جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پیام وین ۴ رسیدن به امتیازات بیشتر در سایه مقاومت است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: پیام بی‌نتیجه ماندن وین ۴ شکست نیست، بلکه رسیدن به امتیازات بیشتر در سایه ایستادگی است.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر” به نقل از خبرگزاری فارس، احمد بخشایش اردستانی با توجه به اتمام چهارمین دوره از مذاکرات هسته‌ای در وین اتریش طی روزهای اخیر و بی‌نتیجه ماندن گام پایانی توافقنامه ژنو (برنامه اقدام مشترک) و عدم آغاز نگارش پیش‌نویس توافقنامه جامع هسته‌ای از سوی طرفین، اظهار کرد: از بی‌نتیجه ماندن این دوره از مذاکرات در نخستین گام پایانی توافقنامه، نمی‌توان به شکست و عدم موفقیت کامل تعبیر کرد.

*طرف مقابل مذاکره کننده ایرانی، بر اصل «حق با کسی است که قدرت دارد» پافشاری می‌کند

وی بیان کرد: بی‌نتیجه ماندن برخی از دوره‌های مذاکرات حساسی چون مسائل امنیتی و هسته‌ای امر طبیعی و عادی است و در حال حاضر قضاوت پیرامون این موضوع که ایران به هیچ‌وجه در مسئله هسته‌ای با گروه ۵+۱ به نتیجه نمی‌رسد با نگاه به وین ۴ بسیار زود است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس تاکید کرد: نرسیدن به نتیجه و به عبارتی بی‌نتیجه ماندن دوره جدید مذاکرات در وین پیرامون نگارش پیش‌نویس توافقنامه جامع هسته‌ای و نرسیدن به یک متن ماهوی و محتوایی مشترک در وین ۴، معنی شکست و ناموفقت برای تیم مذاکره کننده ایران را نمی‌دهد.

وی گفت: باید توجه داشت که هر مذاکره‌ای قواعد، اصول و شرایط خاص مربوط به خودش را دارد، از جمله اینکه با حداقل انرژی باید به بیش‌ترین امتیاز رسید، همچنین نباید هرگز فراموش کنیم که تیم مذاکره کننده ایرانی در مقابل آمریکا و کشورهای بزرگ اروپایی و غربی نشسته است.

بخشایش عنوان کرد: باید عنایت داشت که کشورهای غربی ـ آمریکایی که در مقابل ایران نشسته‌اند، بر اساس قانون جنگل در جهان و کشور خود حاکمیت می‌کنند و همگی بر یک اصل عقیده دارند «حق با کسی است که قدرت دارد و یا به عبارتی کسی که قدرت دارد، حق دارد»

*توهم کدخدایی جهان توسط آمریکا موجب بی‌نتیجه ماندن مذاکرات است

نماینده مردم اردستان در ادامه به بیان برخی از تفاوت‌های ماهوی و رفتاری کشورهای حاضر در گروه ۵+۱ از جمله وجه تمایز میان انگلیسی‌ها و آمریکاییان اشاره کرد و گفت: آمریکاییان همواره در مناسبات دیپلماتیک و مذاکره‌ای خود با دیگران، به واسطه داشتن قدرت نظامی و مالی بیشتر بی‌ادب تر و تند تر با طرف مقابل سخن می‌گویند ولی انگلیسی‌ها در امور دیپلماتیک باادب تر و با حفظ موازین سخن گفته، گرچه خباثت بیشتری هم دارند.

وی تصریح کرد: آمریکاییان به واسطه داشتن توهم حس ژاندارمی و کدخدایی جهان ، تصمیمات سخت تری در روند مذاکرات هسته‌ای در قبال ایران می‌گیرند و دائما بر لغو کامل و برچیده شدن کامل تاسیسات وفناوری های هسته‌ای ایران پافشاری می‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس افزود: باید توجه داشت که آمریکاییان در جبهه داخلی کشور خودشان هم مکرراً از سوی برخی افراطیون و اعضای کنگره و سیاسیون خود نسبت به اتخاذ تصمیمات شدیدتر و بیشتر علیه ایران تحت فشار بوده و مرتب دستورات ابلاغی پیرامون ایستادگی کامل مقابل ایران به تیم مذاکره کننده آمریکایی مخابره می‌شود.

وی ابراز کرد: ایستادگی بیشتر تیم مذاکره کننده ایرانی در مقابل زیاده‌خواهی‌ها و تاکید بر تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و حفظ چهارچوب‌ها و خطوط قرمز مشخص‌شده در این دوره از مذاکرات و در مرحله گام نهایی منجر به طولانی تر شدن روند و تعداد جلسات می‌شود.

نماینده مردم اردستان خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم که تا آخر خردادماه دو دوره مذاکره دیگر انجام شود و یک دوره دیگر تا آخر تیرماه که پایان مهلت زمانی شش ماهه نخست است و چنانچه طرفین به یک توافقی مشترک نرسند، یک مهلت زمانی شش ماهه دیگر تمدید می‌شود.

وی اظهار کرد: توصیه ما این است که چه بهتر که ایران در مهلت شش ماه نخست به یک نتیجه مشترک برسد، چرا که در ماه‌های آتی اتفاقات زیادی ازجمله انتخابات کنگره آمریکا و یا حتی تغییر کاترین اشتون روی خواهد داد و این مسائل در به نتیجه رسیدن روند مذاکرات موثر است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس بار دیگر بر این مطلب اذعان کرد که بی‌نتیجه ماندن دور اول مذاکرات در پیش‌نویس توافقنامه جامع به معنی شکست نیست، بلکه به این تعبیر است که ایران می‌تواند در سایه مقاومت و ایستادگی امتیازاتی را به دست آورد.

وی عنوان کرد: تیم مذاکره کننده ایرانی با گروه ۵+۱ هنوز در بحث حجم غنی‌سازی اورانیوم، تعداد سانتریفیوژهای فعال و لغو تحریم‌ها اختلافات زیادی دارند و این جز در سایه بحث و گفت‌وگوی مفصل تر رفع نمی‌شود.

انتهای پیام / کد خبر5631

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار