دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها صورت گرفت:

کاهش ۰٫۱۵ درصدی مصرف برق کشور

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه در همه جای دنیا براساس رشد تولید ناخالص داخلی مصرف انرژی افزایش می‌یابد، گفت: در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها تنها ۰٫۱۵ درصد مصرف برق کاهش پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر” به نقل از خبرگزاری خانه ملت، مسعود میرکاظمی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در حال حاضر نگرانی‌های جدی در بخش نیرو وجود دارد که اولین موضوع مورد تقاضا و مصرف برق در کشور است. متاسفانه در ایران متناسب با شاخص‌های اصلی مصرف، روند تقاضا را مشاهده نمی‌کنیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در همه جای دنیا براساس رشد تولید ناخالص داخلی هر چه میزان رشد بیشتر شود، مصرف انرژی نیز بیشتر می‌شود، اما در کشور ما این رابطه وجود ندارد که در اینجا لازم است چند عدد را در این‌باره ذکر کنم. در برنامه سوم رشد ظرفیت حدود ۶ درصد بوده ولی مصرف حدود ۸ درصد است یا در برنامه چهارم ۴٫۵ درصد رشد ظرفیت داشتیم که این مقدار در حوزه مصرف تا ۵٫۵ درصد نیز رسیده است.

وی افزود: در سال ۹۰ حدود ۱۸۴ میلیارد کیلووات ساعت مصرف برق داشتیم که علی‌رغم اینکه طرح هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد، اما حدود ۰٫۱۵ درصد کاهش مصرف برق را شاهد بودیم که در سال ۹۱ حدود ۱۹۶ میلیارد کیلووات ساعت مصرف به وجود آمد که ۶ درصد در سال بعد رشد مصرف برق را شاهد بودیم. این نشان‌دهنده این موضوع است که اگر این روند ادامه یابد و ما مدیریت بر مصرف نداشته باشیم، در سال ۱۴۰۴ بالغ بر ۱۴۰ هزار مگاوات باید ظرفیت ایجاد کنیم که این مقدار در حال حاضر حدود ۷۰ هزار و ۴۰۰ مگاوات است. این موضوع نشان‌دهنده این است که نمی‌توان اینگونه افسارگسیخته تقاضا را رها کرد و این موضوع مانند سیلی است که دارد خراب می‌کند.

میرکاظمی ادامه داد: درخصوص تولید نیز باید به این نکته اشاره کرد که به دلیل افزایش روزافزون باید هزینه جاری کشور افزایش پیدا کند که ما در کمیسیون انرژی نگران این هستیم که منابع لازم برای توسعه نفت و نیرو تامین نشود.

وی ادامه داد: هزینه‌های جاری کشور ۳۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است که در سال ۹۱ به ۸۸ هزار میلیارد تومان می رسد در سال ۹۲ نیز عملکرد ۱۱۹ هزار میلیارد تومان رسیده بود و امسال در بودجه ۱۴۳ هزارمیلیارد تومان برای جاری کشور گذاشته شده این در حالی است که ۷۵ هزار میلیارد تومان از درآمد نفت باید تحقق یابد لذا چیزی برای توسعه عمرانی به ویژه در بخش انرژی باقی نمی ماند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: به دلیل آنکه فاصله بین پیک مصرفی و ظرفیت وجود دارد و از سوی دیگر باید به این نکته اشاره کرد که در زمانی که پیک حساب می شود از ۶۹ هزار مگاواتی که در پایان سال داشتیم حداکثر به ۴۵ هزارمگاوات در پیک رسید.

وی یادآور شد: این فاصله اتلاف هایی است که اتفاق می افتد و عدم دسترسی ها را نشان می دهد و اگر همین روند ادامه یابد ۸ سال آینده ۴۰ هزار مگاوات بیشتر از پیک خواهیم داشت که لازم است مدیریت بر تقاضا به صورت جدی انجام شود و از سوی دیگر باید توسعه را به گونه ای هدفمند دنبال کنیم که در وهله اول بهره وری را توسعه دهیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس ادامه داد: با توجه به گزارشی که از وزارت نیرو دریافت کردیم در پایان سال ۹۲، ۲۱ هزار میلیارد تومان بدهی وجود دارد که در زمان انتقال دولت نهم ۱۶ هزار میلیارد تومان بوده که از این رقم حدود ۸ هزار میلیارد تومان بدهی به فروشندگان برق است و اگر همه درآمدهای وزارت نیرو اتفاق افتد حدود ۹ هزار میلیارد تومان با کسری مواجه خواهیم شد.

میرکاظمی تأکید کرد: بدون شک با ۲۱ هزارمیلیارد تومان بدهی و ۹ هزار میلیارد تومان کسری تا پایان سال حدود ۳۰ هزارمیلیارد تومان بدهی وجود دارد متأسفانه با قیمتی که اکنون گذاشته شده این بدهی‌ها افزایش خواهد یافت و باید به آن توجه کرد نگرانی در این بابت وجود دارد.

 

تکرار خاموشی ها در سال آینده

وی درباره مصرف خانگی تصریح کرد: معمولا حدود ۳۱ درصد مصرف برق در خانگی است و سایر مصارف در بخش های دیگر تقسیم می شود لذا حساسیتی که ما در آن داریم باید به شکل ویژه ای به آن توجه کرد بدان معنا که یا باید منابع وزارت نیرو از جای دیگر تأمین شود یا باید بپذیریم در سال آینده خاموشی ها تکرار خواهد شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس گفت: متخصصان وزارت نیرو نگران خاموشی ها در سال ۹۴ هستند که باید فکری برای آن اتخاذ شود که اگر به همین منوال ادامه پیدا کند مشکلی جدی خواهیم داشت.

وی ترکیب فناوری را از موضوعاتی دانست که باید وزارت نیرو به آن توجه کند گفت: تقریبا ۳۵ درصد ظرفیت نصب شده ما نیروگاه های گازی هستند در حالی که کم بازده ترین نیروگاه ها نیز همین‌ها به شمار می روند ما در نظر داریم وزارت نیرو برنامه مشخصی برای افزایش بهره وری داشته باشد.

میرکاظمی تأکید کرد: اگر دولت کمک کند یک درصد جلوی اصراف را بگیرد می توانیم راندمان نیروگاه ها را بالا برده و درآمد وزارت نیرو بالا می رود.

وی ادامه داد: بحث انرژی های نو بسیار حایز اهمیت است زیرا امروزه کمتر از ۰٫۳۱ درصد به این انرژی ها اختصاص یافته در واقع به ۰٫۵ درصد هم نمی رسد.

میرکاظمی یادآور شد: طرح جامع انرژی های ریگلاتوری از موضوعاتی است که باید فکر اساسی در ساختار آن صورت گیرد و به کار گرفته شود همچنین اجرای هدفمند کردن یارانه ها باید در بخش نیرو با سرعت انجام گیرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس یادآور شد: امروزه پیشی گرفتن تقاضا از تولید را شاهد هستیم و لازم است قانون اصلاح الگوی مصرف در کنار هدفمندی مورد توجه وزارتخانه و دولت قرار گیرد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس افزود: بدون شک توجه به بحث افزایش بهره وری در صنعت برق به دلیل محدودیت های بودجه از ضروریت های کار وزارتخانه است.

انتهای پیام / کد خبر5439

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار