ضرورت تطبیق معیار ها و مولفه های زیست بوم فرهنگی در اوقات فراغت / اوقات فراغت سیکلی از زندگی است
یک محقق و فعال دانشگاهی معتقد است: طح این سوال یک ضرورت است که چقدر برنامه با معیار ها و مولفه های زیست بوم فرهنگی مطابقت و همخوانی دارد.
به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر”، محمد عیدی در مصاحبه با خبرنگار این پایگاه خبری پیرامون ضرورت مطالعات فرهنگ عامه برای مدیران و برنامه ریزان اوقات فراغت گفت: اوقات فراغت سیکلی از زندگی است که امکان خود شکوفایی فرد را در ذیل برنامه های تفریحی فراهم می کند.
به گفته وی، در بیشتر مواقع زمان بازمانده از کار را اوقات فراغت می دانیم و این بدترین نوع نگاه به اوقات فراغت است.
وی دیگر بخش این مسئله را نداشتن حوزه های تخصصی برای برنامه ریزی اوقات فرغت در کشور برشمرد و اظهار کرد: جامعه شناسی فراغت هم در کشور ما نهادینه نشده است در نتیجه هر کسی با توجه به سلیقه ی خود برای اوقات فراغت برنامه ریزی می کند و کاری را انجام می دهد، اما اینکه چقدر برنامه با معیار ها و مولفه های زیست بوم فرهنگی همخوانی دارد و چقدر برنامه های تفریحی می تواند اهداف مربوط به آموزش غیر مستقیم لذت بخش در نهادینه کردن ارزش ها و هنجارهای اجتماعی تقویت کند اصلا در موردش فکر نمی کنیم.
دکتر عیدی با برشمردن اینکه در عین حال همین فعالیت هایی هم که وجود دارد غینمت می دانیم ادامه داد: این در حالی است که فرهنگ عامه در درون خودش ظرفیت فوق العاده ای برای گذران اوقات فراغت دارد، چه غالب داستانها، هنر های آیینی و نظایر آن، در واقع هر مولفه ای که در فرهنگ فاخر وجود دارد در فرهنگ عامه و در بطن جامعه هم داریم.
استاد دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان افزود: بازی های موجود در فرهنگ عامه چون زیست بوم فرهنگی ایران، مشارکت را ضروری می داند بازی های مشارکتی و دسته جمعی بوده و اگر با برنامه ریز اوقات فراغت انطباق داشته باشد بر انواع بازی های انواع بازی های بومی و محلی می تواند کنش متقابل ارتباطی را در جامعه آموزش دهد.
این پژوهشگر دانشگاهی بیان کرد: برنامه ریز اوقات فراغت یا مدیران حوزه ی فرهنگ و هنر باید توان آن را داشته باشند که فرهنگ عامه را برای جامعه ی کنونی گویا کنند، چون هر مولفه در فرهنگ عامه براساس فضای معرفتی دین اسلام و زیست بوم فرهنگی شکل گرفته و نادیده گرفتن هر بخش از آن در واقع به فراموشی سپردن مولفه های ارزشی-فرهنگی و زیستی در آن جامعه است.
وی خاطر نشان کرد: استفاده از فرصت ۹ ماهه ی سال تحصیلی زمان مناسبی به منظور کسب آمادگی و مهارت برای اوقات فراغت در تابستان سال آینده است که با مطالعاتی عمیق و برنامه ریزی کارشناسی شده برای ایجاد تغییر و کسب نتایج بهتر در میان کودکان و نوجوانان می توان به آن دست یافت.
انتهای پیام / کد خبر13224