یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

مدرس مردی فاخر و الگوی ماندگار در تاریخ سیاسی ایران بود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدرس به عنوان الگوی ماندگار در تاریخ سیاسی ایران و نماد حضور فقه در عرصه مدیریت سیاسی مردم است تاکید کرد: امروز تفکر ولایی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حاکم است و اجازه نمی دهد غرب زدگان منافع ملت را به تاراج ببرند.

modares (4)

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر” به نقل از صاحب نیوز، سید محمدحسن ابوترابی‌فرد در مراسم بزرگداشت شهید مدرس در حسینیه فاطمیون روستای سرابه اردستان با اشاره به اینکه ایستادگی رهبر معظم انقلاب اسلامی و حضرت امام خمینی (ره) نیز با همان تفکر ولایی مدرس درمقابل غرب و شرق یادآور شد: مفتخر هستم که مرد تاریخ‌ساز، دین‌شناس، شجاع، سیاست‌مدار و متعهد در این روستا متولد شده است، اظهار کرد: شهید مدرس در تاریخ سیاسی و مذهبی ایران دارای جایگاه ویژه‌ای است.

وی با بیان اینکه در وجود مدرس طمع وجود نداشت و خوف از دیگری در قلب او جای نمی‌گرفت، به قدرت‌های پوشالی بی‌اعتنا بود و قدرت روحانیت را در پاسداری از حریم دین، مقابل رضاخان به نمایش گذاشت، تصریح کرد: تا جایی که امام(ره) فرمودند که مرجع تقلید ما باید شجاعت مدرس را داشته باشد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تأثیرگذاری شهید مدرس در کشور بیان کرد: مدرس علاوه بر تأثیرگذاری، در فضای سیاسی مشروطه، با گام‌های بلند، دین‌داری و دین‌باوری و احترام به ملت ایران، به خلق الگو همت گمارد و خود را به عنوان الگوی ماندگار در تاریخ سیاسی ایران تبدیل کرد.

وی با بیان اینکه ‌در دوران مشروطه، تنها نماد مجلس وجود داشت، اما نمایندگان حضور نداشتند و در صحنه کشور به واقع نبودند اما مدرس در این شرایط در مجلس حضور داشته و نماد یک نماینده واقعی بود، تصریح کرد: این تفکر فقاهتی اسلام است که راه را برای حضور شخصیت‌هایی مانند مدرس در رأس هرمی کشور هموار کرده تا مزدوران غرب، منافع ملی را به تاراج نگذارند.

modares (7)

ابوترابی‌فرد افزود: ما در تاریخ اخیر ایران اسلامی، شاهد سه حرکت و جریان بالنده و موثر سیاسی که از درون دین و از حوزه فقاهت الهام می‌گرفته، بودیم که نهضت نخست این جریان، نهضت تحریم تنباکو بوده که قدرت علما را در تحولات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به نمایش گذاشت و نقش مرجعیت هوشمند بصیر دینی را در جلوگیری از انحرافات کلیدی سیاسی به نمایش گذاشت.

وی با اشاره به نهضت دوم تصریح کرد: نهضت و حرکت دوم سیاسی، برآمده از بطن دین و الهام گرفته از قدرت در جایگاه مرجعیت و روحانیت نهضت مشروطه بوده و آفرینندگان این نهضت مراجع بزرگ شیعه و علمای برجسته عالم تشیع و پیروان آنها بودند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش روحانیت در شکل‌گیری جریان مشروطه اظهار کرد: در جریان نهضت مشروطه، فقها و علمای بزرگ عالم تشیع در اندیشه خلق اراده ملت ایران بودند و گام نخست را در شکل‌گیری یک نهاد قانون‌گذاری و مجلس که تعریف کننده نقشه راه حرکت کشور و نظارت کننده بر حسن اجرای آن است، به وجود آوردند.

وی با بیان اینکه نقش شهید مدرس در انقلاب مشروطه، نقش برجسته‌ای بوده و به خصوص از نقطه‌ای که در جریان نهضت مشروطه، دین و دنیا، تجدد و تدین و گرایش به اسلام و دلباختگی به غرب همه روبروی هم قرار گرفتند ادامه داد: این نقش بیشتر شده اما متأسفانه پس از آن، تفکر سکولار بریده از دین، در عرصه سیاست حضور یافت و مشروطه را به انزوا کشاند.

ابوترابی‌فرد با اعلام اینکه در این دنیا، جایگاه مدرس فاخر است و او تنها میدان‌دار این عرصه بوده و مدرس به معنای واقعی کلمه، فاخرترین نماد حضور دین در عرصه سیاست بوده و نماد حضور فقه در عرصه مدیریت سیاسی مردم است خاطرنشان کرد: در دورانی که روشن‌فکران دل‌باخته به غرب، از همه توان و ظرفیت خود برای حذف دین از عرصه سیاست تلاش می‌کردند و سیاست را کاری سخت و در خور متجددین تربیت یافته در آغوش غرب تعریف می‌کردند، مدرس نشان داد که سیاست‌مدار راستین و فقیه دین‌باوری است که دل به خدای سبحان دوخته است.

modares (3)

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مدرس شخصیتی بود که با حضور موثر و تعیین کننده دینی، سیاسی و علمی، تأثیرگذاری خود را ثابت کرد و بنا بر گفته مدرس، کتاب سیاست در زمان ما دارای چندین هزار فصل است و آنچه آنان نوشته‌اند از یک صدم آن کمتر بوده است.

وی بیان کرد: امروز فریادی که مدرس در مقابل رضاخان به نمایش می‌گذاشت، از مقام معظم رهبری در مقابل ستمگران شنیده می‌شود و این فریاد بر عنایت بی‌نهایت خدای سبحان و سستی و ضعف قدرت‌های سیاسی جهان‌بنیان شده است.

ابوترابی‌فرد با اشاره به توافقنامه ژنو و موفقیت ایران در این توافق‌نامه خاطرنشان کرد: اگر ما در رودر رویی با تمام قدرت‌های بزرگ جهان در دستیابی به دانش هسته‌ای و حقوق ملی پیروز شده‌ایم و امروز بر خلاف برخی از قدرت‌های سیاسی، نظامی و شخص رئیس‌جمهور آمریکا، مراکز هسته‌ای ایران فعال است، به دلیل این است که مدیریت کشور در دست اسلام‌شناسی است که به مردم تکیه دارد و این تفکر مدرس است.

وی اضافه کرد: با الهام از این اسلام‌شناس بصیر و سیاستمدار دین باور در راه پاسداری از ارزش‌های انقلاب گام بر می‌داریم و مدرس به عنوان معلم نمایندگان مردم نقش خود را ایفا می‌کند.

گفتنی است در ادامه این مراسم شرکت‌کنندگان از خانه شهید مدرس که وی تا سن ۶ سالگی در آن زندگی می‌کرده بازدید کردند همچنین کلنگ سالن چندمنظوره ورزشی روستای سرابه اردستان که قرار است هزینه احداث آنرا خیران بپردازند در زمینی به مساحت ۳ هزار مترمربع به دست نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولین حاضر زده شد.

شهید آیت الله سید حسن مدرس فرزند سید اسماعیل در سال ۱۲۷۹ هجری قمری در روستای ˈسرابهˈ از توابع شهرستان اردستان در یک خانواده مذهبی چشم به جهان گشود.

آن عالم جلیل القدر پس از فوت پدرش در سال ۱۲۹۳ قمری به قمشه نزد جدش میر عبدالباقی رفت و به کسب تعلیم ، تربیت و علم و تقوا پرداخت.

آیت الله مدرس در سال ۱۲۶۸ هجری قمری برای ادامه تحصیل به اصفهان رفت و پس از اتمام تحصیلات در این شهر در ماه شعبان ۱۳۱۱ هجری قمری به نجف عزیمت کرد.

وی در نجف در محضر آیات عظام سید محمد فشارکی، شریعت اصفهانی کسب فیض کرد و در سال ۱۳۲۴ هجری قمری که ۳۷ سال از عمر پربرکتش گذشته بود به اصفهان باز گشت.

این عالم وارسته پس از آن با عضویت در انجمن ایالتی اصفهان به مجلس قانونگذاری راه یافت.

آیت الله شهید مدرس در دوره چهارم مجلس به عنوان نماینده مردم تهران به مجلس راه یافت و بر علیه رژیم ستمشاهی قیام کرد اما در هفتمین دوره مجلس با دست بردن در نتایج آرا از حضور در مجلس بازماند.

سرانجام آیت الله مدرس به دستور رضاشاه از تهران به دامغان، مشهد ،خواف و کاشمر تبعید و در شب دهم آذر ۱۳۱۶ شمسی به شهادت رسید.

انتهای پیام / کد خبر2145

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار