جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مهدی شریفی؛ پدیده‌ای بی‌انگیزه

مهدی شریفی به سرعت پله‌های ترقی را پیمود اما نبود انگیزه موجب شده تا این بازیکن اصفهانی که امیدوار بودیم، پدیده فوتبال نصف جهان لقب بگیرد، با روزهای خوبش فاصله پیدا کرده و هواداران نیز از عملکرد وی رضایت نداشته‌باشند.

،به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر”، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نصف‌جهان یکی از قطب‌های فوتبال کشورمان است که طی سال‌های اخیر جوانان زیادی در آن رشد و شکوفا شده‌اند.

دو تیم سپاهان و ذوب‌آهن نه به نسبت تیم‌های اروپایی بلکه به نسبت سایر تیم‌های لیگ برتری توجه بیشتری به فوتبال پایه می‌کنند که ثمره آن رشد و شکوفایی بازیکنان بسیاری در این دو تیم بوده‌است.

یک بازیکن فوتبال باید در ابتدا توانایی‌هایش را به نمایش بگذارد اما در ادامه شجاعت یک سرمربی نیاز است تا با نیکمت نشین کردن یک بازیکن فرصت به جوانان را بدهد.

مهدی شریفی یکی از این پدیده‌ها بود که پس از کسب عنوان آقای گلی لیگ امیدهای کشور به تیم سپاهان اضافه شد و وی در هفته سوم لیگ ۹۲-۹۳ در مقابل گسترش فولاد قرار گرفت و با دادن یک پاس گل در همان بازی به روند موفقیتش سرعت بخشید.

وی در همان فصل خود را به ترکیب اصلی سپاهان تحمیل کرد و در ۱۹ بازی که برای این تیم در لیگ برتر در این فصل انجام داد، توانست ۸ گل به ثمر برساند اما اوج پیشرفت او همان فصل و در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا بود که در ۶ بازی توانست چهار گل برای تیمش به ثمر برساند.

در پی درخشش مهدی شریفی در سال ۹۳ نام او در بین سه پدیده جوان لیگ هم قرار گرفت و در عین ناباوری کارشناسان و فوتبال‌دوستان این عنوان به مهدی طارمی از پرسپولیس اهدا شد اما این عملکرد خوب او از چشمان کارلوس کی‌روش دور نماند و پیش از مسابقات جام جهانی به اردوی تیم ملی نیز دعوت شد.

** عملکرد نه چندان خوب پدیده نصف جهان در تیم ملی

شریفی که خیلی زود پله‌های ترقی را طی کرده‌بود، انگیزه موفقیت را از دست داده‌بود تا در زیر سایه مهاجمان آماده دعوتی کارلوس کی‌روش در تیم ملی آن عملکرد خوبش را ادامه ندهد.

فصل گذشته نیز مهدی شریفی ضلع سوم مثلث آتش سپاهان یعنی خلعتبری، شیمبا و شریفی قرار گرفت تا سهم به سزایی در کسب پنجمین عنوان قهرمانی تیمش داشته‌باشد، جایی‌ که این سه مهاجم ۳۲ گل از ۴۶ گل این تیم را وارد دروازه حریفان کردند که در این بین با دوازده گل سهم مهدی شریفی از همه بیشتر است.

لوسیانو پریرا در ابتدای فصل با مشکلی که در قراردادش به‌وجود آمد نتوانست برای زردهای نصف جهان بازی کند تا بدین ترتیب عملکرد خلعتبری و شریفی نیز افت کند.

احسان حاج‌صفی نیز که در همان ابتدا فصل راهی آلمان شد و جدایی وی در افت مهاجمان سپاهان بی تاثیر نبوده است زیرا احسان توانایی خوبی در اضافه شدن به خط حمله و همچنین ارسال پاس و سانترهای دقیق داشت.

نبود محرم نویدکیا و همچنین بازی نکردن این هافبک خلاق و طراح نیز از دیگر عوامل افت خط آتش سپاهان است، جایی‌که محرم آماده می تواند با پاس‌های دقیق‌اش هر خط دفاعی را دچار مشکل کند.

به هرحال تمامی این عوامل دست به دست هم داده‌است تا عملکرد مهاجمان سپاهان رو به افول نهد و سپاهان را در شرایط بحرانی قرار دهد.

زردهای نصف جهان در پی نتایج حسین فرکی با این مربی قطع همکاری کردند و ایگور استیماچ کروات را برای تیم شان انتخاب کرده‌اند.

با آمدن استیماچ سبک بازی سپاهان تغییر کرد و این تیم بازی روان‌تر و زیباتری را به نمایش می‌گذارد اما متاسفانه در نتیجه‌گیری خیلی خوب عمل نکرده‌است و در دو بازی لیگ برتر یک پیروزی و یک شکست و همچنین در جام حذفی شکست و حذف از گردونه رقابت‌ها را تجربه کرد.

* دو گل در ۱۳ بازی گواه افت کیفیت مهدی شریفی

مهدی شریفی مهاجم سپاهان که این روزها همچون بسیاری از بازیکنان سپاهان حال و روز خوبی ندارد، نتوانسته‌است آن طور که باید و شاید انتظارات هواداران و کارد فنی را برآورده کند و تنها در لیگ برتر دوبار موفق به گلزنی شده‌است.

تیم سپاهان که این فصل بیشتر از هر فصلی با کمبود بازیکن روبه‌رو شده‌است، در ابتدای فصل و به درخواست حسین فرکی با جواهیر سوکای نیز قطع همکاری کرد تا نیمکت سپاهان در این پست خالی شود.

البته زردهای نصف جهان وحید نجفی را به خدمت گرفتند اما تاکنون شرایط برای خودنمایی این بازیکن فراهم نشده و به جز دقایق محدودی فرصت بازی را پیدا نکرده‌است.

تغییرات تیم سپاهان در این سیزده هفته آنقدر سریع بوده‌است که در هر بازی می‌توان یک تاکتیک جدید برای حل مشکل گلزنی سپاهانی‌ها دید.

در ابتدای فصل احسان حاج صفی آماده به عنوان یک هافبک طراح پشت سر دو مهاجم سپاهان بازی کرد و توانست عرض پنج هفته سه گل نیز به ثمر برساند اما با رفتن وی به آلمان سپاهان روی خوش ندید.

چند هفته‌ای تا بازگشت محرم نویدکیا طول کشید و به محض اضافه شدن محرم او به مهاجمان سپاهان اضافه شد تا هم بتواند برای خلعتبری و شریفی ایجاد موقعیت کند و هم از فرصت‌های احتمالی نهایت استفاده را ببرد.

اما این تاکتیک هم جواب نداد و با رفتن حسین فرکی و آمدن ایگور استیماچ بجز تک بازی مقابل نفت تهران محرم در جام حذفی و بازی گسترش فولاد نیمکت‌نشین بود.

**نیمکت‌نشینی محرم خط بطلانی بر تمام شایعات

نمیکت‌نشینی محرم نویدکیا خود از نکات برجسته و قابل تامل در تیم سپاهان است زیرا قبل از آمدن این مربی کروات بحث دخالت محرم در ترکیب و یا دخالت در امور سرمربی مطرح شد اما با گذشت زمان این موضوع به کلی رد شد و محرم در دو بازی اخیر سپاهان که از قضا با شکست همراه بوده‌است نیمکت‌نشین بود و به این امر هیچ اعتراضی نداشته‌است.

استیماچ که قبل از ورود به ایران از شناختش از بازیکنان و بخصوص محرم نویدکیا نام برده‌بود به هر دلیلی که هست از او استفاده نکرده و احتمالا با گذشت زمان و با مشاهده بیشتر توانایی‌های این بازیکن از وی هم استفاده خواهد کرد.

اما قبل از آن استیماج نیاز به آنالیز خط حمله‌اش دارد تا بتواند گره کور گلزنی تیمش را حل کند و اگر این روند بد بازی کردن مهدی شریفی ادامه داشته‌باشد این مربی می‌تواند این فرصت را به وحید نجفی جوان بدهد تا شاید او عملکرد بهتری داشته‌باشد.

کما اینکه نیمکت‌نشینی انگیزه شریفی را دو چندان خواهد کرد زیرا وی از ابتدا تاکنون بصورت فیکس در سپاهان بازی کرده‌است و عرض یکی دوسال به افتخارات زیادی نائل آمده‌است که این می‌تواند انگیزه او را در موفقیت کمتر کرده‌باشد.

نیمکت نشینی وی در چند بازی می‌تواند انگیزه خودش را بالاتر ببرد و همچنین فرصت خودنمایی به یک بازیکن جوان دیگر داده‌شود، اتفاقی که در تیم رقیب یعنی ذوب‌آهن نیز رخ داد و مسعود حسن‌زاده جوان پس از چند بازی نیمکت‌نشینی در بازی مقابل پدیده خوش درخشید و توانست دو گل و یک پاس گل بدهد تا به تنهایی ستاره تیمش در پیروزی مقابل این تیم مشهدی باشد.

به هرحال این سرمربی تیم است که از شرایط بازیکنانش اطلاع دارد و تا اینجای کار استیماچ یک مربی باهوش نشان داده‌است که اگر مدیران و هواداران از وی حمایت کنند می‌توانند چشم انتظارات افتخارات دیگر با این مربی کروات باشند.

فارس

انتهای پیام / کد خبر13426

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار