پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

دلایل افزایش مصرف بنزین ۱۰۰۰ تومانی

با اوج گرفتن بحران سوخت در کردستان عراق و قاچاق بنزین ایران به این کشور، دستور عرضه منطقه‌ای بنزین در برخی از شهرهای غرب کشور به ویژه استان کردستان صادر شده است تا پای بنزین ۱۰۰۰ تومانی ایران به جایگاه‌های سوخت کردستان عراق نرسد.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر” به نقل از فرهنگ نیوز ، با وجود افزایش قیمت هر لیتر بنزین به بیش از ۱۰۰۰ تومان پس از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها که معادل ۳۰ تا ۳۳ سنت است اما بحران قاچاق بنزین به ویژه به کشورهای همسایه فروکش نکرده است.

در حال حاضر با وجود افزایش قیمت‌ها، عدم تخصیص سهمیه ویژه بنزین، ابطال گسترده کارت‌های بنزین خودروهای فرسوده، فاقد هویت و حذف سهمیه‌های ویژه برخی از خودروها اما مصرف بنزین به جای کاهش، افزایش یافته است.

از این رو مسئولان وزارت نفت یکی از دلایل رشد مصرف بنزین را قاچاق و انحراف این فرآورده استراتژیک نفتی به کشورهای همسایه همچون اقلیم کردستان عراق عنوان می کنند و تاکید دارند که با بحران سوخت در این کشور همسایه، میزان قاچاق به ویژه بنزین با قیمت آزاد ۱۰۰۰ تومانی افزایش یافته است.

به عبارت دیگر، بحران عراق دامن پمپ‌های بنزین به ویژه در استان‌های غرب کشور را هم گرفته است به طوری که روزانه حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار لیتر بنزین ایران به اقلیم کردستان عراق و برخی از استان‌های عراق قاچاق می شود.

در این بین، رسانه‌های ترکیه با انتشار گزارش‌های جداگانه ای یکی از دلایل افزایش قاچاق بنزین ایران به استان‌های مختلف عراق را بسته شدن پالایشگاه نفت بیجی عنوان کرده و یادآور می شوند: در هر شبانه روز ۲۰۰ قاچاقچی با استفاده از ۴۵۰ قاطر اقدام به قاچاق گسترده بنزین ایران به کردستان عراق می کنند.

از سوی دیگر، شهر بیاره در استان حلبچه که در مرز بین ایران و اقلیم کردستان عراق به مرکز قاچاق بنزین تبدیل شده و بنزین قاچاق شده ایران در نفتکش های قاچاقچیان عراقی منتقل و سپس بنزین ۴۵ سنتی ایران با قیمت ۶۵ تا ۷۰ سنت به شهروندان عراقی فروخته می شود.

در همین حال فرماندار بیاره با اشاره به مجاز بودن قاچاق بنزین از نظر دولت کردستان عراق گفته است:”ما از بنزین قاچاقی نمونه گیریم می کنیم و کیفیت آن را ارزیابی می کنیم. اگر نتیجه خوب بود، اجازه فروش آن را صادر می کنیم اما اگر کیفیت بنزین قاچاقی خوب نبود، به قاچاقچیان هشدار می دهیم که آن را نابود کنند.”

همزمان با رونق گرفتن کسب و کار قاچاق بنزین ایران در اقلیم کردستان عراق، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران “طرح منطقه‌ای کردن سهمیه بنزین” را در شهرهای غرب کشور به ویژه استان کردستان را به عنوان یک سناریوی جدید در دستور کار قرار داده است.

عرضه بنزین منطقه ای شد

فریدون یاسمی در تشریح جزئیات اجرای طرح منطقه ای کردن سهمیه بنزین در سطح استان کردستان، گفت: با توجه به وجود ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق و نبود سوخت در جایگاه‌های این کشور (به ویژه اقلیم کردستان عراق) سیستم توزیع بنزین در دو شهرستان بانه و مریوان را تحت تاثیر قرار داده است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان با اعلام اینکه بر همین اساس، طرح “منطقه ای کردن سهمیه بنزین” با توجه به بررسی‌های میدانی حجم دریافت سوخت وسایل نقلیه و افزایش غیرمنطقی مصرف بنزین در جایگاه‌های این شهرستانها عملیاتی شده است، تصریح کرد: با اجرای این طرح در دو شهرستان بانه و مریوان تاکسی های برون شهری، خودروهای سواری شخصی و آژانس، در ۲۴ ساعت شبانه روز ۲۵ لیتر بنزین دریافت خواهند کرد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه علاوه بر این بنزین تخصیصی به تاکسی‌های شهری و وانت بارهای کم مصرف در یک شبانه روز ۵۰ لیتر تعیین شده است، یادآور شد: میزان سهمیه متعلقه به خودروهای بنزین سوز در طول ماه، معادل سهمیه بنزین تخصیص داده شده توسط ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت در سراسر کشور است با این تفاوت که حداکثر وانت‌های پرمصرف ۶۰ لیتر در شبانه روز و موتور سیکلت‌ها ۱۰ لیتر در شبانه روز می‌توانند برداشت کنند.

وی همچنین درباره تاکتیک فروش بنزین آزاد در جایگاه های مرزی و شهرهای بانه و مریوان هم توضیح داد: کارت بنزین آزاد در جایگاه های بانه و مریوان به ازای هر بار تراکنش، ۲۰ لیتر تعیین شده است.

یاسمی خاطرنشان کرد: سهمیه بنزین وسایل نقلیه به هیچ وجه باطل نخواهد شد و سهمیه بنزین وسایل نقلیه در کارت سوخت آنها ذخیره و با اطلاع رسانی قابل دریافت و استفاده خواهد بود.

دولت قبلی هم به منظور به منظور ساماندهی و مدیریت مصرف گازوئیل، طرح عرضه سهمیه منطقه‌ای این سوخت مایع در سه استان کردستان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان عملیاتی کرد که با اجرای آن متوسط مصرف روزانه گازوئیل در هر یک از این استان‌ها بین ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافت.

انتهای پیام / کد خبر6466

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار