جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
گزارش/

عدم تجمیع دامداری‌های سنتی اردستان؛ معضلی که شهروندان را به ستوه آورده است

عدم تجمیع دامداری‌های سنتی اردستان معضلی که شهروندان را به ستوه آورده است و مسئولان برای رفع این مشکل اقدام عملی انجام نداده و دست روی دست گذاشتند.

به گزارش صبح اردستان، با پیدایش زندگی شهرنشینی خیلی از فرهنگ‌ها و شغل‌ها نیز تغییر پیدا کرد به شکلی که افراد مجبور شده‌اند برای حرفه و شغلی که قبلاً داشتند مسافتی را از منزل خود دور شوند که می‌توان به دامداری اشاره کرد که با شروع شهرنشینی‌ها معمولاً به صورت مجتمعی در کنار شهرها ایحاد شده است و اما هستند شهرهای کوچکی که هنوز به سبک قدیم در محل زندگیشان یا کنار منازل خود به دامداری و مرغداری و بعضا گاوداری مشغول هستد.

شهر اردستان یکی از این مجموعه شهرهایی است که هنوز به صورت دامداری سنتی و محلی تقریباً در تمام محله‌های قدیمی اقدام به پرورش گوسفند و گاو می‌کنند که این موضوع با توجه به اینکه در روستاها از مجتمع‌های دامداری برخوردار هستند کمی دور از واقعیت‌ها است که می‌تواند موجبات آزار و اذیت همسایگان را فراهم کند.

خبرنگار تسنیم در اردستان، به صورت میدانی این موضوع را بررسی کرده و سخنان مردم و مسئولان را در این باره شنیده تا بتوانیم راهکاری مناسب برای این موضوع بسیار مهم که با بهداشت و سلامت مردم  سر و کار دارد بیابیم.

علیرضا یکی از ساکنین محله‌های قدیمی شهر اردستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در روزگاران قدیم در یک محله تعداد افراد کمی زندگی می‌کردند و چون همه دارای تعداد کمی دام بودند به یکدیگر شکوائیه نداشتند اما حالا که محله‌ها شلوغ شده و ساخت و سازها در آن زیاد شده و عده معدودی مشغول به این کار هستند که هیچ منفعتی هم برای مردم ندارد خدا را خوش نمی‌آید که با اینکار موجبات مزاحمت ما را فراهم کرده‌اند.

وی افزود: افراد بعضاً خودشان در اصفهان یا تهران زندگی می‌کنند اما به جهت خانه پدری که در محله دارند اقدام به راه‌اندازی دامداری کرده‌اند که از لحاظ بوی نامطبوعی که در محل راه انداخته‌اند مردم را اذیت می‌کنند و هر وقت هم به آن‌ها تذکر داده می‌شود به آن محل نمی‌گذارند چرا که خودشان نیستند که این مشکل را حس کنند.

این شهروند اردستانی گفت: از مسئولان بهداشتی شهر اردستان می‌خواهیم آنچه که جزء قانون و ضوابط است با متخلفان انجام دهند و نخواهند از ما که از شخص خاصی شکایت کنیم چرا که بوی نامطبوع همه محله را اذیت می‌کند و بهداشت باید به این موضوع رسیدگی کند.

رضا یکی دیگر از همشهریان اردستانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: بنده به هرکجا که بگویید گفته‌ام اما کسی تاکنون رسیدگی نکرده است و ما با توجه به داشتن فرزندان کوچک نگران آینده و سلامت آن‌ها هستیم چراکه مرتباً از بوی نامطبوع آن رنج می‌بریم و از طرف دیگر کوچه‌ها پر از فضولات گوسفندانی است که از آن مسیر حرکت و به دشت برده می‌شوند که هر بار باید آن را نظافت کنیم اما مجدد این کار تکرار می‌شود که تقاضای رسیدگی از مسئولان امر داریم.

وی افزود: محله‌ای که ما زندگی می‌کنیم فراوان هستند افرادی که با راه‌اندازی گله گوسفندان اصلاً به فکر مردم نیستند و آن را راهی برای معیشت خود می‌دانند اما من سوالم از آن‌ها این است معیشت خود را به چه قیمتی می‌خواهند تأمین کنند و اصلاً به فکر سلامت خود و مردم نیستند و گوش شنوایی در این میان وجود ندارد و عاجزانه تقاضای رسیدگی داریم.

فاطمه یکی دیگر از همشهریان اردستانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان اظهار داشت: چند سالی است که در یکی از محله‌های اردستان ساکن هستم و از بوی نامطبوعی که در محل می‌پیچد عذاب می‌کشیم و کوچه‌هایمان همیشه پر از فضولات حیوانی است و در تابستان‌ها این بو به جهت گرمای تابستان بیشتر شده و همچنین باعث به وجود آمدن حشرات و پشه‌های گزنده می‌شوند که به هر شکل همیشه در خطر هستیم.

وی افزود: از شهرداری و بهداشت و هر ارگانی که متولی این موضوعات است می‌خواهیم تا هر چه سریعتر نسبت به ساخت مجتمع‌هایی در بیرون از شهر برای این افراد اقدام و آن‌ها را ملزم کنند تا دامداری خود را از داخل محله‌ها به آنجا انتقال دهند و مردمی را از آزار و اذیت برهانند.

آب مانعی بزرگ برای ساماندهی 

شهردار اردستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان اظهار داشت: ساماندهی دامداری‌ها موضوعی است که در اردستان از قبل دنبال شده اما به جهت تأمین آب پایدار برای این مجموعه به مشکل خورده و جهاد کشاورزی در این خصوص مکانی را جانمایی کرده است.

نادر یزدانبخش افزود: جانمایی و قواره‌بندی آن طبق درخواست‌ها بعد از ساخت انجام می‌شود که با توجه به کمبود آب شرب در شهرستان اردستان و اینکه مجتمع دامداری باید از یک آب پایدار برخوردار باشد باید راهکاری اتخاذ شود و با سرمایه‌گذاری و دیوارکشی محلی امن را برای دامداران آماده کنیم.

یزدانبخش گفـت: دامداران سنتی در واقع راه معیشت آن‌ها از این موضوع بوده بنا بر این نمی‌توانیم تا محلی را برای آن‌ها درست نکنیم و بخواهیم با آن‌ها برخوردی داشته باشیم و در این موضوع یک ناهماهنگی ایجاد شده است که اگر مشکل آب آن برطرف شود از دامداران تعهد گرفته و به آن‌ها هم تسهیلات پرداخت می‌شود و انتقال آن‌ها با مشارکت بهداشت به مکان جدید امکان‌پذیر است.

وی ابراز داشت: طبق ماده ۶۵ شهرداری‌ها بهداشت متولی این امر بوده که به دامداران اخطار دهد و از طریق دادستان اعمال قانون شود اما با توجه به اختلاف نظرهایی که وجود دارد در این خصوص تقاضای درخواست برگزاری جلسه‌ای را داشته‌ایم تا مشکلات برطرف شود و این موضوع در چند محل شهرستان بیشتر نیستند و انشالله با برطرف شدن و ایجاد دامداری جدید مشکل نخواهد بود.

یزدانبخش بیان کرد: دامداری‌های سنتی به کوچه و خیابان آسیب زده و مرتباً گل‌های کاشته شده توسط شهرداری را از بین می‌برند که خود شهرداری هم از این موضوع متضرر شده است و با توجه به ایجاد دامداری جدید دیگر اجازه فعالیت در محل به آنها داده نمی‌شود.

مرکز بهداشت مسئول پیگیری و اجرای قانون نیست؛ مشکل را اعلام کرده‌ایم

رئیس مرکز بهداشت شهرستان اردستان همچنین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان اظهار داشت: در خصوص موضوع بهداشت و رعایت نکردن بهداشت توسط دامداری‌ها این مرکز مکاتباتی را با تعدادی اداره‌ها که دغدغه آن‌ها بهداشت مردم است انجام شده و موضوع  پیگیری شده است و هر جا که تهدید علیه بهداشت عمومی باشد ما هم به شهرداری اعلام می‌کنیم که مستقیماً ورود پیدا کنند و هم به دادستانی معرفی می‌شوند و کلاً مشکل نگهداری حیوانات با شهرداری و در روستاها با دهیاران است زیرا محیط زندگی را آن‌ها باید عاری از مشکل نگه دارند.

رضا اشرفی افزود: موضوع بهداشت در محله‌ها کلاً یک فرآیندی دارد که مردم می‌توانند به شهرداری مراجعه کرده و از دست همسایه که دامداری دارد شکایت کنند که موجب آزار و اذیت شده‌اند و راه دیگر آن هم این است که شهرداری مستقیماً موضوع را پیگیری کند یا مستقیماً به دادگاه ارجاع دهد که در آن صورت دادگستری از ما استعلام می‌کند تا کارشناس تشخیص دهد که فعالیت این دامدار تهدید علیه بهداشت عمومی است یا خیر و در صورتی که بررسی شود و تشخیص داده شود که تهدید علیه بهداشت عمومی است با آن فرد برخورد می‌شود.

وی گفت: راهی برای پیگیری وجود دارد تا فردی که دارد از این موضوع ضرر و زیان می‌بیند از طریق سامانه ۱۳۵ شکایت خود را اعلام کند تا تمام جوانب کار بررسی شود که در صورت عدم دشمنی افراد با یکدیگر موضوع پیگیری شود.

اشرفی بیان کرد: شهرداری چون باید تمام شهر را تمیز نگه دارد می‌تواند مستقیماً با عواملی که باعث آلودگی شهر می‌شوند برخورد کند و این وظیفه ذاتی خود شهرداری است که  کسی که برای تهدید علیه بهداشت عمومی اقدام می‌کند با او برخورد شود.

زمین تخصیص داده شده؛ مشکل آب داریم

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اردستان  نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: موضوع ساخت مجتمع دامداری برای شهر اردستان و روند آن از سوی اداره راه و شهرسازی در حال پیگیری است که طبق کمیسیون مربوطه آن‌ها در استان و یکی هم کمیسیون ماده دو اراضی جهاد کشاورزی جهت تحویل زمین برای دامداران در حال پیگیری است.

علی اکبر صالح افزود: به همین منظور زمینی با ۴۰ هکتار برای ایجاد مجتمع دامداری اردستان جانمایی شده است که نیاز به آب پایدار دارد و به همین جهت بلاتکلیف مانده است و در حال رایزنی هستیم تا این مشکل برطرف شود تا با همان مقداری که اداره آب به ما آب داده است آن را ایجاد کنیم که منتظر مجوزهای لازم هستیم.

وی گفت: وقتی مشکل آب زمین برطرف شد هر دامداری هر قطعه‌ای که بخواهد به او واگذار می‌شود که در این خصوص تاکنون مجتمع ۲۰ هکتاری شهر مهاباد هم در مراحل پایانی کار است که به زودی تحویل دامداران شده و به صورت واحد به واحد تحویل می‌شود.

 وی همچنین از واگذاری تسهیلات به دامداران خبر داد و افزود: در صورت ساماندهی می‌توان از مراجع ذیربط موضوع را پیگیری کرد و محل انتخاب و جانمایی مجتمع دامداران شهر اردستان در هفت کیلومتری شهر اردستان در جاده روستای کسو در محلی بنام شورآباد است.

صالح بیان کرد: یک واحد دامداری روستایی تا ۹۵ رأس را می‌تواند پوشش دهد که با آب کم هم مورد قبول است و تأمین آب با تانکر است که  این واحد مجتمع هم اگر شبیه مجتمع روستایی و دارای تعداد واحد های بیشتری باشد برای تأمین آب آن مشکلی وجود ندارد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان اردستان تأکید کرد: مجتمع دامداری‌ها با توجه به اینکه خدای ناکرده بیماری رخ ندهد زیر نظر دامپزشکی و امور دام جهاد کشاورزی هستند و کارشناس امور دام جهاد کشاورزی و دامپزشکی معاینات آن‌ها را انجام می‌دهند و مجتمع‌ها دارای امکانات درمانگاه دام نیز هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مجتمع بزرگ فقط مجتمع ۲۰ هکتاری شهر مهاباد است که در حال تکمیل شدن است و مجتمع دامداری اردستان که جانمایی شده و تعدادی متمع دامداری روستایی هم وجود دارد .

صالح همچنین تأکید کرد: در شهرستان اردستان تعداد ۱۴۰هزار رأس دام سبک وجود دارد و در محله‌ها از قدیم‌الایام دام‌های سبک و سنگین داشته‌اند و آمار درستی در دست نیست و آمار آن متغیر بوده است و برای برطرف شدن امورات خانواده خود بوده است و با ایجاد مجتمع و پرداخت تسهیلات می‌توانند دام‌های خود را تا ۷۰رأس افزایش دهند.

اجازه تغییر کاربری قبل از رفع مشکل آب نداریم

رئیس اداره راه و شهرسازی اردستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: موضوعی در خصوص تأییدیه با اداره راه و شهرسازی نبوده اما ما دبیر جلسه اداره راه و شهرسازی بوده که در این خصوص استعلامی از آب منطقه‌ای صورت گرفته است تا مشکل تأمین آب برطرف شود و تا موضوع آب برطرف نشود اجازه واگذاری و تغییر کاربری اصلاً وجود ندارد.

مجتبی پور شفیعی گفت: واگذاری زمین هم با جهاد کشاورزی است که خارج از حریم شهر بوده و آن تغییر کاربری آن است که  باید توسط مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان که دبیر جلسه محسوب می‌شود و صرفاً استعلاماتی که شهرستان و استعلامات‌های استان جمع‌آوری می‌شود در جلسه‌ای مورد بررسی قرار گرفته می‌شود که تا مشکل آب برطرف نشود جوابیه‌ای پاسخ داده نمی‌شود.

قبل از استعلام امکانات آبرسانی اقدام به ساخت می کنند

سرپرست اداره امور منابع آب اردستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: کلاً صنایع جانبی کشاورزی یا قطب صنعتی موضوع اول آن‌ها آب است که منابع دیگری هم می‌تواند به عنوان موارد دیگر همچون جاده و زمین مورد نظر باشد اما موضوع آب در مرحله اول قرار دارد که برای ایجاد آن باید اول مشکل آب را پیگیری کنند.

بهنام هوایی گفت: با توجه به تنش آبی که در شهرستان اردستان حاکم است آب نیاز اولیه هر مجتمع است اما ما این نقیصه را در روال استعلام‌های مشاهده می‌کنیم که قبل از مشخص شدن موضوع اب اقدام به ساخت و ساز کارخانه یا مجتمع‌های صنعتی و کشاورزی می‌کنند.

وی افزود: در ابتدای ساکن استعلامی که انجام می‌شود باید دید که آبی که برای این دام نیاز است تأمین می‌شود یا خیر که در این خصوص هم باید بگویم موضوع توسط متولیان پیگیری نشده است.

گزارش از حمید فرخی

انتهای پیام / کد خبر33098

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار