شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

اردستان از دیرباز قطب کشاورزی بوده است

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سطح آب‌های زیرزمینی اصفهان پائین رفته، گفت: اگر نزولات آسمانی خوب باشد، این آب بر بستر زاینده‌رود دائمی است.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر” به نقل از خبرگزاری تسنیم، احمد بخشایش اردستانی پیرامون دائمی بودن جریان رودخانه زاینده‌رود اظهار کرد: اکنون به فصل زمستان نزدیک می‌شویم و این ۵۰ هزار هکتاری که زیر کشت محصولات و درختان هستند، در زمستان نیازی به آب ندارند و این آب تا پایان خرداد باز است.

وی با بیان اینکه دائمی بودن آب در بستر زاینده‌رود به نزولات آسمانی بستگی دارد، افزود: امسال در پایان سال هفتم خشکسالی بودیم و اگر نزولات آسمانی خوب باشد، این آب بر بستر زاینده‌رود دائمی بوده و اگر چنین نباشد به طور احتمال فقط تا خرداد سال آینده این آب جاری است.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلایل مختلف جاری شدن آب زاینده‌رود بر بستر رودخانه تصریح کرد: دلایلی معمولا بیان می‌شود به طور مثال اینکه اگر آب زاینده‌رود از در بستر رودخانه نباشد، طراوت اصفهان از بین می‌رود و یا اینکه ریزگردها از باتلاق گاوخونی به سمت قم و تهران می‌آید و یا اینکه به دلیل کشت پائیزه جاری شده، مطرح می‌شود اما به دلیل اینکه حادثه اسیدپاشی در اصفهان، تاثیر منفی بر افکار عمومی مردم داشت، دولت تصمیم گرفت این کار را انجام دهد.

وی با اشاره به وضعیت کشاورزان اردستان با توجه به خشکسالی‌های سال‌های گذشته بیان کرد: اردستان از دیرباز قطب کشاورزی بوده و به دلیل کویری بودن این منطقه، کشاورزان برای کشت از قنات استفاده می‌کنند که متاسفانه در سال‌های اخیر قنات‌های زیادی حفر شده و سطح آب زیر زمینی پائین رفته است.

بخشایش با بیان اینکه کشاورزان در اردستان از روشن سنتی استفاده از آب قنات محصولات خود را کشت می‌کنند، گفت: وضعیت کشاورزان سنتی تغییری نکرده اما کشاورزان صنعتی و مکانیزه به دلیل نیاز به آب دچار مشکلاتی شدند که کشاورزان گلایه‌هائی دارند اما با توجه به ورود به فصل زمستان مشکلات کمتر بیان می‌شود.

انتهای پیام / کد خبر9352

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار