جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
بحران در نصف جهان

اصفهان بدون زاینده رود حرفی برای گفتن ندارد

هرچند به نظر می رسد مسئله زاینده رود و خشکی دایمی آن دیگر این روزها هم برای مدیران کلان کشور بی اهمیت شده و قرار نیست اقدامی انجام بشود اما جای شکرش باقیست که مدیران اصفهان در این باره هنوز حرف اول را می زنند.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر” به نقل از صاحب نیوز، سال ۷۹ رودخانه ۴هزار ساله خشکی های اولیه خود را تجربه کرد آن روز کسی فکرش را هم نمی کرد ۱۳ سال بعد و در این روزها اصفهانی ها حتی برای تامین آب شرب خود با مشکل مواجه شوند و باید خود را برای خداحافظی همیشکی با این رود آماده کنند.

 

اما این اتفاق افتاد و اصفهانی که مدیران تهرانی آن را برخوردار می دانند با چنان مشکلاتی دست به گریبان است که بسیاری از آنها در سالهای آینده رخ می نماید.

 

همه کارشناسان حوزه های زیست محیطی بر این باورند که اصفهان تا ۲۰ سال آینده جایی برای سکونت نیست اگر زاینده رود نباشد اما به نظر میرسد این حرف تا زمانی که مردم اصفهان بار هجرت نبندند برای هیچ کس قابل باور نیست.

 

در این میان اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان که مدتی پیش تهدید به استعفای جمعی در صورت رسیدگی نشدن به مسئله زاینده رود را اعلام کردند باز هم سخن از گلایه و وخیم بودن اوضاع اصفهان می کنند و از این سخن به میان می آورند که هنوز ضربه هایی که با خشکی رودخانه به این رود وارد آمده مشخص نشده است و در آینده مردم اصفهان باید در انتظار بدترین ها باشند.

 

خرابی پلهای چند صد ساله

عضو شورای چهارم شهر اصفهان با بیان اینکه بی آبی و خشکی زاینده رود لطمات جبران ناپذیری را به اصفهان وارد می کند ادامه داد:بعد از زاینده رود مصیبت بعدی اصفهان نابودی آثار تاریخی است که نه تنها برای اصفهان که مشکلاتی را برای کل دنیا فراهم می کند چرا که آثار تاریخی اصفهان برای مردم فرهنگی دنیا مهم است.

 

عباس حاج رسولیها معتقد است پلهای چند صد ساله اصفهان با آب زنده می مانند و تا کنون سابقه نداشته که زاینده رود اینگونه دچار خشکی شود به همین خاطر از هم اکنون باید به فکر بهبود وضعیت آثار تاریخی بود .

 

وی با بیان اینکه مدیران اصفهان مدیران توانمندی بوده اند و خواهند بود چون شهر فرهنگی و دانشگاهی است، گفت: لازم است در زمان حضور معاون اول رییس جمهور در اصفهان جلسه در این خصوص برگزار شود و خطرات ناشی از نبود زاینده رود نیز بیان گردد.

 

مدیران نباید به اصفهان کم لطفی کنند

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد: درهفته دولت سفر معاون اول ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران را به اصفهان خواهیم داشت که مردم اصفهان منتظر شنیدن اخبار رضایت بخشی از هیات محترم وزیران در خصوص احیاء دائمی زاینده رود اصفهان هستند چرا که صبر و تحمل مردم اصفهان در این رابطه رو به پایان است.

 

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: مسئولین بایستی در نظر داشته باشند که اصفهان با تقدیم ۱۰ درصد از شهدا و ایثارگران و آزادگان و جانبازان کشور خود را یکی از صاحبان اصلی انقلاب می دانند و اصل انقلاب نبایستی به هیچ وجهی مورد کوچک ترین تهدید واقع شود اما این موضوع نباید مورد سوء برداشت از نجابت و پاکی مردم این دیار بشود.

 

مشکلات ناشی از خشکی زاینده رود در آینده کامل مشخص می شود

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان از این مسئله سخن گفت که با وجود همه ی مشکلاتی که برای اصفهان به وجود آمده است مباحث خشکی زاینده رود علیرغم همه گفت و گوها و همه خسارات وارد شده به اصفهان به لحاظ شهری، استانی، کشوری و بین المللی هنوز به طور کامل خود را نشان نداده است.

 

علیرضا نصر اصفهانی از طومارهای امضا شده توسط مدیران و مردم برای احیای زاینده رود در هفته های اخیر گفته و اظهار داشت:لازم است اینگونه حرکت ها فراگیر شده و این مهم به عنوان یک مطالبه عمومی از سوی همه نهادها مطرح شود.

 

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان چنین حرکت هایی را در زمان حضور معاون اول رییس جمهور به اصفهان تاثیرگذار دانست.

انتهای پیام / کد خبر7128

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار