پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

غنی‌سازی اورانیوم در ایران بومی شده

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت : غنی ‌سازی اورانیوم در ایران بومی شده و اگر غرب به دنبال بهانه جویی در این مورد باشد، به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

IMAGE634751056838135516

به گزارش نگین کویر به نقل از تسنیم ، احمد بخشایش پیرامون نشست هفته جاری کشورهای ۱+۵ با ایران درباره موضوع هسته ‌ای کشورمان اظهار کرد : با توجه به صحبت‌های رئیس جمهور و اوباما و وزرای خارجه دو کشور، فضا به سمتی پیش می‌رود که نقشه راه مذاکرات آینده ترسیم شود.

 

وی تصریح کرد : ظریف در نخستین جلسه نشست حضور داشته ولی جلسات بعدی را کارشناسان ارشد کشورمان ادامه خواهند داد که در این جلسات سعی ‌می‌شود اعتمادسازی بین طرفین بیشتر از گذشته به خود جلوه عملی بگیرد.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: در نشست هفته جاری نقشه راه آینده مذاکرات ترسیم می‌شود اما به نظر می‌آید طرف غربی اهدافی از قبیل توقف غنی‌سازی به میزان ۲۰ درصد و تحت نظارت قرار گرفتن سایت‌ اراک و فردو را دنبال می‌کند که در این مورد باید متذکر شویم ایران همیشه به دنبال شفافظسازی بوده و سایت‌های مورد اشاره هم زیر نظرات آژانس بوده‌اند.

 

وی خاطرنشان کرد: در زمینه غنی‌سازی ما انحصار را شکسته‌ایم و این علم در کشورمان بومی شده اما حاضر به اعتماد‌سازی در این زمینه هستیم؛ با این حال غرب اگر به دنبال محدود کردن ایران بوده یا بهانه جویی را دنبال می‌کند، باید بداند کشوری که غنی‌سازی ۲۰ درصد را انجام می‌دهد قادر به غنی‌‌سازی ۳۰ درصد و بالاتر از آن نیز است.

 

بخشایش با بیان این که ایران هیچ‌گاه به دنبال سلاح هسته‌‌ای نبوده و این تئوری در فرهنگ کشورمان جایی ندارد، گفت: زمانی که روحانی خود مسئولیت پرونده هسته‌ای کشورمان را برعهده داشت برای اعتمادسازی، غنی‌سازی متوقف شد، دیدیم که غربی‌ها شفاف عمل نکردند و به دنبال محدود کردن کشورمان بودند که در نهایت دست‌آوردی نداشتند.

 

وی بیان کرد: در مقابل نیز ایران پیشنهاد‌های مانند انتقال پرونده هسته‌ای کشورمان از شورای امنیت به آژانس را به غرب ارائه خواهد کرد و خواستار لغو تحریم‌ها در بازه زمانی مشخص و مورد قبول ایران خواهد شد.

 

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همه مسائل در این نشست قابل مطرح نیست و در جلسات آینده چارچوب‌های بعدی مذاکرات مشخص می‌شود و موضوعاتی مانند تحولات خاورمیانه و منافع مشترک در آینده مورد بحث قرار می گیرد.

انتهای پیام / کد خبر1118

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار