پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
امام خمینی/

امامی که باید او را از نو شناخت

رهبر فقید انقلاب، میدان داری انقلاب را یک تنه انجام داد، این پیر مرد جوان دل پر نشاط، خستگی را زمینگیر کرد و خستگان نیمه راه انقلاب را با عطوفت از قطار انقلاب پیاده کرد.

به گزارش صبح اردستان به نقل از راه دانا، امام خمینی(ره) اسوه ای از علم، ایمان، تقوا، زهد، عزم راسخ، صبر، قدرت، صلابت و شجاعت در برابر جهانخواران بود، مردی مقاوم و مجاهد که مراحل جهاد نفس را پیموده بود. او شیوه تازه ای از حکومت داری را در جهان ارائه کرده و معتقد بود بهترین نوع دموکراسی و مردم سالاری را خود مردم با حضور در عرصه سیاست و سرنوشت خود مشخص می کند، مردمی که خود انتخاب می کنند، خود نظارت می کنند و خود اهل مطالبه گری هستند.

امام(ره) با تیزبینی و رصد کامل، درکنار اشراف بر دیدگاه ها و جهت گیری های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، درباره نقش استقلال و خودکفایی اقتصادی در عزت و رشد پایدار مسلمین و درک موقعیت زمانی برای رسیدن به رشد و توسعه راهبردهای گوناگون، از همه اقشار، از متخصص و صنعتگر، زن و مرد، روستایی و شهری دعوت می کرد که در سرنوشت خود مشارکت داشته باشند و در این خصوص می فرمایند: (من دست و بازوی همه کسانی که بی ادعا و مخلصانه در صدر استقلال و خودکفایی کشورند را می بوسم(صحیفه امام خمینی،ج۲۱،ص۲۲۳)

*نقش امام(ره) در سیاست و فرهنگ

مهمترین راهبرد اقتصادی حضرت امام(ره)، موضوع رسیدن به استقلال اقتصادی همراه با خودکفایی و تکیه بر ظرفیت های داخلی و با مشارکت جوانان کشور بود، ایشان معتقد بودند در این مسیر، سختی ها و مشقات و ایستادگی ها و فداکاری های زیادی باید انجام داد تا به استقلال اقتصادی برسیم.

ایشان در تولید محصولات استراتژیک به خصوص گندم تاکیدات زیادی داشته و معتقد بودند؛ چقدر برای یک مملکتی عیب بوده و سرشکستگی دارد که دستش را طرف آمریکا دراز کند که گندم بده، کشکول گدایی اش را باز کند پیش دشمنش و از او بخواهد که رزقش را بدهد. امام در سیاست، در فرهنگ، در اقتصاد و …صاحبنظر و نظریه پرداز بوده و دغدغه اصلی شان در تمامی عرصه ها عزت، کرامت، آزادی و آزادگی بود.

امام خمینی در جایگاه بزرگترین سیاستمدار جهان اسلام در قرن اخیر تلاش کرد تا مردم ایران را به فرهنگ اصیل خود بازگرداند و اسلام را به عنوان یک فرهنگ واقعی به جهانیان معرفیکند؛ دغدغه اصلی اش ماندگاری و حرکت رو به رشد این انقلاب و جهانی سازی و صادر کردن این انقلاب به اقصی نقاط جهان بود، چرا که او نهضت های مختلفی را درک کرده و دلایلی که این نهضت ها راه انحراف را در پیش گرفته و به ناکجاآباد رفته بودند را به واقع می دانست.

و اما روح الله که بود؟
امام(ره) از همه جهات اسوه بودند و نشان داد یک فرد عادی هم می تواند خود را به مرزهای عصمت نزدیک کند؛ زندگی عارفانه و بدون تجملات و ساده زیستی این مرد بزرگ زبانزد خاص و عام و تمامی سیاستمداران به خصوص آن هایی که برای یک بار با او دیدار کرده بودند، بوده است. دیمیتری یازوف آخرین وزیر دفاع شوروی سابق در کتاب خود از ساده زیستی حضرت امام(ره) این چنین می گوید:

«من نمی توانم تصور کنم که شوارد نادزه(وزیر امور خارجه شوروی سابق) تا چه اندازه ای متعجب شده وقتی که امام خمینی(ره) را در یک اتاق کوچک به مساحت ۲۰ متر مربعی دیده. در خانه امام خمینی، صندلی دومی برای همراه عالی رتبه وزیر امور خارجه اتحاد جماهیر شوروی پیدا نمی شود و او مجبور می شود بر زمین بنشیند. او بسیار تعجب می کند وقتی می بیند از او فقط با یک فنجان چای و دو حبه قند ساده پذیرایی می کنند.» امام خمینی از معنویتی عالی برخوردار بود و در هیچ یک از بانک های سوئیس حساب بانکی نداشت. آیت الله خمینی اولین کسی بود که فهرست دارایی ناچیزش را به دادگاه عالی کشور ارائه داد.

امام(ره) در برخورد با اعضای خانه نیز اسوه حسنه بود، به خصوص با حاجیه خانم! که تا ایشان بر سر سفره حاضر نمی شدند دست به غذا نمی بردند و منتظر ایشان می ماندند، وقتی امام نیمه های شب برای خواندن نماز شب از خواب بیدار می شدند، لامپ اتاق را روشن نمی کردند تا مبادا مزاحم افراد خانواده بشوند و از چراغ قوه کوچکی که همراه داشتند استفاده می کردند،ایشان همیشه با اهل خانه با لبخند برخورد می کردند و صدها مطلب دیگری که از حیات طیبه این امام می توان نام برد و متاسفانه این مطالب برای نسل فعلی مغفول مانده است.

در اواخر سال ۶۷ امام(ره) نامه ای به گورباچوف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی نوشتند و در آن سقوط مارکسیسم و کمونیسم را قطعی اعلام کردند و او و مردم کشورش را دعوت به فطرت و توحید نمودند و او را نسبت به افتادن در دام نظام سرمایه داری هشدار دادند و اعلام کردند که «کمونیسم را از این به بعد باید در موزه های تاریخ جستجو نمود، چرا که این نظام جوابگوی نیازهای واقعی انسان ها نمی باشد و نمی تواند تامین کننده نیازهای معنوی که اساسی تریت درد بشری است باشد» و این پیش بینی در ۲۵ دسامبر ۱۹۹۱ محقق شد و میخائیل گورباچوف از سمت خود کناره گیری کرد و اتحاد جماهیر شوروی از هم فرو پاشید.

*امام خامنه ای شاگرد مکتب خمینی کبیر

رهبر فقید انقلاب مردی بود که در هشتاد سالگی سخت ترین کارهای دنیا را بر دوش خود کشید و میدان داری انقلاب را یک تنه انجام داد، این پیر مرد جوان دل پر نشاط ، خستگی را زمینگیر کرد و خستگان نیمه راه انقلاب را با عطوفت از قطار انقلاب پیاده کرد.

حضرت امام(ره) تا زمان حیات خود از دولت هایی که در کشور بر سر کار می آمدند مطالباتی را بر اساس مبانی دینی و حکومت اسلامی مطرح و مردم مداری، خدمت به مردم، قانون محوری، پذیرش آرای مردم و پرهیز از استبداد رای و عدالت محوری را به عنوان مهمترین انتظارات خود مطرح می کرد؛ در ادامه حرکت انقلاب خلف شایسته ایشان یعنی مقام معظم رهبری نیز که شاگرد مکتب خمینی کبیر بود این مسیر را ادامه داده و حق آن را ادا کرد.

در پایان با توجه به انتخابات اخیر چند کلامی نیز خطاب به رییس جمهور منتخب دوازدهمین دوره اعلام کنیم که این انقلاب متعلق به کوخ نشینان است نه کاخ نشینان ، لذا دولت باید به نسل جوان تحصیلکرده، مستضعفان جامعه، خانواده ایثارگران و کسانی که به نوعی خاک این انقلاب را خورده رسیدگی بیشتری کند و در دفاع از جنبش های آزادی بخش اهتمام بیشتر داشته و در مقابل زر و زور و قدرت های مستکبر از جمله آمریکا و حامیان منطقه ای آن ها به خصوص و هابیان خبیث آل سعود که خود نطفه حرامزاده استکبار هستند، بایستد تا حرکت رو به رشد این انقلاب که خون های فراوانی در پای درخت آن ریخته شده متوقف نشود و نام خمینی را برای همیشه در اقصی نقاط جهان به عنوان رهبری آزادمرد و دارای مکتبی اسلامی و به دور از سیاست های شرق و غرب معرفی کنند.

محمد رحیم تمیزی فر

انتهای پیام / کد خبر22901

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار