شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

تفکیک جنسیتی یا ارتقای امنیت روانی

حضور زن در جامعه نه تنها در اسلام نهی نشده است بلکه زن‌هایی بودند که در جای‌جای نیاز اسلام، مردانه در صحنه وارد شدند و از کیان انقلاب و اسلام دفاع کردند.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر” به نقل از فرهنگ نیوز، اجرای طرح سالم سازی و ارتقای امنیت روانی در محیط کار همراه با بهره‌وری کارکنان، طرحی است که چند روز گذشته توسط شهرداری تهران با حفظ جایگاه زن و افزایش بهره‌وری اجرایی گردید.

در این طرح با استفاده از فضای مخصوص کار ویژه بانوان، به زنان و خانم‌های شاغل آزادی‌های روانی عطا نموده و با کاهش مشغله های فضای مشترک، بهره‌وری را در دستور کار خود قرار داده است . علاوه بر مسائل فوق، استفاده از خانم‌ها به عنوان بخش اعظمی از مدیران و حتی شهرداران تهران تأکید قرار گرفته است.

اما حواشی این طرح بیش از فواید آن بود . حواشی که بعضی از رسانه های معاند در بوق آن دمیدند و در داخل نیز واکنش‌های فراوانی را در پی داشت . هجمه هایی که با عبارت‌های همچون تفکیک جنسیتی ظلم به زن، بخشنامه حذف زنان و… (۱) از آن یاد شد و خواستار آن شدند که شهرداری از این اقدام دست بر دارد و پاسخگوی مجامع قانونی باشد تا به ظاهر سلب آزادی زنان ننماید . آنچه که در این نوشتار بر آن پرداخته می‌شود بررسی طرح امنیت روانی کارکنان و افزایش بهره‌وری است . طرحی که به دنبال افزایش کرامت زنان می‌باشند.

الف ) اسلام و حضور زن در جامعه

حضور زن در جامعه نه تنها در اسلام نهی نشده است بلکه زن‌هایی بودند که در جای جای نیاز اسلام، مردانه در صحنه وارد شدند و از کیان انقلاب و اسلام دفاع کردند. خطبه‌ی غرایِ حضرت زهرا سلام الله علیها، دفاع حضرت زینب در مراسم‌های ابن زیاد و یزید بن معاویه ( لعنت الله علیهما ) بخشی از آن است . سیره ای که در زنان انقلاب ایران در سال‌ها انقلاب و پس از آن در صحنه های جنگ به همه دنیا مخابره شد و نمادی از اسطوره صبر، از خود‌‌گذشتگی و ایثار را به جهانیان به نشان داد .

درس‌هایی که پس از آن در کشورهای مقاوم دیگر به عنوان الگو پذیرفته شد . اما این حضور هیچ گاه با تبرج، خودنمایی، رفتارهای غیر چارچوب، خلاف عرف و شرع همراه نبود . دیدگاه اسلام و نهی او از حضور زنان در جامعه نهی‌ای است که به آن نهی از تبرج گفته می‌شود.

وجود قیود مختلف در ارتباطات از سوی اسلام و حیای بیش از حد در زن از خصوصیات الهی است که تدبیر باری تعالی برای رشد جامعه است. این تدابیر برای حفظ کیان خانواده و سالم مانده از خطرات موجود می‌باشد. تافلر در کتاب موج سومش به کیان خانواده اشاره دارد و در مقابله با فمینیست‌ها می‌گوید : « باید تصمیم گیری درباره ی زندگی در خارج از چارچوب زندگی خانواده ی هسته ای (مشروع) تسهیل گردد نه این که مشکل تر شود … و به جای برانگیختن احساس گناه ناموجه آن را کاهش دهند . » (۲) بر همین اساس این اقدامات در راستای حفظ و تکریم زنان بوده و ادعاهای خلاف عقل و تدبر از سوی بعضی از افراد نه تنها امید را در جامعه کاهش داده بلکه سبب مقابله با تکریم زنان است.

حال باید حقیقتاً به این تکریم زن در نوشتار های مختلف پرداخت . در روایت‌های وارده از رسول اسلام مسئله جدا سازی یک روش تلقی گردید به طوری که در بعضی از موارد همچون مکان نماز و راه رفتن زنان در خیابان به آن اشاره شده است . اما آنچه که مهم است کرامت زنان با استفاده از این طرح می باشد . طرحی که با انجام ندادن آن آسیب‌هایی همچون کاهش اقتدار و نقش آفرینی زن، تغییر در روابط همسران، تغییر در باورهای اجتماعی و اخلاقی و… را در آینده نزدیک شاهد بود . لذا سؤالی که از مخالفین این طرح باید پرسید این است که آیا شما به جای تکریم زن به دنبال چه چیزی هستید که این چنین با این طرح مقابله می‌نمایید ؟

ب ) افزایش بهره‌وری با ایجاد فضای مناسب

در اوایل انقلاب با ایجاد فضای مناسب برای تفکیک مدارس در سطوح پایین ویژه دختران و پسران، بازخورد های مناسبی را شاهد بودیم،(۳) (۴) بازخوردهایی که هیچ کس در ابتدای انقلاب به آن اعتراض ننموده است .در این طرح علاوه بر آنکه بحران‌ها بسیاری را که در حال حاضر غرب و مدارس غربی به آن گرفتار خود کرد، جلوگیری نمود . سبب گردید حضور ۶۷% بانوان در مقطع کارشناسی را در پی داشته باشد .

مثالا یکی از این بحران‌ها بحران سقط جنین در کشورهای غربی است وجود آمار۴۲۰۰ سقط جنین در ایالات متحده آمریکا بخشی از این فاجعه انسانی که عمده‌ی آن توسط دختران زیر ۲۰ سال و دانش آموز صورت می‌پذیرد .(۵) حال موفقیت این طرح که در مدارس و محل‌های آموزشی بعضی از دانشگاه‌ها نیز اجرا گردید .نمایشی را به مسئولان داد که جای بسی شوق و انگیزه را در مسئولین ایجاد نمود.

افزایش راندمان درسی، افزایش بهره‌وری علمی، ارتباط علمی شاگرد و استاد که در قبل به دلیل ترس از تمسخر از سوی جنس مخالف به شدت سرکوب می‌گردید بخشی از این بهره‌وری علمی است . این نمایش حال در راهکاری بهتر نمود پیدا کرد . راهکاری که در شهرداری به دلیل داشتن فضای مناسب و بدون حذف حتی یک کارمند، مکانی را برای فعالیت آن تخصیص دهد تا ضمن احترام و تکریم زنان، قوانین آمره و اساسی کشور نیز رعایت گردند . قوانینی که به شرح ذیل می‌باشد :

۱٫ اصل سوم قانون اساسی

در این اصل مشخصاً اشاره گردیده است که : « دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است برای نیل به اهداف مذکور در اصل دوم، همه امکانات خود را برای امور زیر به کار برد: ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی. …» (۶) این اصل اجرایی نمی‌گردد مگر آنکه فضای مذکور بر اساس الگوی اسلامی ایجاد شود . الگویی که رسول الله در زمان حضورشان در مسجد نبی آن را اجرا نمود و روایت‌های مختلفی مبنی بر عدم اختلاط زن و مرد از ایشان منقول است .

۲٫ اصل چهاردهم مصوبه ۴۱۳ به تاریخ ۱۴/۱۱/۱۳۷۶ با عنوان اصول، مبانی و روش‌های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی

در این اصل این چنین قانون گذار بیان نموده است که : « در شهرسازى و معمارى باید فرهنگ عفاف و حجاب مدنظر قرار گیرد و محیط کار و نوع برنامه‏ها و استفاده از وسایل و امکانات به نحوى نباشد که خود موجب اختلاط نامناسب زن و مرد گردد . » (۷) این اصل نیز کاملاً اشاره دارد که محیط زن و مرد مخلوط نباید باشد و التزام به آن نیز از لازم است .

۳٫ راهبرد سی و ششم از مصوبه ۵۶۶ به تاریخ ۴/۵/۸۴ با عنوان راهبرد های گسترش فرهنگ عفاف توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی

در این راهبرد بیان شد : «ترغیب مسئولین و مدیران نسبت به مناسب‌سازی فیزیکی و فرهنگی محیط کار در ادارات، بانکها، مدارس، دانشگاهها،شرکتهای خصوصی برای شاغلین و مراجعین»(۸) این راهبرد دربردارنده چند سؤال از معاون محترم زنان ریاست جمهوری است که ایشان خود را ملتزم به پاسخگویی باید بداند، سؤالاتی همچون آنکه با احترام به جایگاه معاونتی شما آیا گفتن بخشنامه حذف زنان در راستای این راهبرد بود و در حمایت از مسئولین بیان شد یا آنکه هم‌سویی با بعضی از جریانات معلوم‌الحال که از این اقدام فرهنگی و مدیریتی شهرداری گله‌مند، آیا به جای تشویق جریان مخالف ( البته جریان مخالف سیاسی ) و داده شعار زنده باد مخالف در عمل نیز آن را اجرایی می‌نمودید . ؟؟

اما آنچه که می‌توان نتیجه گیری کرد این است که شهرداری محترم شهر تهران نه تنها مصوبه و بخشنامه ای از خود خلق ننموده است بلکه اسناد بالادستی بالاترین مرجع فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را اجرایی نمود و در واقع مجری قانون و مصوبات بوده است . مصوباتی که یقیناً ساعت‌ها کار کارشناسی در بهبود و تقویت رفتار و افزایش بهره‌وری مدنظر آن بوده است . در همین راستا باید توجه داشت که چرا بعضی از مخالفین این چنین به این طرح حمله‌ور شدند . نکند شعار قانون مداری برای آنان معنا ندارد و یا آن را فراموش کردند . طرح بهبود راندمان کاری بانوان در شهرداری ضمن حفظ و احترام به مقوله کرامت زن، زمینه ساز رشد و افزایش بهره‌وری را در نظر دارد و به آن پرداخته است . وجود ده‌ها مسئول زن در رده های ارشد و میانی شهرداری نشان دهنده‌ی عزم مدیران شهرداری بالاخص شهردار مؤمن تهران می‌باشد که توجه به زنان و مدیریت آنان یک اصل تلقی می‌گردد .

۱) مولاوردی: شهرداری باید برای صدور بخشنامه «حذف زنان»پاسخگو باشد (+)
۲) الویر تافلر، موج سوم :۲۸۹ الی ۳۱۱
۳) رجوع شود به مطالعه روند افزایش دانشجو دختر نسب به پسران (+)
۴) هشدار یک کارشناس درباره غلبه تعداد دانشجویان دختر بر پسر+ جدول دلایل
۵) گزارشی تکان دهنده از سقط جنین در غرب (+)
۶) اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، بند یک
۷) اصل چهاردهم مصوبه ۴۱۳ به تاریخ ۱۴/۱۱/۱۳۷۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی
۸) راهبرد سی و ششم مصوبه ۵۶۶ به تاریخ ۴/۵/۸۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی

انتهای پیام / کد خبر6785

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار