پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
سرپرست میراث فرهنگی وگردشگری شهرستان اردستان:

ترمیم سنگ مقبره امیر اویس در اردستان به پایان رسید

صدوقی گفت:سنگ مقبره امیر اویس زیر نظر کارشناسان معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان وتوسط نیروهای خبره که کارشان مرمت اشیاء تاریخی می باشند کد گذاری وبصورت یک پازل سه بعدی جمع آوری و مرمت شد .

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان نگین کویر،  سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان اظهار کرد: سنگ مقبره امیر اویس  زیر نظر کارشناسان  معاونت میراث فرهنگی  اداره کل میراث فرهنگی  استان اصفهان  وتوسط نیروهای خبره که کارشان مرمت اشیاء تاریخی می باشند کد گذاری  وبصورت یک پازل سه بعدی جمع آوری و مرمت شد  .

محمدرضا صدوقی در گفتگو با نگین کویر گفت: مرمت این اثار تاریخی با اعتباری بالغ بر ۲۰۰میلیون  ریال زیر نظر کمیته برنامه ریزی شهرستان انجام شد.

وی افزود: ما حق نداریم این واقعیت تاریخی روی سنگ را از بین ببریم ونشان دهنده این است که به این سنگ تجاوز شده است  و ضربه خورده که محل اصابت ضربه ها وجود دارد  ولی کاربندی و اسلیمی آن از بین نرفته  است.

صدوقی با بیان اینکه برای حفظ آن مقبره ای که  بنا شده با جذب اعتبار مورد نظر به زودی  به درب و پنجره مجهز خواهد شدتصریح کرد:  محل مورد نظر به صورت  کنترل شده زیر نظر است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی بیان کرد: جوان ها و دانش آموزان  را به حوزه میراث فرهنگی جلب کرده ایم واین امر دیروز وامروز انجام نشده و ما حدود ۱۵سال  روی دانش  آموزان دبستان کار کرده ایم که الان همه دانشجو می باشند تصریح کرد: در شهرستان اردستان یک بنیه ای از علاقه مندی آثار تاریخی داریم و این جوانان در قالب سمن ها فعالیت دارند وکسانی را داریم که جهت حفظ این آثار از متولیان دلسوز ترند.

محمد رضا صدوقی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی در قضیه قنوات  ورود پیدا کرده ودر شهرستان اردستان ما الان  چهار قنات ثبت آثار ملی داریم  ویک قنات ثبت جهانی  و قنات ارونه هم در شرف ثبت جهانی می باشد تصریح کر: قنات دو طبقه مون ثبت جهانی و ملی دارد ، قنات ارونه ثبت ملی و در شرف ثبت جهانی می باشد، قنات مهاباد و مهر زواره نیز  ثبت ملی است .

وی تصریح کرد: به عنوان یک هنر یک ایرانی سازمان جهانی یونسکو  احترام به این هنر گذاشته  وبه عنوان یک تلاش ایرانیان  برای حفظ طبیعت وبرای تلاش ایرانیان برای بدست آوردن آب و مبارزه با  اقلیم سخت آن را به جهان معرفی کرده است و ما می بینیم که حفر چاهای عمیق چه ضربه ای به محیط زیست ما زده است و اکو سیستم  ما را از بین برده است ولی می بینیم قناتی مثل قنات ارونه دوهزار سال است که پابرجا مانده است.

متجاوزان به آثار تاریخی در ۱۷ دی سال ۱۳۹۳ پس از عبور از دیواراین مقبره اقدام به تخریب کامل سنگ عمودی نموده و خساراتی به سنگ افقی وارد کردند.

مقبره امیر اویس به شماره ۱۶۹۹ سال ۶۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام / کد خبر18180

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار