پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صبح اردستان گزارش می دهد:

بی مهری مسئولان به بافت‌های فرسوده اردستان/لزوم ساماندهی و احیای بافت‌های فرسوده

بافت‌های فرسوده اردستان به دلیل بی‌توجهی و عدم ساماندهی محلی برای تجمیع زباله و حضور معتادان شده است و تبعاتی نیز در این زمینه به دنبال داشته باد.

به گزارش صبح اردستان، موضوع و مشکلات بافت‌های فرسوده در همه شهرها همواره یکی ازدغدغه‌های مردم و مدیران شهری است، زیرا سکونت و کار در این نوع بافت‌های شهری هرگز بازدهی مطلوب را ندارد و استاندارهای مسکن زندگی درآن‌ها به دلائل فرسودگی شدید یا نسبی بسیار پایین‌تر از قسمت‌های دیگر شهر است.

آسیب‌پذیری بافت‌های شهری در مقابل حوادث و بلایای طبیعی بسیار بالاتر از سایر قسمت‌های شهری است و بر این اساس رسیدگی و ساماندهی به این بافت‌ها از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و هرگونه فعالیتی در جهت ساماندهی به بافت‌های فرسوده نیازمند شناخت دقیق از ویژگی‌های مختلف این بافت‌ها درمناطق مختلف شهری است.

شهرستان اردستان با توجه به تاریخی بودن آن و اینکه اردستان دارای بیش از ۲۵۰هکتار بافت تاریخی و فرسوده ثبت شده دارد بیشتر در معرض انواع فرسودگی و تخریب در بافت‌های فرسوده قرار دارد که طرح‌های باز آفرینی و احیاء آن می‌تواند موجب کیفیت سکونت در این مناطق شود.

یکی از شهروندان اردستانی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح اردستان، ضمن اشاره به مشکلات بافت‌های فرسوده اظهار داشت: مخروبه های این محیط باعث شده است تا معتادان در این مخروبه‌ها حضور داشته باشند و به نوعی امنیت این مناطق و محلات را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه محیط بافت‌های فرسوده شهرستان اردستان مناسب نیست، افزود: لازم است مسئولان مربوطه همچون شهرداری و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

یکی دیگر از شهروندان اردستانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار صبح اردستان، ضمن اشاره به جرم خیز بودن بافت‌های فرسوده شهرستان اردستان اظهار داشت: مدارس در این بافت‌ها در وضعیت و جایگاه مناسبی برخوردار نیست که اداره آموزش و پرورش باید در این زمینه چاره‌ای بیندیشد.

وی با بیان اینکه تجمع زباله در مخروبه‌های بافت‌های فرسوده موجب شده تا جلوه‌ای نازیبا ایجاد شود، افزود: از تمامی مسئولان درخواست داریم تا به بافت‌های فرسوده رسیدگی کنند و مشکلات این نقاط را از زبان ساکنان آن محلات شنیده و آنان را رفع کنند.

حمیدرضا تاملی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح اردستان، اظهار داشت: مقوله‌ای که در هر سه نقطه شهری اردستان، زواره و مهاباد  وجود دارد این است که یکی بافت‌های فرسوده بسیاری داخل محدوده شهری قرار دارد و مشکلات بسیار زیادی را فراهم کرده‌اند که یکی از آن‌ها جرم خیز بودن این مناطق است به لحاظ تجمع اراذل و اوباش و معتادان و مخاطراتی که به جهت ریزش آوار و حوادث بارندگی‌ها متصور است.

وی ضمن اشاره به کمبودهای بافت فرسوده شهرستان اردستان افزود: از منظر محیطی نیز تاثیرگذاری که در ایجاد محیط با نشاط شهری باید داشته باشد ندارد و بعضا مدارس هم در کنار اینگونه مخروبه‌ها قرار دارد که دانش‌آموز باید آن را هر روز ببیند که این می‌تواند در روحیه آن‌ها جنبه منفی داشته باشد.

فرماندار اردستان گفت: اجرای طرح‌های شهری در اینگونه مناطق متوقف شده و برای ساخت و ساز خانه  مردم مجبور به ساخت و ساز در حاشیه شهرها خواهند شد که در شهر زواره گزارش‌های بدی داریم  به جهت اینکه دست‌اندازی افرادی به زمین‌های کشاورزی انجام و تغییر کاربری داده شده است که مسئولان قضائی باید ورود پیدا کنند.

وی ابراز داشت: بافت تاریخی و فرسوده در کنار هم قرار گرفته‌اند و به عنوان مهمترین سرمایه این شهرستان آثار تاریخی و این بافت‌های تاریخی است که اگر بر روی آن سرمایه‌گذاری انجام شود و اجرای منظم داشته و ظاهر آن خشت و گل است، می‌توان از آن تولید ثروت کرد.

تاملی بیان کرد: با اولویت‌بندی نقاط فرسوده شهرستان اردستان توسط میراث و شهرداری‌ها و حضور اوقاف که می‌تواند در حوزه توسعه فرهنگی و عمرانی نقش‌آفرینی کند اما متاسفانه در این سال‌ها به حاشیه رانده شده است که می‌توان از ظرفیت آنان استفاده کرد.

فرماندار اردستان تصریح کرد: به دلایل حواشی و تبعاتی که موضوع بافت‌های فرسوده دارد ورود پیدا کردن به آن حتما پشتیبانی و حمایت دستگاه قضایی در شهرستان اردستان را می‌طلبد تا با همکاری بخشداری‌ها و انتظامی و کنار گذاشتن مسائل سیاسی بتوان راهکاری را ایجاد کرد و پذیرفته نیست که در شهر زواره بافت تاریخی آن که ثبت ملی شده اصلا متولی نداشته باشد.

وی ضمن انتقاد از عدم ساماندهی حوزه میراث فرهنگی شهر زواره اردستان تاکید کرد: عدم حضور مدیر پایگاه میراث فرهنگی در شهر زواره موجب شده تا هیچگونه طرحی در این رابطه نداشته باشیم و موضوع بلاتکلیف مانده است و این برای شهری تاریخی خوب نیست.

تاملی افزود: هر اقدامی در مسیر احیای بافت‌های فرسوده و تاریخی بدون ارتباط برقرار کردن با مردم در حقیقت روح دمیده شده در این کالبد بناها و آثار تاریخی است قطعا منجر به شکست و نابودی خواهد شد و تا مردم را با خود همراه نکنیم مدام باید سر و کارمان با دستگاه قضائی باشد.

فرماندار شهرستان اردستان با بیان اینکه بازار تاریخی زواره موقوفه است و درآمد دارد، افزود: هنوز نتوانسته‌ایم فضایی را ایجاد کنیم تا از این بناهای خیلی خوب بتوانیم بهره‌برداری کنیم و بر همین اساس لازم است تا در این زمینه اقدامات لازم صورت پذیرد.

وی ضمن تاکید بر ساماندهی بافت‌های فرسوده منطقه اردستان بیان کرد: به کم و کاستی‌های گذشته کاری نداریم و می‌خواهیم به این نتیجه برسیم که با اولویت بافت‌های تاریخی و بعد بافت فرسوده یک حرکت منسجمی توسط کارگروه‌ها داشته باشیم تا به یک نتایج مطلوب برسیم.

مهدی مشهدی نیز در گفت‌وگو با خبرنگارصبح اردستان، اظهار داشت: طبق آمار جهانی اعلام شده است تا سال  ۲۰۱۹ مقدار ۱۱ درصد اشتغال‌های دنیا به موضوع گردشگری اختصاص پیدا کرده و این مقدار تا سال ۲۰۲۰ به ۲۰ درصد افزایش داشته است و این مهم نشان‌دهنده اهمیت موضوع گردشگری است.

وی افزود: برای اینکه ما خودمان را جزء این ظرفیت قرار دهیم باید یک زیر ساخت‌هایی را ایجاد کنیم که گردشگر در شهرستان اردستان حضور پیدا کنند در حالی که از سه شهر اردستان زیرساخت های دو شهر اردستان محیا و یک شهر آن تکمیل نشده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان گفت: شهر زواره و مهاباد بافت‌های تاریخی آن به ثبت رسیده و شهر اردستان هنوز بعضی از مکان‌های آن قابل ثبت ملی است که در این چندین ساله از این سرمایه ارزشمند مغفول مانده‌ایم.

وی ضمن تاکید بر حمایت همه جانبه دستگاه‌ها نسبت به احیای بافت‌های فرسوده ابراز داشت: در قانون حمایت و مرمت بناهای تاریخی در سال ۹۸ تصویب شده و به تایید شورای نگهبان هم رسیده که همه دستگاه‌ها وظیفه دارند تا در این راستا کمک کنند.

مشهدی با بیان اینکه لازم است تا در مورد استعلام ویژه بناهای تاریخی پاسخگو بود، بیان کرد: باید یک قوانین و ضوابطی طراحی بشود تا بتوان به استعلام‌ها در خصوص بناهای تاریخی پاسخ گفت و به شکل ضوابط باشد و متفرقه و رابطه‌ای موارد انجام نشود.

انتهای پیام / کد خبر32762

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار