شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
بدلیل نبود زیرساخت ها

تنها قنات دو طبقه جهان در اردستان آماده بازدید گردشگران نوروزی نیست

فرماندار اردستان گفت : به دلیل نبود زیر ساخت ها ؛ تنها قنات دو طبقه جهان در این شهرستان برای بازدید مسافران و گردشگران نوروز ۹۴ آماده نیست .

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر” به نقل از ایرنا، بهرام خواجه سعیدی اظهار داشت: قنات دو طبقه ‘مون’ که شاهکار منحصر به فرد آبرسانی دست بشر است، بدلیل نداشتن زیرساخت های مناسب در نوروز ۹۴ پذیرای علاقه مندان نخواهد بود.

وی افزود: این قنات که ۸۰۰ سال پیش احداث شده شامل دو طبقه است که در هر طبقه آن آبی مستقل جریان دارد به گونه ای که آب هیچ یک به دیگری نفوذ نمی کند.

وی قرار گرفتن قنات در بافت مسکونی را دلیل برعدم ساخت سرویس بهداشتی و پارکینگ دانست و افزود: درحال حاضر بازدیدکنندگان از سرویس بهداشتی مسجد محل استفاده می نمایند، همچنین با نظارت پلیس راهنمائی وسایل نقلیه در کنار خیابان شهید فائق پارک می شود.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردستان نیز با اشاره به تخصیص ۴۳۰ میلیون ریال اعتبار در سال جاری از محل اعتبارات ملی و استانی برای مرمت پایاب (چاه) این قنات گفت: ۷۰ درصد از مرمت قنات انجام شده و در حال حاضر رختشویخانه و مظهر قنات مشکلی ندارد اما فضای کلی برای بازدید گردشگران مناسب نیست.

محمدرضا صدوقی با اشاره به مطالعات میدانی و تصویربرداری انجام شده توسط کارشناسان میراث فرهنگی و یونسکو تاکید کرد: این قنات نامزد ثبت جهانی بوده و پرونده ثبت برای بررسی نهایی به یونسکو ارسال شده است.

صدوقی خاطرنشان کرد: به طور متوسط ۱۰ هزار گردشگر در ایام نوروز هرسال از این اثر زیبای تاریخی بازدید می کنند.

به گفته وی آب این قنات به یکهزار و ۳۲۰ سهم تقسیم شده و تمامی باغات و زمین های کشاورزی محله مون و روستای تلک آباد اردستان را مشروب می کند.

وی افزود: تمامی اماکن تاریخی و گردشگری این شهرستان آماده پذیرایی از گردشگران و مسافران نوروزی می باشد.

شهرستان اردستان در ۱۱۰ کیلومتری شمال اصفهان، چهار هزار اثر باستانی و محوطه شناسائی شده و ۷۸ اثر شاخص ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد.

قنات دو طبقه اردستان به شماره ۹۰۲۳ در خرداد ۸۲ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

انتهای پیام / کد خبر10474

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار