جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
رئیس اداره میراث فرهنگی اردستان:

طرح بازآفرینی اطراف مسجد جامع اردستان درخور شأن مردم اجرا نشد

رئیس اداره میراث فرهنگی اردستان با بیان اینکه دستگاه‌ها در حفاظت از ابنیه تاریخی مصمم نیستند، گفت: طرح بازآفرینی اطراف مسجد جامع اردستان درخور شان مردم اجرا نشد.

به گزارش صبح اردستان، مهدی مشهدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان، اظهار داشت: شهرستان اردستان دارای ۷۵ اثر ثبتی بوده و نزدیک به ۲۰ پرونده ثبتی نیز به میراث استان اصفهان ارسال شده که با توجه به استقبال زیاد در این استان و محدودیت در برگزاری جلسات و کمبود کارشناسان در سال این آثار با تاخیر به ثبت می‌رسد.

وی افزود: شهرستان اردستان پتانسیل بالایی در موضوع ابنیه و آثار تاریخی دارد و در صورت حمایت و همکاری همه ادارات متبوعه این شهرستان می‌تواند بیش از یک هزار اثر را به ثبت ملی رساند.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان اردستان گفت: اردستان در معرفی حوزه آثار طبیعی، مفاخر و آئین‌ها هنوز اول راه است و می‌توانیم این آثار را با شناسایی و تدوین آن در مراحل بعدی به ثبت برسانیم که این کار تاکنون انجام نشده و شناسایی مفاخر حتما باید انجام شود که خود جای کار دارد.

وی ابراز داشت: یکی از موضوعاتی که در اردستان نسبت به آثار ملی بی‌توجهی می‌شود این است که تمام دستگاه‌های اجرایی در شهرستان اردستان محافظت و توسعه کار در میراث را فقط متوجه میراث فرهنگی می‌دانند و کسی حاضر نیست در این زمینه همکاری کند در حالی که طبق قانون همه دستگاه‌ها موظف هستند نسبت به محافظت ابنیه‌ها و آثار حمایت کنند که تاکنون این اتفاق در اردستان انجام نشده است.

مشهدی بیان کرد: هنوز ما نتوانستیم شهرستان اردستان را خوب معرفی کنیم چراکه حدود ۱۰۰ کیلومتر جاده ترانزیت که در حوزه شهرستان اردستان قرار دارد یک تابلو در خصوص معرفی آثار تاریخی شهرستان مشاهده نمی‌کنید و اعتبارات هم با توجه به تحریم‌های ظالمانه بسیار پائین است و نمی‌توان تصمیماتی را در این خصوص گرفت.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان اردستان تاکید کرد: میراث فرهنگی اردستان در زمینه حفظ ابنیه میراث و معرفی آن تنها است که فعلا رسانه‌ها کمک یار ما بوده‌اند و ادارات نیز باید طبق بخشنامه‌ها که از سوی دولت ابلاغ شده ما را کمک و یاری کنند.

وی تصریح کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذاران حرکت‌هایی شروع شد و با پیگیری‌های انجام شده تعداد ۱۰ پروژه و تاسیسات گردشگری در اردستان با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال آماده بهره‌برداری است.

مشهدی همچنین در خصوص طرح بازآفرینی اطراف مسجد جامع اردستان افزود: این طرح در زمان شهردار سابق اردستان به عنوان پایلوت آغاز شد اما با توجه به عدم استفاده از مصالح مرغوب و نبود اعتبارات کافی در خور شأن مردم و این بنای تاریخی اجرا نشد.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان اردستان بیان کرد: میراث فرهنگی اردستان با عقد قراردادی با صدا و سیمای اصفهان نسبت به شناساندن آثار ابنیه، آداب و آئین های شهرستان اردستان به توافق رسید و در این خصوص ۱۲ قسمت فیلم مستند آماده شده که به زودی از شبکه های اصفهان، مستند و شبکه یک پخش خواهد شد.

انتهای پیام / کد خبر32917

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار