جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
معرفی شهدای هفتم تیر شهرستان اردستان:

شهید محمود تفویضی زواره

در ادامه نگاهی خواهیم داشت بر زندگی شهید محمود تفویضی زواره، معاون وقت وزیر راه و ترابری که در انفجار دفتر حزب جمهوری به شهادت رسید.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر” ، شهید محمود تفویضی زواره در روز پنج‌شنبه ۲۶ آذرماه ۱۳۲۶ در تهران متولد شد.

او فرزند محمد جواد تفویضی زواره بود که تحصیلاتش را در مقطع کارشناسی با گرایش راه و ساختمان به پایان رسانده بود.

 

7tir tafvizi --

 

زندگی نامه

 

سوابق مبارزاتی
شرکت در راهپیمایی‌های ضد رژیم و همکاری با گروه‌های مبارز اسلامی

 

کارهای تشکیلاتی
عضویت در حزب جمهوری اسلامی

 

مسئولیت‌ها
همکاری با اداره کل راه و ترابری استان خوزستان، معاون امور استان‌های وزارت راه و ترابری
تولد تا جوانی
محمود تفویضی زواره فرزند محمدجواد در بیست و ششمین روز از آذرماه سال ۱۳۲۶ ه.ش در یک خانواده مذهبی در تهران دیده به جهان گشود.

 

از دوران کودکی شور و نشاط عجیبی در وجود او مشاهده می‌شد و هرگز در کارهایی که به عهده می‌گرفت خستگی به او دست نمی‌داد.

 

تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مدارس شهر تهران به پایان رساند و برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه پلی تکنیک (امیرکبیر) شد. در سال ۱۳۴۹ ه.ش در رشته مهندسی راه و ساختمان فارغ‌التحصیل گردید و برای توسعه راه‌های شهری و به ویژه روستایی به خدمت در بخش خصوصی مشغول شد.

 

با وجود اینکه رژیم پهلوی، به مناطق دور افتاده و محروم توجهی نمی‌کرد، اما محمود تفویضی زواره با همه وجود و اراده‌ای سرشار از توکل به خدا، خدمت به هم‌نوعان را در پیش گرفت و با حضور در بخش خصوصی ضمن اشتغال به کار، خدمات قابل توجهی را ارائه نمود.

 

خانم زهره زمردیان همسر شهید در خاطره‌ای از شهید چنین نقل کرده است: « ما در سال ۱۳۵۴ ه.ش ازدواج کردیم. زمانی که نامزد بودیم، ما را به مهمانی دعوت می‌کردند. اما ایشان به علت کار و خدمت به مردم از حضور در مهمانی عذرخواهی می‌کرد و حتی بعد از ازدواج نیز روزهای تعطیل نیز در سر کار حاضر می‌شد».

7tir tafvizi -

شهید تفویضی زواره و مبارزه علیه طاغوت
محمود از همان دوران جوانی خود را در برابر مردم مسئول می‌دانست. او با مشاهده وضع اسفناک مردم و تجملات دربار شاهی، از این که ظلم و جور بر مردم ایران غلبه کرده است بسیار اندوهگین بود. با ورود به دانشگاه و بازتر شدن فعالیت‌‌های اجتماعی و سیاسی که از ویژگی‌های دوران دانشجویی است، وی خیلی سریع با افکار انقلابی و اسلامی آشنا شد . با شعله‌ور شدن دامنه اعتراضات مردمی علیه دیکتاتوری پهلوی، وی نیز به صف مبارزان پیوست و با شرکت در راهپیمایی ضد رژیم و پخش اعلامیه‌های روحانیت مبارز به اقدامات حق‌طلبی و ظلم ستیزی قوت بخشید.

بیشتر اوقات بدون توجه به محدودیت‌هایی که رژیم ایجاد می‌کرد در خیابان‌ها بود و به امداد انقلابیون مشغول می‌شد و در این راه هیچ احساس خطری نمی‌کرد و معتقد بود مسیری که برای خداوند باشد، ‌شکست در آن راه ندارد.

 

شهید تفویضی زواره پس از پیروزی انقلاب اسلامی
با پیروزی انقلاب اسلامی شهید تفویضی زواره با توجه به سابقه درخشان و روحیه انقلابی که داشت به خدمت در وزارت راه و ترابری درآمد و ابتدا استان مرزی خوزستان را برای انجام وظیفه انتخاب نمود. او در این منطقه نقش مهمی در ارائه طرح‌های کارشناسی و توسعه عمران راه‌های روستایی و شهری داشت.

 

او خود مستقیم در محل اجرای طرح‌ها حضور می‌یافت و با نظارت همه جانبه،‌ پیشبرد امور را هدایت می‌کرد. تفویضی زواره در ساعاتی که در دفتر کارش حاضر می‌شد با بررسی طرح‌های کارشناسی و بهره‌مندی از دیدگاه کارشناسان بر زدودن عقب‌ماندگی در منطقه مجاهدت می‌کرد.

 

خدمات بی‌شائبه وی موجب شد تا توجه مدیران ارشد و مسئولان وزارت راه وترابری به اومعطوف شود. با تشکیل کابینه شهید رجایی و انتخاب شهید موسی کلانتری به عنوان وزیر راه و ترابری، در دی ماه سال ۱۳۵۸ ه.ش شهید کلانتری از تفویضی زواره‌ای خواست برای همکاری بیشتر به تهران منتقل شود.

 

او با ورود به ساختمان وزارت راه و ترابری به سبب لیاقت، ‌تعهد و مدیریتی که داشت به عنوان معاونت امور استان‌های این وزارت‌خانه منصوب گردید و منشاء خدمات قابل توجهی شد و تا هنگام شهادت در این سنگر برای توسعه و آبادانی راه‌های مواصلاتی کشور جانفشانی نمود.

 

او همچنین دارای روحیه تشکیلاتی بود و از این‌رو با حزب جمهوری اسلامی که شماری از بهترین یاران انقلاب در آن گرد هم آمده بودند،‌ همکاری خود را آغاز کرد و با شرکت در جلسات آن، در این سنگر نیز مشغول خدمت شد.

 

مهندس محمود تفویضی زواره سرانجام در هفتم تیر سال ۱۳۶۰ ه.ش در سن ۳۴ سالگی در انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به همراه وزیر راه و ترابری و دیگر قربانیان این فاجعه ضد بشری، شربت شهادت نوشید و به دیار باقی شتافت.

 

از شهید تفویضی زواره دو دختر به نام‌های مونا (۱۳۵۸) و فاطمه (۱۳۶۰) به یادگار مانده است.

 

توجه به محرومان ویژگی‌ بارز شهید
شهید تفویضی زواره خود را در برابر مردم و به ویژه به تعبیر حضرت امام راحل” کوخ‌نشینان” مسئول می‌دانست. او برای تحقق عدالت اجتماعی و به ویژه کاهش خطرات جاده‌ای که محصول بی‌توجهی رژیم پهلوی به مناطق دور افتاده بود اهتمام می‌ورزید و وقتی می‌دید مردم از توجه دولت و انقلاب راضی هستند، ‌انگیزه خدمتش مضاعف می‌شد.

 

او همواره در اندیشه خدمت به محرومان بود و در این مسیر نیز به شهادت رسید.

 

ویژگی‌های اخلاقی شخصیتی شهید
– ایده‌پردازی
– خوش قلب
– ذهن خلاق
– خستگی‌ناپذیر
– صداقت در گفتار و کردار
– تعهد در قبال جامعه و قانون
همگی از سجایایی است که در وجود شهید تفویضی زواره نهادینه شده بود.

از شعله نفاق اسدالله‌زاده سوخت
تفویضی زواره از این شعله برفروخت

انتهای پیام / کد خبر6010

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار