پنج شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
بعد از فاجعه بر سر زاينده رود؛

طاعون تشنگی به خانه اصفهانی ها می رسد!

زاینده رود مرد؛ مادی ها کشته شدند؛ حال این طاعون به در خانه اصفهانی ها خواهد رسید تا تابستان گرم و طاقت فرسا را بلای جانسوز تبدیل کند؛ هرچند بارها از تریبون های مختلف بر رفع بحران هشدار داده شده بود اما این بحران هنوز در پیچ و خم های نام های خزر تا خلیج فارس، تونل گلاب و سوم یا بهشت آباد و باروری ابرها در حال گذر است….

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر” به نقل از خبرگزاری ایمنا، هرچند زاینده رود شاهرگ حیاتی اصفهان و مادی ها شریان هایی هستند که از این شاهرگ منشعب شده و در بطن شهر گسترده شده اند اما دیگر از این شاهرگ خبری نیست؛ به گونه ای که قلب اصفهان با شریان های زیرزمینی باقی مانده از این شاهرگ در حال تپیدن است و هشدار از فاجعه ای بزرگ می دهد که اگر قلب نصف جهان احیا نشود؛ فاجعه ای بزرگ در شهر رخ می دهد؛ رویداد بزرگی که طی دوسال گذشته کارشناسان حوزه های مختلف هشدارهایی در مورد تاثیرات خشکی رودخانه در زمینه های مختلف دادند و بارها تاکید کردند که اگر تصمیمات دقیق، کارشناسی و اجرایی اتخاذ نگردد و وضعیت به همین صورت و به مراتب خطرناک‌تر و غیرقابل جبران خواهدبود.

zayanderoud.930430

این درحالی است که از دو سال پیش شهردار اصفهان هشدا داده بود و در مصاحبه ای اعلام کرد بزرگترین مشکل این کلان شهر آب است و در صورتی که این مسئله رفع نشود در آینده بسیار نزدیک خطرات و مشکلاتی برای اعتبار، سلامت و امنیت اصفهان به وجود خواهد آمد.

دکتر سقاییان نژاد از خدشه دار شدن جو اکوسیستم زندگی اصفهانی ها در صورت حل شدن مسئله آب سخن به میان آورد و افزود: با ادامه این روند شهری را در کویر خواهیم داشت خلاصه زندگی در این کویر بدون هیچ امکانات و پیش بینی های لازم بسیار دشوار است.

وی با تاکید بر این که مدنیت اصفهان به زاینده رود زنده است بیان کرد: لازم است همه تلاش نمایند راهکارهای پایداری جریان آب در زاینده رود را بررسی کنندالبته برخی از این راه حل ها روشن است.

zayanderood.930430

با وجود هشدارهای بسیار اما گوش شنوایی در بالادست وجود نداشت و ندارد و حق آبه های عادلانه محور شیخ بهایی زیر پاها له شد وخاصیت و کارکرد گذشته خود را ازدست داد. حال رگ های اصفهان مسدود شده و بنا به گفته معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان اگر زاینده رودی نبود اصفهانی هم وجود نداشت ؛ زنده رود سر منشا تمدن عظیم است لذا لازم است میراث طبیعی آن حفظ شود همچنین دلایل این که شهر اصفهان سر منشا بسیاری از موفقیت ها و برکات در کشور می باشد، رودخانه زاینده رود است.

حال با فرا رسیدن فصل گرمای تابستان دیگر هشدارها و فاجعه در کمین زاینده رود چهر هزار ساله ، مادیهای چهار صد ساله ،درختان صدساله و فضا سبز چند دهه نیست بلکه این بار خود اصفهانی ها را نشانه گرفته که اگر با قناعت و صرفه جویی این بحران را طی نکنند تشنگی به خانه ها رخنه می کند تا بلایی که بر رودخانه شان و ماهی هایی که از بی آبی جان دادند یادی کنند.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به مشکل آب اصفهان گفت:: مشکل آب جدی است و با توجه به محدودیت منابع آب نیاز است که مدیریت لازم جهت استفاده مناسب از این منابع محدود به عمل آید و کمیته فرهنگ شهروندی و رسانه ها به خصوص مجموعه رسانه شهرداری به اندازه کافی به این امر بپردازند زیرا در صورت عدم رعایت صرفه جویی تابستان سختی را در پیش رو خواهیم داشت.

zayanderood930430

مهندس رضا امینی اذعان داشت: برداشت های بی رویه از منابع آب آینده مبهمی را برای آب شرب اصفهان رقم می زند که باید اطلاع رسانی لازم در این زمینه انجام و با حساسیت به این موضوع پرداخته شود.

با این اوصاف دیگر از طرح های شعار گونه خزر، خلیج فارس، تونل یا ابر گذشته و این بار مسکن صرفه جویی و قناعت اصفهانی ها است که آنها را فقط از جیره بندی و بی آبی و در آخر طاعون تشنگی نجات می دهد بنابراین مشارکت مردم در مایه حیات بسیار نقش آفرین است.

انتهای پیام / کد خبر6529

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار