جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
کزارش/

گزارش| لبیک کارآفرین اردستانی به فرمان رهبری برای تحقق اقتصاد مقاومتی/ کشت زعفران ‌با ۴۰ میلیون ریال سرمایه

ابوطالب محبوبی یکی از کار آفرینان اردستانی است که ندای رهبر معظم انقلاب اسلامی را لبیک گفته و به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی به کشت زعفران، طلای سرخ به روش سنتی مشغول شده است.

به گزارش صبح اردستان، زعفران یک گیاه ارزشمند و گران قیمت در سراسر جهان محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر قیمت آن افزایش خوبی داشته و به این جهت کشاورزان و افراد زیادی حتی جوانان جویای کار به دنبال درآمدی برای خود بوده اند که بعضا موفق نشده‌اند.

ابوطالب محبوبی‌فر یکی از کار آفرینان اردستانی که ۳۱ سال سن دارد و ندای رهبر معظم انقلاب اسلامی را لبیک گفته و به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی به کشت زعفران به روش سنتی مشغول شده است؛ وی توانسته با مشاوره از افراد با تجربه در این زمینه و همت بالای خود سالیانه سود خوبی را از این کسب و کار بدست آورده و دو نفر را به شکل ثابت جذب این کار کند.

ابوطالب محبوبی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: خداوند توفیقی داد تا در راستای اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکیدشان بر روی این موضوع بوده فعالیت داشته باشم و در خصوص کشت گیاهان با ارزش همچون زعفران وارد شدم و حدود شش سال است که به این فعالیت ادامه داده‌ام و توانسته‌ام موفقیت هایی را کسب کنم.

وی افزود: یکی از موفقیت‌هایم در موضوع کشت زعفران همین بس که توانسته‌ام به سخنان رهبر انقلاب اسلامی جامعه عمل بپوشانم و آن را به عنوان یک جوان انقلابی اجرایی کنم که از این موضوع بسیار خوشحال هستم و در فصل برداشت گل زعفران بالغ بر ۱۰ نفر در این زمینه در کارگاه مشغول به کار می‌شوند.

محبوبی‌فر بیان کرد: با توجه به فصل برداشت که نیاز به  نیروی کار داریم و افراد به کار گیری می‌شود بالغ بر ۴۰ روز افراد مشغول این کار می‌شوند که خود به نوعی یک درآمد زایی فصلی را برای آنان خواهد داشت و برای بسته‌بندی و فروش آن هم در طول سال دو نفر به شکل ثابت مشغول هستند.

این کار آفرین اردستانی تاکید کرد: سال اول کشت زعفران نباید هیچگونه  توقعی از در آمد داشت و این شغل از سال دوم رشد دارد و مقدار زعفران سال به سال زیادتر می‌شود و در کل زعفران هشت سال دوام دارد و بعد از آن باید پیاز آن را عوض کرد.

وی تصریح کرد: پیازه‌های زعفران سال به سال خود تولید مثل می‌کند و تعداد پیازه‌ها افزایش پیدا می‌کند و به خاطر بازدهی آن افرادی از کودهای مختلف استفاده می‌کنند که ما به صورت ارگانیک فعالیت داریم و به شکل سنتی و با سرمایه ۴۰ میلیون ریال این کار را شروع کردم.

محبوبی‌فر با بیان اینکه بنده نیم هکتار زمین زیر کشت زعفران دارم، افزود: مناطق سردسیر برای کشت زعفران مناسب نبوده و کیفیت زعفران آن نسبت به مناطق کویری بسیار پائین‌تر است و از نظر عطر، رنگ و بو نیز متفاوت هستند.

این کار آفرینی اردستان تاکید کرد: ابتدا دو هزار متر زمین زیر کشت داشتم و با تسهیلاتی که از کمیته امداد حضرت امام(ره) دریافت کردم توانستم آن را در سال پنجم سه هزار متر اضافه کرده و در حال حاضر تمام نیم هکتار را در زیر کشت زعفران دارم.

وی گفت: شهرستان اردستان در موضوع فروش زعفران با مشکلاتی مواجه است و بازار یابی خوبی ندارد و بر همین اساس وجود یک تعاونی زعفران کاری در شهرستان اردستان نیاز است و می‌تواند جلوی افراد سودجو را بگیرد و هم پشتیبان زعفران کار باشد.

محبوبی‌فر ضمن اشاره به بالا بودن کیفیت زعفران منطقه اردستان افزود: زعفران اردستان دارای کیفیت بالایی است و می‌توان گفت در کشور بی‌نظیر بوده و در صورت بازار یابی درست می‌تواند جایگاه خوبی را کسب کند و همه مشتریان تاکون از کیفیت آن راضی بوده‌اند.

وی ضمن اشاره به درآمدزایی مناسب کاشت زعفران خاطرنشان کرد: زعفران در طول سال یک یا دوبار بیشتر آبیاری نمی‌شود، اما در صورت بارندگی و ترسالی و بازاریابی خوب می‌تواند محصول خوبی را داشته باشد که بیش از ۲۰۰ میلیون ریال درآمدزایی دارد.

این کارآفرین اردستانی ضمن اشاره به حفظ ماهیت گل زعفران با استفاده از راهکارهای سنتی تاکید کرد: با وجود داشتن دستگاه خشک کن زعفران اما ما به شکل سنتی این کار را انجام می‌دهیم چراکه با دستگاه در رنگ و بوی زعفران تغییر ایجاد می‌شود و کیفیت آن را کاهش می‌دهد.

محبوبی‌فر از ثبت علامت تجاری ویژه محصول زعفران خود خبر داد و تصریح کرد: یک علامت تجاری برای زعفران خود بنام ابوطالب ثبت کردم تا تمام کارهای بسته بندی و فروش به شکل قانونی انجام شود و تمامی مراحل آن نیز طی شده است.

علی اکبر صالح نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: برداشت محصول زعفران در شهرستان اردستان به عنوان یکی از مناطق قطب تولید این محصول همه ساله در استان اصفهان و از اواسط آبان در مناطق سردسیر شروع و تا اواسط آذر در مناطق گرمسیر ادامه دارد.

وی ضمن اشاره به میزان برداشت زعفران از مزارع شهرستان اردستان در فصل برداشت افزود: عملیات برداشت زعفران در شهرستان اردستان در بیش از ۸۵ هکتار از مزارع کشاورزی انجام می‌شود و سالیانه ۵۸۰ کیلوگرم زعفران از این مزارع به دست می‌آید.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردستان با بیان اینکه این شهرستان برای کاشت زعفران آب و هوای بسیار مساعدی دارد، گفت: آب و هوای شهرستان اردستان برای کاشت محصول زعفران مستعد است وعملکرد این محصول در سال گذشته به بیش از هشت کیلوگرم در هکتار رسید.

صالح بیان کرد: استقبال کشاورزان از زعفران به علت کم آب بودن و صرفه اقتصادی موجب شده که کشت این محصول در شهرستان اردستان با رشد بسیار خوبی رو به رو شود اما متأسفانه به مرور زمان، کشت زعفران از سطح این شهرستان حذف شده بود که در ۱۰ سال گذشته با همت جهاد کشاورزی دوباره این کشت رونق پیدا کرده است.

وی ضمن اشاره به آمار و ارقام مربوط به فعالان حوزه کشت زعفران در شهرستان اردستان تاکید کرد: در حال حاضر بیش از هفت هزار نفر بهره‌بردار در بخش کشاورزی اردستان به شکل مستقیم فعال هستند و به صورت غیر مستقیم بیش از ۲۰ هزار نفر در این بخش اشتغال دارند.

انتهای پیام / کد خبر32818

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار