شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
معرفی شهدای هفتم تیر شهرستان اردستان:

شهید حسن بخشایش

در ادامه نگاهی خواهیم داشت بر زندگی شهید حسن بخشایش از یاران شهید بهشتی که در انفجار دفتر حزب جمهوری به شهادت رسید.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر” ، شهید حسن بخشایش فرزند حسین در روز دوشنبه ۱۲ فروردین ماه ۱۳۳۶در تهران متولد شد.

 

7tir bakhshayesh --

 

زندگی نامه

 

سوابق مبارزاتی
حضور در راهپیمایی‌های ضد رژیم پهلوی، تکثیر اعلامیه‌های حضرت امام راحل، مبارزه با جریان‌های التقاطی ، تجزیه طلب و لیبرالیسم

 

کارهای تشکیلاتی
همکاری در پایه‌گذاری کانون نهضت اسلامی دانشگاه تبریز، عضویت در حزب جمهوری اسلامی، پایه‌گذاری دفتر جهاد سازندگی در تبریز

 

مسئولیت‌ها
خدمت در نهادهای مختلف انقلابی همکاری با دفتر نخست وزیری، همکاری با صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی

 

تولد تا جوانی
حسن بخشایش فرزند حسین، دوازدهم فروردین سال ۱۳۳۶ه .ش در خانواده‌ای مذهبی در شهر تهران قدم به کره خاکی نهاد. در شش سالگی وارد دبستان شد. او از کودکی عاشق خواندن و نوشتن بود و هرسال با معدل عالی در کلاس‌های درس قبول می‌شد. پس از پایان تحصیلات ابتدایی، ادامه تحصیل در مقطع نظام قدیم متوسطه را پی‌گرفت و توانست با موفقیت این مرحله را پشت سر نهاده و در سال ۱۳۵۵ وارد دانشکده علوم دانشگاه تبریز شود.

 

زندگی او از کودکی همراه بود با مشکلات متعدد اقتصادی و محرومیت‌های مادی، اما هیچ یک از این محدودیت‌ها نتوانست، حسن را از طی مسیر موفقیت و پیشرفت بازدارد. او در جوانی به خونسردی، متانت و مقاومت مشهور بود و شخصیت اجتماعی خود را با دست و پنجه نرم کردن مشکلات به خوبی پرورش داده بود.

 

طی تحصیل در دبیرستان، مطالعه‌کتب اسلامی و آثار دکتر شریعتی را آغاز نمود و خیلی زود توانست با روحیه مبارزه آشنایی پیدا کند. او هم چنین با شرکت در جلسات مذهبی، روحیه اسلامی و انقلابی خود را برای مبارزه با اختناق و بیداد آماده ساخت.

شهید بخشایش و مبارزه با طاغوت
حسن با ورود به دانشگاه، به واسطه آشنایی که با اندیشه‌های اسلامی پیدا کرده بود، هر روز با نیروهای مؤمن و متعهد آشنا می‌شد و فعالیت‌های سیاسی- اسلامی خود را قوت می‌بخشید. او در یکی از خاطرات خود چنین نقل کرده است: « روز ۱۹ بهمن سال ۱۳۵۶ ه .ش ساواک به خانه ما و برخی دوستان حمله کرد. [ما از قبل] احتمال چنین حمله‌ای را پیش‌بینی کرده بودیم، بنابراین قبل از یورش مأموران ساواک از خانه خارج شده و به واسطه دوستی که با پسر رئیس دانشگاه داشتیم، مخفیانه بدون آن که پدرش بفهمد، شب را در آن جا به صبح رساندیم و روز بعد به اتفاق دوستان برای در امان بودن از وحشی‌گری‌های جلادان شاه و ادامه فعالیت مبارزاتی به تهران آمدیم».

 7tir bakhshayesh

شهید بخشایش در پخش نوارهای سخنرانی حضرت امام خمینی(ره) و ارتقاء بینش انقلابی دوستان خود بر پایه اسلام و فرامین مرجعیت بسیار تلاش می‌کرد. او در سال ۱۳۵۶ ه.ش پس از درج مقاله تحریک‌آمیز در روزنامه اطلاعات، همگام با مردم وفادار تبریز، به صورت فعال‌تری در صحنه مبارزه آشکار شد. در سال ۱۳۵۷ با اوج‌گیری مبارزات انقلابی مردم با همکاری برخی دوستان خود اقدام به تشکیل یک گروه مسلحانه کردند و خود را برای یک نبرد مستقیم با رژیم آماده ساختند و توانستند با زحمت و مشقت فراوان اسلحه تهیه نمایند. ولیکن با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از این سلاح‌ها استفاده نشد.

 

شهید بخشایش پس از پیروزی انقلاب اسلامی
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و گشایش دانشگاه‌ها، به صحنه علم و دانش بازگشت و با همکاری برخی دوستان خود کانون نهضت اسلامی در دانشگاه تبریز را پایه‌گذاری کرد. او نقش برجسته‌ای در هدایت برنامه‌های این کانون و ارتباط آن با حزب جمهوری اسلامی داشت و از همین جا بود که با فعالیت‌های حزب جمهوری اسلامی و اندیشه‌های شهید بهشتی آشنا شد.

 

وی در سال ۱۳۵۸ ه .ش در فتنه‌ای که حزب به اصطلاح خلق مسلمان در آذربایجان به پا کرد، با همکاری نیروهای انقلابی به مقابله با آنان برخاست. او با رشادت و تیزبینی که داشت در برابر جریان انحرافی این گروه ایستادگی کرد و مدارک و اسنادی را از اهداف شوم آنان تهیه و به مسئولان [ ارشد نظام]‌ تقدیم نمود.

 

شهید بخشایش پس از خاتمه آشوب حزب خلق مسلمان در آذربایجان، دفتر جهادسازندگی تبریز را به اتفاق دوستانش در سال ۵۸ تأسیس کرد. و همه همت خود را برای رفع محرومیت‌ها و نواقص به جا مانده از رژیم پهلوی در منطقه آذربایجان به کار گرفت.

 

او هم چنین با صدا وسیمای آذربایجان شرقی در تهیه برنامه‌‌های انقلابی و اسلامی همکاری تنگاتنگی داشت.

 

در سال ۱۳۵۹ ه.ش همگام با آغاز انقلاب فرهنگی به تهران بازگشت و همکاری متناوب خود را با حزب جمهوری اسلامی آغاز کرد. وی با هدف خنثی کردن توطئه‌ چهره‌های وابسته و در رأس آن بنی‌صدر خائن توانست وارد دفتر هماهنگی رئیس جمهور با مردم شود. او با دقت کلیه کارهای دفتر را زیر نظر می‌گرفت و روزانه، مکر و حیله آنان را همراه با اسناد به استحضار مسئولان ارشد نظام می‌رساند. بعد از این که بنی‌صدر خائن از همت انقلابی او آگاه شد دستور بازداشت و اخراج وی از دفتر هماهنگی را صادر کرد. و حتی از فرط عصبانیت در سخنرانی خود در ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۹ از شهید بخشایش و اقدام انقلابی او سخن به میان آورد.

 

شهید حسن بخشایش در مهر سال ۱۳۵۹ به عضویت رسمی حزب جمهوری اسلامی درآمد وهمکاری تنگاتنگ و تشکیلاتی خود را با این تشکل اسلامی آغاز نمود.

 

وی سپس به توصیه دوستان برای ادامه خدمت وارد نهاد نخست‌وزیری شد و برای سامان‌دهی این نهاد نوپا بسیار تلاش کرد. شهید بخشایش در این مدت به همراه شهید موسی کلانتری به گلبافت کرمان سفر کرد و برای بهبود وضع زلزله‌زدگان و رسیدگی به مشکلات آنان جان‌فشانی نمود.

 

حسن بخشایش با همه وجود چون پروانه‌ای دور گرد شمع انقلاب می‌چرخید و سرانجام در توطئه‌ای که دشمنان زخم خورده ملت ایران اسلامی به سرکردگی امپریالیسم جهانی رقم زدند، شامگاه هفتم تیر سال ۱۳۶۰ در سن ۲۴ سالگی به همراه شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی و دیگران یاران انقلاب در قتلگاه سرچشمه تهران، به شهادت رسید و از آسمان‌ها نظاره‌گر ایستادگی ملت نستوه و انقلابی ایران شد.

 

ابر می‌بارد و من می‌شوم از یار جدا
چون کنم دل به چنین روز زدلدار جدا
ابر و باران و من یار ستاده به وداع
من جدا گریه‌کنان ، ابر جدا ، یار جدا

 

تیزبینی ویژگی‌ بارز شهید
شهید حسن بخشایش، ‌جوانی متعهد و هوشیار بود و با تیزبینی که داشت ، می‌توانست هر فتنه‌ای را شناسایی و خنثی کند.

 

او پیش از انقلاب در بیشتر صحنه‌های تظاهرات مردم تبریز و تهران حضور داشت اما جلادان رژیم نتوانستند هیچ‌گاه به او دست یابند.

 

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با ظرافت خطر جریان‌های التقاطی، تجزیه‌طلب و لیبرالیسم را شناسایی کرد و با مایه گذاشتن از جان و هستی خود به مقابله با آنان پرداخت و در این راه همه سختی‌ها را به جان خرید.

 

ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی شهید
– وظیفه شناسی
– شکرگذار
– اخلاص در عبادت
– تواضع در برابر هم‌نوعان
– مقاوم در برابر دشمنان
– رعایت اخلاق
– پای‌بند به دوستی‌های اسلامی
از سجایا و صفات پسندیده شهید حسن بخشایش بود که در طول حیات پر برکتش از خود بروز داد.

 

بخشایش از جهان به ره دوست پر کشید
بالاگر آنچه را زخداوند خواست دید

انتهای پیام / کد خبر5990

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار