پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
گزارش خبری:

اردستان شهری سالمند/ پیری جمعیت منطقه را تهدید می‌کند

اردستان شهری سالمند بوده که در آینده ممکن است به شهری فوق سالمند تبدیل شود؛ از این رو پیری جمعیت منطقه را تهدید می‌کند.

به گزارش صبح اردستان، امروزه با توجه به بهبود شرایط بهداشتی، درمانی و افزایش شاخص امید به زندگی شاهد افزایش رو به رشد جمعیت سالمندان هستیم، بنابراین پدیده سالمندی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته‌است و سالمندان، دوران مهمی از زندگی هستند که با سیر طبیعی تغییرات در مرور زمان و موضوعات مختلف همراه است.

پر کردن اوقات فراغت و داشتن برنامه مشخص به سالمندان کمک می‌کند که این دوران را به خوبی سپری کنند و از بهداشت روانی خوبی برخوردار شوند و بین سلامت روان و اوقات فراغت سالمندان ارتباط مستقیمی وجود دارد که عدم فعالیت و نداشتن سرگرمی باعث می‌شود برخی افکار منفی و ناخوشایند گذشته در ذهنشان تداعی شود.

سالمندی نیازهای فراوانی را به همراه دارد و اغلب این نیازها برای فرزندان و اطرافیان قابل درک نیستند به همین دلیل اغلب چالش‌های والد فرزندی در این دوران بیشتر از قبل بروز پیدا می‌کند و در واقع انتظارات والدین از فرزندان در این دوران بیش از حد می‌شود و فرزندان محدودیت‌هایی برای برآوردن آن‌ها دارند.

محمدعلی مطلب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار صبح اردستان، اظهار داشت: در موضوع حوزه اجتماعی سالمندی ما ۱۷۶ زن سرپرست خانوار داریم که به آن‌ها خدمات پرداخت می‌کنیم و ۱۹۱ نفر هم پرونده معلولیت در بهزیستی دارند و ماهانه به آن‌ها مبالغی پرداخت می‌شود.

رشد جمعیت سالمندی در شهرستان اردستان بالا است

وی افزود: رشد جمعیت سالمندی در شهرستان اردستان بالا است و باید همه دستگاه‌ها در این زمینه وارد شوند و همکاری لازم را با دستگاه‌های خدمات‌رسان به سالمندان داشته باشند و در حوزه سالمندان اگر نیاز به وسائل کمک بهداشتی باشد ما آن‌ها را کمک می‌کنیم.

رئیس بهزیستی شهرستان اردستان گفت: موضوع بررسی وضعیت سالمندی کشور که با کشورهای دیگر انجام شده است هنوز آمار سالمندی کشور بالا نیست و بین ۱۴ تا ۲۱ درصد جمعیت سالمندی محسوب می‌شود که ژاپن در رده اول است و بعد کشورهای نروژ و سوئد قرار دارند.

وی ابراز داشت: اداره بهزیستی معمولا در هفته سالمند که از ششم تا ۱۲ مهر انجام می‌شود بهزیستی برنامه‌های متنوعی را برای سالمندان در مراکز سالمندی دارد و برنامه‌های مدونی را شورای سالمندی کشور پیشنهاد می‌دهد و به‌ صورت مفصل و به تعداد ۲۸ مورد که بیشتر در سطح استانی برگزار می‌شود.

مطلب‌زاده بیان کرد: احترام سالمند و منزلت سالمندان از وظایف همه است که باید آن را در دستور کار قرار دهند و موضوع مناسب‌سازی‌ها برای سالمندان ضروری است که در موضوع کمیته مناسب‌سازی دستگاه‌ها این مراقبت را داشته باشند تا این موضوع انجام شود.

اردستان بیش از ۸۰۰۰ جمعیت سالمند دارد

رضا اشرفی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح اردستان، اظهار داشت: موضوع سالمندان شهرستان اردستان به این شکل است که شهرستان با ۴۳ هزار و ۸۹۹ نفر جمعیت به روز تعداد هشت هزار و ۳۹۵ نفر سالمند دارد و جمعیت سالمند هم به افراد بالای ۶۰ سال اطلاق می‌شود و این جمعیت سالمند ۱۹٫۱ دهم درصد جمعیت شهرستان اردستان را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: جمعیت سالمند در دو بخش شهری و روستایی تقسیم می‌شود که در مراکز شهری از ۳۱ هزار و ۸۱۴ نفر جمعیت حدودچهار هزار و ۸۴۷ نفر که ۱۵٫۲ دهم درصد می‌شود سالمند شهری هستند و در جمعیت ۱۲هزار نفری روستایی تقریبا سه هزار و ۵۴۸ نفر سالمند داریم یعنی ۲۹٫۴ دهم درصد هستند و در موضوع شاخص سالمندی این موضوع وجود دارد که اگر سالمندی از ۲۱ درصد شهرستان بالاتر برود به آن گفته می‌شود فوق سالمند که شهرستان ما حدود ۱۹ درصد و در روستاها به خاطر مهاجرت تعداد سالمندی افزایش داشته است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان اردستان گفت: با توجه به موضوع کرونا در دوسال گذشته باید حضور سالمند در مراکز بهداشت و درمانی به جهت خدماتی که برایشان در نظر می‌گرفتیم پایین می‌آمد اما اوایل امسال با توجه به تزریق واکسن کرونا تلاش شد تا خدمات خود را در این زمان به سالمندان ارائه کنند که حدود ۶۱ درصد مراقبت‌های اصلی همچون مراقبت فشار خون، دیابت، تغذیه و افسردگی انجام شده است.

۸۹٫۳ درصد سالمندان اردستان واکسیناسیون شدند

وی با بیان اینکه موضوع واکسیناسیون شهرستان اردستان ۷۲ درصد در دوز اول تا کنون انجام شده است ابراز داشت: این موضوع در سالمندان حدود ۸۹٫۳ دهم درصد بوده است و ما بالاترین میزان واکسیناسیونمان برای سالمندان بوده و بر اساس بررسی که در استان اصفهان انجام شده روی اثر بخشی واکسیناسیون ۱۵ درصد افراد بی‌اعتماد به واکسن هستند.

اشرفی بیان کرد: موضوعی که مهم است اینکه اردستان به افرادی که سالمند بوده و در منزل هستند با حضور در منزل واکسن آن‌ها را تزریق کرده‌اند و از ابتدای بیماری کووید ۱۹ تا کنون سه هزار و ۱۸۷ نفر نمونه‌گیری کووید۱۹ از سالمندان بوده که سه هزار و ۱۲۹ نفر آن‌ها هم مثبت بوده است و تعدادی هم فوت کرده‌اند.

شهرستان اردستان در خطر فوق سالمند قرار دارد

ابوالقاسم صادقی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار صبح اردستان، اظهار داشت: شهرستان اردستان متاسفانه شهری سالمند است و شاید فوق سالمند هم بشویم و در کمیته حضرت امام اردستان با توجه به سن سالمندی که ۶۰ سال در نظر گرفته شده است ما یک‌هزار و ۳۵۰ خانوار آن‌ها تحت حمایت قرار دارند.

وی افزود: این تعداد خانوار به نفر یک‌هزار و ۷۳۱ نفرهستند که ۹۱۷ خانوار آن‌ها در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و ۴۳۳ خانوار هم در منطقه شهری سکونت دارند و ۸۲۰ خانوار از مجموع آمار در بخش مرکزی اردستان سکونت دارند و ۲۸۵ خانوار در بخش زواره و ۲۴۵ خانوار هم در بخش مهاباد سکونت دارند.

بیش از ۸۰ درصد افراد تحت حمایت کمیته امداد اردستان سالمندان هستند

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان اردستان گفت: خدماتی به آمار تحت پوشش کمیته امداد داده می‌شود و در واقع از افراد معیشت‌بگیر محسوب می‌شوند که تقریبا بالای ۸۰ درصد از افراد تحت حمایت ما سالمندان هستند.

وی ابراز داشت: از آمار موجود ۵۳۱ نفر افراد سالمند از کار افتاده و ۸۱۷ نفر از آمار ما زن سرپرست خانوار و ۷۹۵ نفر فوت سرپرست هستند و ۱۱نفر متعلقه هستند و ۱۵ نفر هم دختر خود سرپرست که بالای ۶۰ سال بوده و هنوز ازدواج نکرده‌اند و خدماتی که کمیته امداد به صورت ماهیانه می‌دهد یک برآورد هزینه در سال گذشته انجام دادیم که نزدیک به ۹۰۰ میلیون تومان خدماتی شامل سبد غذایی، اقلام بهداشتی، تعمیرات سرویس بهداشتی و خدمات موردی بوده است.

صادقی بیان کرد: بیشترین مشکلی که در دو سال گذشته در خصوص سالمندان داشته‌ایم با توجه به اینکه سالی دوبار به آن‌ها سر می‌زدیم و از آن‌ها یک دلجویی انجام می‌شد اما با شیوع کرونا و محدودیتی که وجود داشته اینکار انجام نشده و تنها آرزوی سالمند همین سرکشی‌ها است که در شهر و روستای ما سالمندان تنها هستند که باید به آن‌ها کمک صورت بگیرد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان اردستان تاکید کرد: هفته سالمند بهترین زمان ممکن است تا یک برنامه‌ریزی انجام شود و یک سری از افراد سالمند را سرکشی کنیم تا به این طریق یک دلجویی از آن‌ها انجام شود و کمیته امداد در تمام زمینه‌ها آمادگی دارد تا ارگان‌های خدمات‌رسان را در این زمینه یاری کند.

انتهای پیام / کد خبر33291

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار