سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
گزارش خبری:

دهیاران “اردستان” با اطلاع‌رسانی در کاهش تصادفات جاده‌های روستایی مؤثر باشند

افزایش تردد محورهای روستایی با موتورسیکلت در اردستان، تصادفات جاده‌ای را به وجود آورده است و با توجه به اینکه دهیاران با مردم روستا ارتباط بسیار نزدیکی دارند می‌توانند علل تصادفات را به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

به گزارش صبح اردستان، افزایش روز افزون وسایل نقلیه در راه‌های روستایی در نتیجه‌ رشد جمعیت منجر به ایجاد یکی از مهم‌ترین مشکلات سیستم حمل‌ونقل یعنی تصادفات رانندگی شده است که این امر وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد و شهرستان اردستان هم با توجه به ساخت و سازها و خانه‌های روستایی تردد مردم از شهر به روستاها زیاد شده است.

افزایش تردد محورهای روستایی با موتورسیکلت تصادفات جاده‌ای را به وجود آورده است و با توجه به اینکه دهیاران با مردم روستا ارتباط بسیار نزدیکی دارند می‌توانند علل تصادفات را به مردم اطلاع‌رسانی کنند و آن‌ها را به درست رانندگی کردن تشویق کنند.

بررسی تصادفات برحسب پارامترهای مؤثر امکان پیش‌بینی وقوع یا عدم وقوع تصادفات نیازمند تجهیزات امدادرسانی را فراهم می‌کند که علاوه بر آن می‌توان به بررسی میزان تأثیر هر عامل در شدت بخشیدن به تصادفات پرداخت و آشکار است که چنین شناختی منتهی به امکان‌پذیر شدن تدوین برنامه‌های ایمن‌سازی است.

بخش زیادی از جاده‌های روستایی شهرستان اردستان با استانداردهای لازم آسفالت فاصله دارد، اگرچه مسوولان ذیربط در راستای مرمت آسفالت و بهبود راه‌های روستایی اقداماتی انجام داده‌اند اما کاهش تصادفات نگران‌کننده در این محورها نیازمند عزم بیشتر از سوی مسئولان به ویژه در جذب اعتبارهای ملی برای بازسازی راه‌های روستایی باهدف کاهش سوانح رانندگی و رفع مشکلات زیرساختی است.

۴۳ درصد راه‌های استان اصفهان روستایی هستند

سرهنگ روح‌اله شاکری در گفت‌وگو با خبرنگار صبح اردستان، اظهار داشت: در کل استان اصفهان ۴۳ درصد راه‌ها به عنوان راه‌های روستایی هستند که ما در راه‌های روستایی یک سری کارهایی را به منظور کاهش تصادفات آغاز کردیم که سه مقوله را به جد دنبال می‌کنیم که یکی از آن‌ها موضوع مهندسی راه‌ها است که تمرکز خود را بر روی تابلوها، علائم، روکش آسفالت و خط کشی‌ها متمرکز کرده‌ایم.

وی افزود: موضوعات این‌چنینی را با همکاری دهیاران و راهداری‌ها پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم در کل روستاهای استان مشکلات آن‌ها را برطرف کنیم و در مقوله دوم اعمال مقررات را داریم که با توجه به قوانینی که آن را اجرا می‌کنیم با طرح‌های تشویقی و تنبیهی همراه است تا رانندگان مخصوصا موتورسواران آسیب‌پذیر را کمک کنیم و تصادفی پیش نیاید.

مسئول راه‌های روستایی پلیس راه استان اصفهان گفت: موضوع آموزش و فرهنگ‌سازی هم در دستور کار پلیس قرار دارد که ما چهار گروه هدف را در روستاها دنبال می‌کنیم که یکی از آن‌ها ادوات کشاورزی و رانندگان آن که رانندگی با این ادوات خیلی مهم است که تصمیم داریم کاری کنیم تا حرکتشان در جاده‌ها کمتر شود.

۱۵ درصد تصادفات استان اصفهان در راه‌های روستایی اتفاق می‌افتد

سرهنگ شاکری با بیان اینکه هدف دیگر پلیس در موضوع جاده‌ها و راههای روستایی کاهش تصادفات است، بیان کرد:  آموزش موتورسواران را در دستور کار قرار دادیم و آموزش وانت بارها و عابران پیاده را به جدیت دنبال می‌کنیم چراکه بیش از ۱۵ درصد تصادفات استان در راه‌های روستایی اتفاق می‌افتتد که این موضوع هشدار می‌دهد که مردم شهرها از بحث راه‌های اصلی جدا شده‌اند و بیشتر به راه‌های روستایی پناه برده‌اند و این آمار اگر کنترل نشود و آموزش‌ها هم اثرگذار نباشد آمار تصادفات روستایی افزایش پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: در شهرستان اردستان بیشترین تصادفات آن مربوط به موتورسواران در راه‌های روستایی بوده که به محض هرگونه تصادفی که انجام می‌شود بیشترین ضربه به سر افراد است که توصیه می‌کنیم از کلاه ایمنی استفاده کنند و لباس‌های شبرنگ را در شب‌ها استفاده کنند.

مسئول راه‌های روستایی پلیس راه استان اصفهان تصریح کرد: در موضوع تصادفات با توجه به ترددها باید بگوییم یک سری عللی موجب می‌شود تا این تصادفات انجام شود که یکی از آن‌ها خود راه‌ها و دیگری تخلف افراد است و موتورسواران استقبال خوبی از همایش‌ها و آموزش‌ها داشته‌اند تا با نهادینه شدن قوانین و فرهنگ‌سازی اتفاق‌های خوبی بیفتد.

راه‌های روستایی اردستان بیشترین تصادفات را به خود اختصاص داده است

سرهنگ غلامرضا هاشمی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار صبح اردستان، اظهار داشت: بیشترین تردد ما در راه‌های روستایی شهرستان اردستان توسط موتور سیکلت‌ها انجام می‌شود و یشترین تصادفات را هم به خودشان اختصاص داده‌اند که با اتحادی که بین پلیس راه و دهیاران ایجاد شد برنامه‌ریزی انجام شد تا کلاس‌های راهنمایی و رانندگی را در خود روستاها انجام دهند و ما فقط کارشناس برای اجرای کلاس می‌فرستیم که در حال حاضر در روستای هندوآباد ۵۰ نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

وی افزود: با برگزاری کلاس‌ها توسط دهیاران در روستاها دیگر نیاز نیست افراد این همه راه را تا شهر برای کلاسها حضور پیدا کنند و فقط برای آزمون آن به شهر خواهند آمد که با هماهنگی دهیاران روستاها این کار انجام خواهد شد و موضوع کلی آموزش موتور سیکلت انجام می‌شود و برای آزمون نهایی به راهنمایی و رانندگی مراجعه خواهند کرد.

فرمانده انتظامی شهرستان اردستان گفت: تخفیفات ویژه ای هم برای موضوع گواهینامه رانندگی موتور سیکلت‌ها در نظر گرفته شده که این موضوع برای بسیجیان و افرادی که به صورت جمعی شرکت می‌کنند داده می‌شود تا توانند از این امتیازات به نحو مقتضی استفاده کنند.

اکثر آسفالت راه‌های روستایی اردستان قدیمی است

وی ابراز داشت: در موضوع کارشناسی راه‌ها باید اداره راهداری نظر بدهد اما اکثر آسفالت روستاهای شهرستان اردستان قدیمی است که باید نوسازی صورت گیرد که این موضوع را چند بار در کمیته برنامه‌ریزی ترافیک اعلام کردیم و بعضی از راه‌ها را اقدام کرده‌اند و بهسازی صورت گرفته است اما بعضی از راه‌ها ماژ پاشی صورت گرفته که در موضوع فنی این موضوع خطرآفرین است و رانندگانی هستند که به این ماژ پاشی که می‌رسند کنترل خود را از دست می‌دهند.

یکی از شهروندان روستایی در گفت‌وگو با خبرنگار صح اردستان با بیان اینکه به دلیل نوع کار خود مجبور به تردد روزانه چندین مرتبه به شهر هستم، اظهار داشت: متأسفانه وضعیت آسفالت محورهای روستایی مناسب نیست و این موضوع باعث می شود تا خطر تصادف برای وسایل نقلیه موتوری به ویژه موتورسیکلت افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه اکثر افراد روستایی برای تردد به شهر از موتورسیکلت استفاده می‌کنند، افزود: این موضوع در حالی است که راکبان موتورسیکلت در هنگام تصادف به دلیل اینکه غالبا گواهینامه رانندگی ندارند با مشکلات متعددی رو به رو می‌شوند و متحمل ضرر و زیان قابل توجهی شده و گاها جان آنان نیز به خطر می‌افتد.

این شهروند روستایی با بیان اینکه مسئولان نسبت به بازسازی آسفالت محورهای روستایی اهتمامی ندارند، ابراز داشت: در عمل حمایت از قشر مظلوم روستایی بسیار ضعیف است و حمایت این افراد بیشتر به وعده و وعید و حرف محدود شده است و وظعیت نامطلوب محورهای روستایی نیز گواه بر این مطلب است.

یکی دیگر از شهروندان روستایی اردستان در گفت‌وگو با خبرنگار صبح اردستان با بیان اینکه بنده سال گذشته برادر خود را به دلیل تصادف در محورهای روستایی از دست دادم، اظهار داشت: چندین بار این موضوع را از سوی دهیاری و شوار گوشزد کردیم و از آنان درخواست داشتیم تا این محور روستا را از طریق مراجع ذی ربط بازسازی کنند اما گوش شنوایی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بی توجهی به خواسته به حق اهالی روستا توسط مسئولان باعث شد سال گذشته برادرم در سانحه تصادف به دلیل غیراستاندار بودن محور روستا از دست بدهم، افزود: سالانه افراد مختلفی در این محورهای روستایی بر اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند اما مسئولان اقدام اساسی برای رفع مشکل این محورها انجام ندادند.

این شهروند روستایی با بیان اینکه ساکنان در روستاهای اردستان به دلیل عدم رسیدگی به محورهای مواصلاتی ابراز نارضایتی می‌کنند، ابراز داشت: یکی از عوامل مهاجرت از روستا به شهر نیز می‌تواند همین محورهای مواصلاتی باشد چراکه برخی از افراد به دلیل نوع کار خود مجبور هستند که روزانه چندین بار در این محور تردد کنند.

انتهای پیام / کد خبر33345

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار