پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سونامی جدید بیکاری در راه است

پس از چندین مرحله هشدار مقامات دولت تدبیر و امید درباره احتمال ایجاد موج بزرگ بیکاری در کشور و اظهارات رئیس جمهور،وزیر تعاون، کار و رفاه و وزیر امور اقتصادی و دارایی؛ اینبار وزیر کشور نیز در مطالبی به افزایش چند برابری تعداد بیکاران کشور تا سال ۱۴۰۰ پرداخت و نسبت به نرخ بیکاری کشور هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر” به نقل از خبرگزاری مهر، پس از چندین مرحله هشدار مقامات دولت تدبیر و امید درباره احتمال ایجاد موج بزرگ بیکاری در کشور و اظهارات رئیس جمهور، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه و علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی؛ اینبار رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در مطالبی به افزایش چند برابری تعداد بیکاران کشور تا سال ۱۴۰۰ پرداخت و نسبت به نرخ بیکاری کشور هشدار داد.

طی ماه های اخیر و پس از فعالیت دولت یازدهم، مسئولان دولت جدید در مراحل مختلفی به مسئله بزرگ بیکاری در کشور به ویژه برای قشر تحصیل کرده دانشگاهی پرداخته اند. رئیس جمهور نیز بزرگترین مشکل پیش روی دولت تدبیر و امید را در سال جاری، بیکاری جوانان می داند.

انتقاد مقامات تدبیر و امید به عملکرد اشتغالی در ۸ سال گذشته

همچنین اظهارات مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور درباره عملکرد دولت های نهم و دهم در اشتغال زایی نیز در تابستان سال گذشته باعث انتقادات فراوانی در واپسین روزهای فعالیت دولت دهم شده بود.

در حالی که مسئولان دولت های سابق به دفعات درباره اشتغال زایی میلیونی در کشور و حجم بزرگ سرمایه گذاری های صورت گرفته در این بخش سخن گفته بودند، نیلی عملکرد هر سال دولت های نهم و دهم در ایجاد فرصت های جدید شغلی را تنها ۱۴ هزار شغل جدید اعلام کرده بود.

گزارشی نیز در روزهای پایانی فعالیت دولت سابق از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده بود که نشان می داد فاصله فراوانی بین اظهارات صورت گرفته از سوی مسئولان دولت های گذشته درباره اشتغال زایی با واقعیت اتفاق افتاده وجود دارد تا جایی که طبق گزارش مرکز آمار ایران، کل اشتغال زایی سالیانه دولت های نهم و دهم به ۶۰ هزار فرصت جدید نیز نمی رسید.

معضلی به نام بیکاران تحصیل کرده

همچنین بر پایه گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری و تعداد بیکاران کشور در سال ۹۱ نسبت به سال ۸۴ که آغاز فعالیت دولت نهم بوده است، بیشتر شده بود که بیانگر تناقض جدی در عملکرد و ادعای دولت های سابق بود.

پس از آغاز فعالیت رسمی دولت تدبیر و امید نیز در چندین مرحله وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عملکرد اشتغالی دولت های سابق انتقاداتی را وارد کرد و عنوان داشت: نمی توان انتظار داشت که صرفا از تزریق پاشیدن پول در جامعه شغل ایجاد شود.

ربیعی همچنین انتقاداتی را نیز متوجه سیستم آموزش عالی کشور دانست و گفت: در ۸ سال گذشته، میزان ورود به دانشگاه ها بسیار بالا بوده که این مسئله هیچگونه تطابقی با نیاز بازار کار نداشته است.

در گزارشات دیگری نیز وی از در راه بودن ۴٫۵ میلیون تقاضای جدید کار از سوی دانشجویان تا سال های آینده خبر داد و افزود: بزودی در صورت عدم برنامه ریزی برای پاسخگویی به نیازهای اشتغالی کارجویان، تعداد بیکاران کشور به ۸ میلیون نفر نیز خواهد رسید.

وی در مرحله ای نیز از وقوع بیکاری ۱۰ میلیون نفری سخن گفت. در عین حال، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز تاکنون هشدارهایی را در اینباره داده است و در برنامه ارائه شده به مجلس نیز برای پست وزارت امور اقتصاد و دارایی، از بیکاری بزرگ در کشور سخن گفت.

نرخ بیکاری فعلی ۱۴ درصد اعلام شد

در روزهای گذشته نیز عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در اظهاراتی جدید نسبت به وقع بیکاری حدود ۱۱ میلیون نفری در سال ۱۴۰۰ خبر داد و با هشدار نسبت به بزرگی آمار بیکاری کشور گفت: نرخ بیکاری در حال حاضر به ۱۴ درصد رسیده است.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی کشور در سال ۹۲ منفی ۳ درصد بوده است. طبق محاسبات صورت گرفته تعداد بیکاران کشور در سال ۱۴۰۰ به ۱۰٫۵ تا ۱۱ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

رحمانی فضلی ادامه داد: برای اینکه ما بتوانیم جوابگوی نیاز حدود ۱۱ میلیون بیکار در سال ۱۴۰۰ که همگی آنها دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی هستند باشیم، باید حداقل به رشد اقتصادی ۶٫۵ درصدی برسیم.

انتهای پیام / کد خبر5176

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار