جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کاهش ۵۰ درصدی سالک در شهرستان اردستان

مسئول پیشگیری از بیماری های شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان گفت : با توجه به اقدامات پیشگیرانه و آموزش های ارایه شده به مردم شیوع بیماری سالک در شهرستان ۵۰ درصد کاهش داشته است.

salak mah

به گزارش نگین کویر به نقل از مهر ، “لیشمانیوز جلدی”یا “سالک” بیماری پوستی مشترک بین انسان و حیوان است که به صورت یک یا زخم‌های متعدد در نواحی باز بدن مانند صورت دست و پا از طریق گزش پشه خاکی آلوده به انسان یا حیوان منتقل می شود.

 

مریم حبیبی در رابطه با وضعیت مبارزه با بیماری سالک در شهرستان ، اظهار کرد : دو نوع سالک وجود دارد در نوع شهری مخرن آن انسان بیمار است و در نوع روستایی مخزن آن موش های صحرایی است.

 

وی افزود : عامل سالک در استان اصفهان و شهرستان اردستان موش صحرایی و از نوع روستایی است.

 

مسئول پیشگیری از بیماری های شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان با بیان اینکه در سال ۹۱ حدود ۷۰ میلیون تومان صرف مبارزه با بیماری سالک (جونده کشی و سم پاشی)، برنامه های آموزشی، تشخیص و درمان بیماران مبتلا به سالک در شهرستان اردستان شده است ، گفت : در سال جاری برنامه جونده کشی در چهار مرحله و در هفت هزار هکتار از مزارع شهرستان در هر مرحله با اعتبار ۵۰ میلیون تومان پیش بینی شده است و همزمان سایر فعالیت ها مثل سم پاشی،آموزش، تشخیص و درمان با هزینه بالغ بر ۵۰ میلیون تومان در حال اجرا است.

 

حبیبی در ادامه بیان داشت: مراجعه بیماران مبتلا به سالک به مراکز درمان کننده از تیر ماه تا پایان آذر انجام می گیرد. که اکثر مراجعات در مرداد و شهریور است.

 

مسئول پیشگیری از بیماری های شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان گفت: از سال ۸۷ تا ۹۰ با شروع برنامه جونده کشی توسط شبکه بهداشت و درمان در کانون های آلوده شاهد کاهش موارد ابتلا به سالک در شهرستان بودیم و در این پنج سال افزایش نسبی موارد در برخی از سال ها به علت راه اندازی مراکز تشخیص و درمان رایگان در شهر های اردستان، زواره و مهاباد بوده ولی متاسفانه در سال ۹۱ به علت ساخت و ساز های شهرک ها در مناطق آلوده، وجود دپوی نخاله های ساختمانی و کودهای حیوانی در کنار اماکن مسکونی، اماکن مخروبه در سطح شهرستان، شرایط آب و هوایی، عدم رعایت راههای پیشگیری توسط شهروندان با وجود آموزش های لازم و کافی وعدم همکاری بین بخشی قوی، آمار مبتلایان از ۶۰۰ مورد تجاوز کرد که با اقدامات سریع از جمله سم پاشی خانه به خانه در کانون های آلوده به ویژه شهرک های تازه تاسیس و حاشیه ای بیماری کنترل شد.

 

حبیبی افزود: در سال جاری با توجه به اقدامات انجام شده انتظار می رود آمار مبتلایان به بیماری سالک نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کند و تا کنون آمار کمتر از ۳۰ نفر می باشد که نسبت به نیمه اول سال گذشته کاهش ۵۰درصدی داشته است.

 

وی ادامه داد: مواردی از سالک که منجر به بستری شود در افرادی است که بیماری زمینه ای مثل دیابت ، نقص سیستم ایمنی دارند.

 

حبیبی گفت: ریشه کنی سالک در شهرستان به دلیل ماهیت بیماری و مشترک بودن آن بین انسان و حیوان و تاثیر عوامل محیطی همچون دما و رطوبت در بروز بیماری، غیر ممکن است و تنها در سایه مشارکت و همکاری کلیه مردم و مسئولین منطقه می توان شاهد کاهش موارد بیماری تا حد قابل قبول بود.
کارشناس ارشد مبارزه با بیماری ها نیز در رابطه با راههای پیشگیری از بیماری سالک خاطر نشان کرد : مبارزه با جوندگان از طریق طعمه‌گذاری و لانه‌کوبی، دفع صحیح زباله و حذف زمینه‌های مساعد رشد و تکثیر جوندگان، مبارزه با ناقل بیماری، تأمین بهداشت محیط، حذف مناطق رشد و تکثیر پشه مانند محل‌های تجمع زباله، نخاله‌های ساختمانی و کود حیوانی ضروری است و هم‌چنین سم‌پاشی از اقدامات نهایی است که در صورت لزوم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

 

عباسعلی قاسمی در ادامه اظهار داشت: از مهم‌ترین بخش‌های پیش‌گیری، آموزش مردم جهت حفاظت خود از گزش پشه ناقل است که در این زمینه نصب توری پنجره، استفاده از پشه‌بندهای آغشته به سم، خودداری از انباشتن زباله و کود حیوانی در مناطق مسکونی، بهسازی اماکن، رعایت فاصله‌ی مناسب زندگی انسان و دام، تخریب و تسطیح اماکن مخروبه و کنترل و جلوگیری از بازی کودکان در مکان‌های آلوده در هنگام عصر و غروب از نکات مهمی است که باید در آموزش روش‌های پیش‌گیری از سالک مورد توجه قرار گیرد.
قاسمی اظهار داشت: کلیه‌ خدمات تشخیص بیماریابی و درمان سالک در شهرستان اردستان در مراکز بهداشتی درمانی به صورت رایگان انجام می‌گیرد.

انتهای پیام / کد خبر719

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار