شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
محمد حسین نساجیان

۵۰۰۰ اصله نهال در شهرستان اردستان توزیع شد

معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اردستان گفت: به مناسبت هفته منابع طبیعی ۴۰۰۰ نهال بصورت حواله و ۱۰۰۰ نهال در بین مردم شهرستان توزیع شد.

nasajian921215

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر” ، محمد حسین نساجیان در مصاحبه تفصیلی با خبرنگار نگین کویر به مناسبت هفته منابع طبیعی، اظهار کرد: هدف از توزیع نهال ایجاد فضای سبز و ارزش های زیست محیطی است و تمامی نهال های توزیع شده در شهرستان غیرمثمر بوده و از نوع کاج، سرو، زبان گنجشک، اقاقیا، ارغوان و زیتون تلخ می باشد.

وی توزیع نهال، مسابقه نقاشی در سطح مدارس منطقه اردستان و مسابقه همیار طبیعت در مدرسه حکمت نیسیان را از اهم برنامه های هفته منابع طبیعی در شهرستان اردستان عنوان کرد.

معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اردستان از برگزاری روز درختکاری در ۱۸ اسفندماه خبر داد و افزود: همزمان با این روز، پروژه ۱۰۰۰ هکتاری کشت بادام کوهی در مراتع لاسیب به پایان می رسد.

نساجیان یکی از اهداف کشت بادام کوهی در توابع لاسیب را منظرسازی اتوبان اصفهان-اردستان اعلام و تصریح کرد: در این طرح ۱۰۰۰ هکتار از اراضی کوهستانی به کشت دیم بادام کوهی اختصاص یافته است.

وی در خصوص احداث پارک جنگی شهر اردستان نیز بیان داشت: در صورت پیگیری، واگذاری زمین و مشخص کردن منبع تامین آب از طرف شهرداری اردستان، اداره منابع طبیعی آمادگی تحویل نهال و کمک های فنی در این خصوص را دارد.

نساجیان به ایجاد دو دکل دیدبانی در امیرآباد و کچورستاق اشاره کرد و افزود: این دکل ها از نوع فلزی و با ارتفاع ۱۱ متر می باشند که ۶ کیلومتر شعاع خود را پوشش می دهند.

وی با اشاره به وسعت ۱۲۰۰۰۰۰ هکتاری بیابان در شهرستان، تصریح کرد: از این وسعت یک میلیون هکتار اراضی ملی و ۱۲۰ هزار هکتار دیگر آن را شن زار فراگرفته که از این وسعت ۹۰ هزار هکتار آن جنگل های دست کاشت تاغ بوده که بصورت یک نوار با طول ۷۰ کیلومتر و عرض حدودا ۳ کیلومتر از مرز نطنز شروع و تا مرز نایین ادامه دارد.

معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اردستان ادامه داد: این نوار سبز حدفاصل تپه های ماسه ای روان تا روستاها و شهرها احداث شده و در آن از پوشش های تاغ، گز، آتریپلکس، قرداغ و تعدادی نیز اسکنبیل استفاده شده است.

محمد حسین نساجیان با اشاره به وجود کانون های بحران درجه ۳ و ضعیف در شهرستان، افزود: ۳ کانون بحران در معرض فرسایش بادی به مساحت های ۳۴۰۰۰، ۱۹۰۰۰ و ۷۰۰۰ هکتاری در شهرستان اردستان وجود دارد.

وی در خصوص تعطیلی فعالیت های بیابان زایی در شهرستان نیز گفت: با احداث تاغ زار های ۹۰ هزار هکتاری در شهرستان و دستیابی به اهدافی چون حفظ روستاها، جاده ها، ریل های راه آهن و شهرک های صنعتی، از سال ۱۳۸۳ تاکنون فعالیت های مقابله با بیابان زایی شهرستان های اردستان و نطنز پایان یافته است.

معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اردستان ایجاد تاغ زارهای ۹۰ هزار هکتاری در شهرستان را یکی از پروژه های شاخص بیابان زایی در سطح استان و کشور اعلام کرد.

نساجیان تاکید کرد: کلیه تپه های ماسه ای شهرستان که فرسایش پذیری زیاد داشته اند با احداث تاغ زارها تثبیت شده اند.

ویدر خصوص مراتع شهرستان اردستان نیز بیان داشت: حدود ۹۰۰ هزار هکتار مرتع در شهرستان وجود دارد که از ۱۹۴ عرف مرتعی تعریف شده، ۱۱۵ ییلاقی و ۸۱ قشلاقی(کویر مهاباد) هستند.

معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اردستان با تاکید بر اینکه مراتع شهرستان به طور متوسط در حد فقیر هستند، اظهار کرد: اقلیم گرم و خشک منطقه، عبور کمربند بیابانی از شهرستان، مجاورت با کویر، تابستان های بسیار گرم و زمستان های سرد، خشکسالی های پیاپی و چرای بیش از ظرفیت مراتع را از دلایل فقیر بودن پوشش مراتع شهرستان دانست.

نساجیان خاطر نشان کرد: دام واکسینه شده و مجاز مراتع شهرستان ۱۵۰ هزار راس می باشد ولی به دلیل نادرستی پراکنش دام در بعضی مراتع شدیدا شاهد از بین رفتن مرتع و سیر قهقرایی آنها هستیم.

وی با اشاره به اینکه سند تمامی مراتع به نام دولت می باشد، تصریح کرد: برای کلیه ۱۹۴ عرف مرتعی شهرستان پروانه چرا صادر شده است.

معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اردستان با اشاره به تهیه طرح مرتعداری برای ۴۰ مرتع، اظهار داشت: پوشش غالب مراتع شهرستان درمنه و گون کتیرایی است.

نساجیان به شناسایی ۲ رویشگاه بادام کوهی در شهرستان اشاره داشت و گفت: نقشه این رویشگاه ها که در مناطق پنارت و رودخانه و گلشکنان مهرآبادو هستند، تهیه شده است.

وی با تاکید براینکه فقط طرح های مرتعداری می توانند بیمه شوند، خاطر نشان کرد: به طور متوسط ۵۰ درصد مراتع هر ساله بیمه می شوند.

معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اردستان به استقبال کم مرتعداران از بیمه کردن مراتع اشاره کرد و افزود: ۷۰ درصد هزینه بیمه توسط دولت و ۳۰ درصد توسط مرتعدار پرداخت می شود.

محمد حسین نساجیان پارامترهای پرداخت خسارت بیمه مراتع را سیل، تگرگ و خشکسالی عنوان کرد و گفت: هر ساله غرامت های لازم به مراتع بیمه شده پرداخت می شود.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری میانگین وزنی تولید علوفه خشک در شهرستان ۱۸ کیلوگرم در هکتار بوده، تصریح کرد: در مجموع از کلیه مراتع شهرستان ۱۵ هزار تن علوفه خشک بدست می آید که ارزش ریالی آن ۶۸ میلیارد ریال می باشد.

معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اردستان با اعلام وابستگی ۸۰ درصدی گوشت کشور به مراتع، اظهار کرد: میزان گوشت تولیدی مراتع شهرستان حدود ۶۰۰ تن می باشد.

نساجیان ادامه داد: از کل ارزش مرتع ۲۵ درصد علوفه ای و ۷۵ درصد آن غیرعلوفه ای یا ارزش های زیست محیطی از قبیل تنظیم گاز، تنظیم آب و هوا، تنظیم اختلالات جوی، تنظیم آب، تامین آب، جلوگیری از فرسایش خاک، تشکیل خاک، چرخه تغذیه، دفع ضایعات، گرده افشانی، کنترل بیولوژیکی، زیستگاه، پناهگاه، مواد خام، مواد ژنتیکی و تفریحی بوده که ارزش ریالی آن ۲۰۴ میلیارد ریال می باشد.

وی قرق، سیستم چرایی، هلالی های آبگیر، کپه کاری و حفر گورآب را از روش های بهبود وضعیت تولید علوفه عنوان کرد.

معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اردستان  در پایان با تاکید بر اینکه امکانات، تجهیزات و اعتبارات اداره منابع طبیعی به اندازه کافی نیست، خاطر نشان کرد: از عموم مردم شهرستان درخواست کرد در صورت مشاهده قاچاق چوب مراتب را با تلفن رایگان ۱۵۰۴ در میان بگذارند.

انتهای پیام / کد خبر4450

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار