پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
گزارش:

نگاهی به توقف رشد فرهنگی “اردستان”/ دستگاه‌های فرهنگی منفعل مانده‌اند

رشد فرهنگی اردستان در پیچ و خم بی‌توجهی گرفتار شده است و از این رو لزوم تعهد دستگاه‌های فرهنگی در قبال رسالت تاریخی منطقه بیش از پیش احساس می‌شود.

به گزارش صبح اردستان، تاریخ هر سر زمینی همیشه برای آنان گویای پیشینه، فرهنگ و ادب آنان در تمام مراحل زندگی بوده است و پرداختن به آن پیشینه تاریخی ادای دینی به گذشتگان و آشنا کردن افراد حاضر با پیشینه خودشان است تا از آن‌ها درسی فرا گرفته و در مسیر راه دچار نقصان نشوند.

یکی از حرکت‌های بزرگ فرهنگی در اردستان برگزاری «همایش ملی نقش شهرستان اردستان در تاریخ، فرهنگ و ادب ایران» است که با برگزاری این همایش می‌توان نام و آوازه شهرستان اردستان را که شایستگی آن را دارد در کل کشور به گوش همه رساند و این همایش تاریخ پر افتخار این شهرستان را که هیچ اثری از آن برای مردم مشخص نیست بازشناسی می‌کند و یک موتور محرکی می‌شود تا نسل امروز به ان آشنا شوند که این همایش سال گذشته برگزار و امسال به دلائلی بصورت سمینار برگزار شد.

حمیدرضا تاملی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان، اظهار داشت: سمینار بازشناسی نقش اردستان در فرهنگ و ادب ایران عزیز به دنبال برگزاری همایش ملی سال گذشته برگزار شد و بازشناسی هویت فرهنگی و تاریخی سرزمین خطه اردستان هدف محوری برگزاری این همایش ها و سمینارهاست.

وی افزود: اعتقاد داریم جامعه‌ای که از هویت خود و از پیشینه درخشان و پرفروغ خود مطلع باشد می‌تواند مسیر رشد، تعالی و سعادت را به درستی بپیماید بنا بر این ما و دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی وظیفه داریم این رسالت تاریخی را در برابر فرهنگ و تاریخ این منطقه انجام دهیم و نسل حاضر را با داشته‌های خودش در این حوزه آشنا کنیم و یادآوری بکنیم که چه مفاخری و در چه حوزه‌های گسترده‌ای در این شهرستان متولد و خدمت کرده‌اند و منشا اثرهای ملی و حتی فرامرزی در حوزه‌های علم و دانش خود بوده‌اند.

فرماندار شهرستان اردستان گفت: قطعا اطلاع و آشنایی از این موضوعات در جهت خودباوری ملی و خود اتکایی محلی خصوصا برای قشر نوجوان و جوان تاثیرات بسیار زیادی دارد و ما سعی خواهیم کرد انشالله در این مسیر قدم‌های بعدی را هم با مدیریت و محوریت دستگاه‌های فرهنگی و علمی و آموزشی دنبال کنیم.

وی ابراز داشت: ملتی که تاریخ خودش را از آن آگاهی داشته باشد و از تجربیات گذشته پند و اندرز بگیرد قطعا مسیر آینده را با خطایی کمتر دنبال خواهد کرد و فرهنگ ایران بسیار غنی است و میراث فرهنگی تاریخی ایران، در جهان کم‌نظیر است و مردم ایران نیز از آیین فرهنگ خود با آگاهی یاد می‌کنند.

محمد ابراهیم ایرج پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان، اظهار داشت: با توجه به سالروز برگزاری همایش تاریخ، فرهنگ و ادب شهرستان اردستان امسال این برنامه بصورت سمینار با سخنرانی استادان برجسته و همچنین رونمایی از کتاب« اردستان نگینی بر انگشتر کویر» انجام شده است.

مهجوریت و گمنامی در فرهنگ روزگار ما مشهود است

وی افزود: مشکل ما مهجوریت و گمنامی فرهنگ در روزگار ماست و فرهنگ مقوله‌ای که از شأنیت و جایگاه مهم خودش متاسفانه در روزگار ما تنرل یافته است و ما با دانستن این ضرورت اقدامات متعددی را سعی کرده ایم در باب معرفی شهرستان اردستان در طول سالیان متمادی داشته باشیم و از جمله در سال گذشته موفق شدیم همایش ملی نقش شهرستان اردستان در تاریخ، ادب و فرهنگ را در دو روز با همکاری و همراهی مسئولان در شهرستان اردستان برگزار کنیم.

رئیس دانشگاه پیام نور شهرستان اردستان گفت: این سنت حسنه همایش را بنا داشتیم ادامه دهیم اما در سال جدید بنا به دلائلی موفق نشدیم آن را به شکل همایش داشته باشیم وبرای اینکه این مسیر ادامه داشته باشد آن را در قالب سمینار طراحی کردیم که با سخنرانان مختلف گوشه‌ای از این شهرستان را با افتخار معرفی خواهند کرد.

وی ابراز داشت: فرهنگ اردستان آنچنان که باید و شاید مورد توجه نیست و این خلا همواره مشهود و محسوس است در حالی که مهمترین مسئله‌ای که می‌تواند پیشرفت و توسعه را برای هر کشوری به ارمغان بیاورد رشد فرهنگی است و اگر ما جامعه را به مثابه یک درخت تصور کنیم ریشه‌های آن درخت فرهنگ، تمدن و سابقه تاریخی ماست و تمامی سرسبزی و شاخه‌های آن هم وابسته به آن ریشه است و خیلی مهم بود که ما این شاخه‌ها را زیور و زینت دهیم اما از آن ریشه غافل باشیم و اگر مورد توجه قرار نگیرد و درست آبیاری نشود راهی جز زوال نخواهد داشت.

ابراهیم‌پور بیان کرد: فرهنگ در واقع غنی‌ترین و مهمترین دستاورد کشورهای شرقی است که به یغما رفته است و ما خودمان نسبت به آن بی‌توجه هستیم و بعضا انتقادهایی به این همایش‌ها هم می‌شود که چقدر باید در گذشته بمانیم که از دنیای معاصر عقب افتاده‌ایم اما نمی‌دانند متاسفانه چون گذشته خود را نشناخته‌ایم نمی‌توانیم آینده خود را بسازیم و با الگوگیری صحیح می‌توان به پیشرفت امیدوار بود و در یک چنین شهرستانی با چنین ظرفیتی و توانمندی و قابلیت‌های بیشماری که در حوزه فرهنگ و تاریخ خودش دارد قابل احترام است.

انتهای پیام / کد خبر33511

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار