پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
گزارش/

زندگی در مسکن مهر اردستان با اعمال شاقه/ساکنان مسکن مهر از ابتدایی‌ترین امکانات محروم هستند

ساکنان در مسکن مهر اردستان با مشکلات متعددی رو به هستند به نحوی که از ابتدایی‌ترین امکانات محروم‌اند.

به گزارش صبح اردستان، بعضا با ساخت پروژه‌های مسکونی در شهرها برای آن زیر ساخت‌ها همچون مراکز بهداشتی و درمانی، آموزشی، فضای سبز، امکانات تفریحی دیده می‌شود که این یکی از اصول اولیه یک پروژه مسکونی در شهرهای کشور به شمار می‌رود.

مسکن مهر شهر اردستان که عملیات ساخت آن از سال ۸۸ تا ۹۶ به طول کشیده و دارای ۵۸۸ واحد است که بیش از دو هزار نفر در حال حاضر در آن زندگی می‌کنند و مکان‌هایی همچون مسجد و پنج مغازه تجاری در آن دیده شده است که در حال حاضر ساختمان مسجد آن تکمیل و یک مغازه خوار و بار فروشی هم به مردم خدمات می‌دهد که دیگر هیچ امکاناتی ندارد که مردم از مسئولان در این زمینه گله‌مند هستند.

محمد یکی از ساکنین این شهرک در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: از اینکه در این مکان صاحب‌خانه شده‌ایم خوشحال هستیم اما از لحاظ وسعت و اینکه مجموعه به شکل آپارتمانی است زیاد راضی نیستم زیرا در بعضی از نقاط شهرستان اردستان همچون شهر مهاباد مجموعه مسکن مهر را به صورت ویلایی و بسیار شیک درست کرده‌اند و اینکه از لحاظ امکانات زیر خط فقر به سر می‌برد و اینکه یک محوطه‌سازی ساده با چهار خیابان اصلا شرایط مناسبی حداقل برای فرزندانمان نیست.

وی افزود: برای خرید نان و میوه حتما باید مسافت طولانی را از مسکن مهر تا میدان مدرس طی کنم تا به خودروهای سواری و تاکسی برسم و بتوانم خرید خود را انجام دهم که هزینه آن در این شرایط فعلی اقتصادی بالاست که از مسئولان می‌خواهیم قدری هم به فکر ما مردم این منطقه باشند و اقدامی را انجام دهند.

زهرا یکی دیگر از ساکنان مسکن مهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: بنده حدود شش ماه است که در اینجا ساکن شده و می‌بینم که این منطقه دارای مشکلات زیادی است که یکی از آن‌ها این است که در تابستان موتورسواران با سرعت زیاد در خیابان حرکت می‌کنند و موجب مزاحمت مردم و همسایه‌ها می‌شوند و کسی نیست که به این موضوع رسیدگی کند.

وی افزود: در حال حاضر لزوم نصب یک عابر بانک برای اهالی مسکن مهر نیاز است که بعضا برای گرفتن پول باید مسافت زیادی را تا خیابان داخل شهر طی کنیم که این اصلا منطقی نیست و واقعا نیاز است تا مسئولان یک پیگیری اساسی در این زمینه انجام دهند.

علی اکبر یکی دیگر از ساکنین مسکن مهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: با توجه به اینکه یک مغازه مواد غذایی در این محل بیشتر نیست باید برای مایحتاج خود بعضا به داخل شهر مراجعه کنیم و این موضوع فقط به این یک مورد ختم نمی‌شود زیرا که این شهرک با این همه جمعیت حداقل نیازمند یک نانوایی است که نخواهیم برای گرفتن نان این همه راه را پیاده طی کنیم.

این شهروند اردستانی  همچنین از نبود امکانات رفاهی  و تفریحی برای کودکان گله‌مند بود و افزود: در یک مکان از این شهرک فقط یک مکانی برای کودکان است که فقط یک تاب برای بازی کردن دارد و این در شأن مردم این منطقه نیست.

وی تصریح کرد: موضوع آموزشی هم که تا مهر امسال خیلی خوب نبود و دانش‌آموزان باید برای تحصیل به داخل شهر سفر می‌کردند که مشکلات خاص خود را داشت که نهایتا با مساعدت یک خیر و همکاری آموزش و پرورش یک مجموعه آموزشی در این شهرک ساخته شده که نیازمند ارتقاء است.

علی اصغر مومنیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: از ابتدای مهر ۹۹ با همت خیر محترم دو مدرسه خواجوی پسرانه شش کلاسه و دخترانه سه کلاسه  و دوره اول متوسطه پسرانه توحید برای مسکن مهر آماده شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی افزود: این دو مدرسه برای پسران تا پایه ششم وجود دارد و برای دختران تا پایه سوم و این مدارس با توجه به آماری که از دانش‌آموزان داشته‌ایم مشخص شده است که نیازمند سه کلاس ابتدایی دوره دخترانه هستیم و زمین مورد نیاز هم وجود دارد تا در صورت وجود خیری در این زمینه بتوانیم فضای آموزشی لازم را برای دانش‌آموزان این منطقه آماده کنیم.

مدیر آموزش و پرورش اردستان گفت: مدرسه پسرانه خواجویی در حال حاضر بیش از ۱۸۰ نفر دانش‌آموز دارد و مدرسه دخترانه آن هم بیش از ۹۰ دانش‌آموز دارد که در صورت راه‌اندازی سه کلاس دیگر آن ۹۰ دانش‌آموز دیگر دختر به این مجموعه اضافه می‌شود.

نادر یزدان بخش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: خدماتی که مردم در مسکن مهر نیازمند هستند باید دیده می‌شد و شهرداری فقط بهره‌بردار آن باشد که این امر به خوبی اجرا نشده و هزینه‌های زیادی را در بر دارد که بعضی از آن‌ها اقدام شده و بعضی هم که موضوع ریالی زیادی دارد هنوز بر زمین مانده است.

وی افزود: برای نمونه می‌توان موضوع آسفالت آن را باید اشاره کنیم که مقرر شده بود اداره راه و شهرسازی در برابر آن به شهرداری قیر بدهد که این موضوع هنوز محقق نشده است.

شهردار اردستان گفت: موضوع خدمات‌دهی در این مکان باید توسط هیئت امنای مسکن مهر پیگیری شود و سپس در اختیار شهرداری قرار گیرد تا بر آن نظارت داشته باشیم که این موضوع تاکنون جانمایی نشده و مکان‌هایی همچون پارک بازی و مکان‌های تفریحی در نظر گرفته نشده است.

وی ابراز داشت: آسفالت این منطقه توسط شهرداری انجام شده که باید پول آن طبق تعهدات به شهرداری پرداخت شود که این کار صورت نگرفته است ولی بهترین کار این است که موضوع و مشکلات این مجموعه به صورت هیئت امنایی انجام شود اما در حال حاضر شهرداری موضوع نظافت و ابیاری فضای سبز را در اختیار دارد و خدماتی را ارائه می‌کند.

یزدان‌بخش بیان کرد: شهرداری وسایل بازی را برای کودکان مهیا کرده است اما  تعدادی از ساکنین مسکن مهر به این موضوع اعتراض دارند و می‌گویند چرا باید این امکانات روبروی خانه ما باشد زیرا کودکان مزاحم ما  هستند و به نظر می‌رسد جانمایی‌ها به خوبی انجام نشده است.

ایمان فتوحی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: بنیاد مسکن مسئول ساخت مسکن مهر نبوده بلکه شرکت تعاونی مسکن مهر مسئول ساخت بوده اما چون بنیاد مسکن مسئول پرداخت تسهیلات به آن‌ها بوده نظارت‌هایی را بر روی ساخت سازها از نظر فنی داشته است.

وی افزود: بنیاد مسکن اگر در جایی از نظر فنی مشکلی وجود داشت همچون موضوع آسانسورهای این مجموعه اعتراض خود را به هیئت امنا اعلام می‌کرد که تا زمان بهره‌برداری هم خیلی از آن‌ها نتوانستند مجوز فعالیت بگیرند که نهایتا با توجه به تغییر دستورالعمل‌ها آنها طبق مجوز کارخانه سازنده مجوز فعالیت گرفته‌اند.

سرپرست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اردستان گفت: نقشه این مکان با توجه به نقشه راه و شهرسازی بوده و باید آن‌ها برای خدمات‌رسانی مواردی را تعبیه می‌کردند که خدمات عمومی همچون آموزشی و مذهبی در آن دیده شده است و مغازه‌های تجاری هم دیده شده که فقط در حال حاضر یک مورد هم فعال شده است و افرادی که آن را خریداری کرده‌اند باید توسط اداره را و شهرسازی نسبت به ساخت آن پیگیری شود.

مجتبی پورشفیع در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: مسکن مهر اردستان برای خدمات زیربنایی و روبنایی آن یک  تفاهم‌نامه با شهرداری اردستان انجام شده است تا کل خدمات آن بر عهده شهرداری اردستان باشد و اداره راه و شهرسازی تاکنون به تعهدات خود عمل کرده است و در یک آیتم با مشکل مواجه شده که آن هم مشکل ملی است و ورود قیر به بازار بورس بوده است که نتوانستیم قیر را تحویل آن‌ها بدهیم.

وی افزود: در خصوص تفاهنامه قیر در هفته گذشته پیگیری‌هایی انجام شده تا با توجه به نبود قیر توسط کارشناسان مشخص شود که در عوض آن یا زمین یا مبلغ ریالی آن را به شهرداری بپردازیم که این موضوع در هیئت استان در حال پیگیری است.

رئیس اداره راه و شهرسازی اردستان گفت: راه و شهرسازی اردستان در موضوع تجاری باید پیگیری کند و متولی آن ما هستیم و برای هر قسمت آن متولی جدایی دارد و برای مسجد آن ۲۰ میلیارد ریال بودجه در نظر گرفته شد که حدود ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و با توجه به نیاز به امکانات سرمایشی و گرمایشی هزینه سنگینی را در بر دارد.

وی ابراز داشت: قسمت تجاری این مجموعه در سال‌های ۹۲ و ۹۳ انجام شده که افرادی برنده این مزائده بوده‌اند که باید موضوع از طریق حقوقی اداره پیگیری شود تا مشخص شود افرادی که این زمین ها را گرفته تا در آن مراکز خدماتی ارائه دهند چرا هنوز اقدامی نکرده‌اند.

گزارش از حمید فرخی

انتهای پیام / کد خبر33079

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار