پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان:

امسال اصفهان هوای پاک نداشت

سال گذشته اصفهان ۲ روز هوای پاک داشت اما متاسفانه امسال در این کلانشهر هوای پاک وجود نداشت.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر” به نقل از صاحب نیوز،مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در جمع اصحاب رسانه با ابراز خرسندی از وجود تشکل های محیط زیست و آگاهی مردم اظهار داشت: : با توجه به وجود تشکل های محیط زیستی و آگاهی مردم در این زمینه،در سطح استان از وجود چند مشکل جدی غافل نباید شد ، یک مبحث وابسته به توسعه پایدار بوده که فراتر از حوزه استان است، به خصوص در حوزه آبخیز و اولین حرکت در این راستا ایجاد یک برنامه حرکتی برای سطح استان بوده و خوشبختانه در مراحل نهایی تصویب است و اصفهان اولین استانی است که برای تهیه آن پیشقدم بوده و ان شاالله برنامه اجرایی آن عملیاتی خواهد شد.
حمید رضا ظهرابی در ادامه تصریح نمود : مسایلی که حوزه مبتلا به آن است و در این حوزه تلاش شده که سازمان محیط زیست را از متن به حوزه حفاظت محیط زیست آورده و در برنامه های هماهنگ شده با دیگر دستگاهها و تدوین اطلاعات محیط زیست ارتباطی مناسب با دستگاهها درحوزه وهمکاری تنظیم آب با جوامع محلی حاشیه تالاب ها صورت پذیرفته تا مشارکت جذب شود و طی “۵” جلسه شورای حفاظت محیط در استان پیگیری به عمل آمده تا بحث مقابله با کسانی به حریم زاینده رود و چاه هایی آب تجاوز نموده اند به صورت قانونی تجاوز برخورذد شود و همه این موارد در بهبود کیفیت زاینده رود بوده است.
و در تلاشیم با اجرای این برنامه کیفیت آب در حوزه آبخیز زاینده رود را ارتقا دهیم.
** تالاب ها ی دارای اعتبار در اولویت قرار گرفته اند
وی در ادامه متذکر شد: با شروع عملیاتی که نیاز اکولوژیکی رودخانه است موضوع را دنبال می نماییم و حق آبه ای را برای زاینده رود تهیه کرده و رقم ۱۷۶ متر مکعب را که تصویب شد با توجه به شیب پهنای رودخانه از نظر پایداری محیط زیستی و نیاز مقدار آب و نیاز اکولوژی بر اساس مطالعات محیط زیستی در تلاشیم که دست یابیم.

مدیر کل حفظت محیط زیست استان با اشاره به اینکه مطالعات بر اساس نیازها بوده عنوان کرد: در این مطالعات که بر اساس پهنای جغرافیایی و نیاز واقعی محیط زیست است تعیین خواهیم شد و ایستگاه هایی را در پایان هر بازه رصد نموده و بحث دیگر را با جوامع محلی تالاب به انجام رساندیم ، با اهالی ورزنه و برنامه زیست محیطی و اکوسیستمی و در برنامه پنجم توسعه تاکید روی محیط زیست بسیار شده و برای بسیاری از تالاب ها برنامه زیست بومی تهیه شده و تالاب ها ی دارای اعتبار در اولویت قرار گرفته اند.

حمید ظهرابی خاطر نشان کرد: یکی از دلایلی که تا کنون به تالاب گاوخونی اولویت تعلق نگرفته وجود برنامه منسجم و همه جانبه و اجرایی نبودنش است و در تلاشیم که به این امر دست یابیم و به برنامه ای منسجم و همه جانبه با مشارکت همه جانبه دستگاهها برسیم تا به احیای تالاب گاو خونی بپردازیم و مدیریت دبیر خانه ای تالاب گاو خونی در ورزنه برای احیای تالاب گاو خونی اقدامات اساسی انجام شده است.

نشانه ها را در مشارکت مردم در روز جهانی تالاب داشته ایم و جمعیت کثیری از اهالی ورزنه در حاشیه تالاب با تجمع برنامه را خود اجرا نمودند و تا تابلو گاو خونی زنده بماند و برای ما باعث افتخار بود واین عملکرد به عنوان یکی از نشانه ها در نمایشگاه بین المللی محیط زیست استان بود.

رویکرد مدیریت زیست بومی تجربه ای موفقی است که از دنیا انتقال یافته است و خوشبختانه هماهنگ شده تا از تجربیات بین المللی هم استفاده شود.

** شرایط هوای پاک ارتباط مستقیمی با میزان بارندگی دارد

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به آلودگی هوا اظهار داشت: مشکل دیگر ما بحث آلودگی هواست و در تلاشیم تا با کنترل کیفی وضعیت هوا یک مقداری آلودگی هوا را کنترل نماییم.

امسال کیفیت هوا نسبت به سال های قبل وضعیت بهتری داشته و این وابسته به برنامه هایی بود که در زمینه کاهش آلودگی هوا صورت گرفت و قسمتی هم وابسته به شرایط اقلیمی هوا بوده که امسال وضعیت مناسب تر و تاثیر گذارتری در زمینه کاهش آلودگی هوا داشت.

سال گذشته ۲ روز هوای پاک داشته ایم و امسال هوای پاک وجود نداشت و برای ما آنچه اهمیت دارد اینکه استان اصفهان ظرفیت بالایی برای آلاینده های محیط زیست ندارد و این به دلیل آن است که بخش عمده ای از استان را بیابان در برگرفته است و این برای استان یک ویژگی عمده است، شرایط هوای پاک ارتباط مستقیمی با میزان بارندگی دارد.

در سال ۹۳ شاخص مهم تعداد هوای پاک ۳۱۵ رسیده است و هدف برنامه این بوده و ما باید به دنبال افزایش هوای سالم باشیم و تعداد روز ناسالم از ۶۸ روز در سال ۹۲ به ۳۲ روز در سال ۹۳ کاهش یافته است و تعداد روزهای بسیار ناسالم از ۱۸ روز به ۷ روز کاهش یافته است. و خانم دکتر ابتکار مولفه مقاومت استان اصفهان را یکی از عوامل تاثیر گذار در این زمینه عنوان کرده اند.

* روزانه ۲ و نیم میلیون لیتر بنیزین یورو ۴ در اصفهان توزیع می شود

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در ادامه عنوان کرد: رویداد بزرگی که در استان با پیگیری محیط زیست رخ داد فرایند تولید و کیفیت بنزین یورو ۴ در استان مد نظر بوده است، بنزینی که هم اکنون به طور شبانه روز توزیع شده و تحت مراقبت شدید ما است.

و به طور تصیح از همه پمپ بنزین ها نمونه برداری شده و با اندازه گیری توزیع بنزین انجام شده و خودرو هایی که این بنزین رامصرف نمایند سطح مصرف بنزین کمتر خواهن داشت و باید کیفیت خودروها افزایش یافته و از فرسوده بودن خودروها پیشگیری شده تا با آلودگی کمتری در کلانشهرها مواجهه شویم.

ظهرابی تاکید کرد: بنزین یورو ۴ بنزینی مناسب در کاهش آلودگی است و روزانه ۲ و نیم میلیون لیتر در اصفهان توزیع می شود.

و امیدواریم که با قاطعیت در این زمینه پیش رویم و در بحث پایش و کنترل آلاینده ها اقدامات اساسی صورت گرفته و بیش از ۵۰۰۰ پایش صنعت را انجام داده و امسال دوبرابر سال قبل انجام شده است.

و برای برخورد با صنایعی که حفاظت محیط زیست را رعایت نکرده اند ۴۶۷ مورد ضقایی را داشته ایم و در بحث صنایع آلاینده ذوب آهن هم در سال ۹۴ مدیریت اساسی خواهد شد تا آلودگی های آن کاهش یابد.

محیط زیست استان با قاطیعیت در مورد بحث آلودگی مربوط به مسایل محیط زیست برخورد می نماید، بر روی بحث حمل و نقل عمومی غیر از بحث سوخت در سال گذشته تاکید اساسی شده بوده تا درکاهش روند آلودگی و بهبود کیفیت هوا موثر باشد.

برای اولین بار امسال برنامه ای ویژه را با مشارکت صنعت گران انجام شد برای کیفیت بهبود هوا و در قالب مشارکتی برای حفظ سلامتی مردم و کاهش روند آلودگی هوا این امر صورت گرفت و در خروج صنایع آلاینده از شهر شهرداری هم مشارکت و تعامل گسترده ای را با سازمان محیط زیست انجام داد و مجموع این اقدامات در کاهش روند آلودگی هوا و استاندارد های محیط زیستی تاثیر گذار بوده است.

امسال بیشترین تعداد خودرویی که از سیستم خارج شده ۳۵۰ هزار خودرو در یک سال بوده و بخش عمده ای از آلودگی ها وابسته به خودروهای فرسوده است و اقدام دیگر کار گروه معاینات فنی خوردروها است که انجام شد و نظارت بر روی معاینات فنی خودروها شد که در کاهش آلودگی هوا موثر و این رقم در شهر اصفهان به ۱۷۵ هزار خودروی فرسوده رسیده است.

** دستگیری ۳۰۳ نفر شکارچی متخلف

حمید ظهرابی در ادامه یادآور شد: ۱۷ اسفندماه روز بزرگی برای محیط زیست است که با تخریب محیط زیست و آلوده کردن آن مطابق دستورالعمل برخورد می شود.

در بحث حوزه محیط زیست طبیعی حدود ۳۰۳ نفر شکارچی متخلف را دستگیر نموده ایم و ۱۴۰ مورد در آنها متاسفانه اسلحه مجاز اعلام شده و ۳۱ نفر غیر مجاز کشف شد و به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی در ادامه با یادآوری اینکه کلاه قاضی به منطقه پایلوت معین می شود، گفت: منطقه کلاه قاضی به عنوان منطقه الکترونیکی حفاظت محیط زیست و به عنوان منطقه پایلوت برای شیوه های نوین حفاظت محیط زیست تعیین می شود.

از دیگر عملکردهخها اجرای طرح نهال در شهرستان سمیرم و فریدون شهربوده و .در حوزه آموزش و فرهنگ سازی باید اقدامات ویژه صورت پذیرد که در حفظ محیط زیست و پیشیرد امور فوق العاده موثر خواهد بود.

مدیر کل حفاظت محیط ریست استان در خاتمه در توصیه به شهروندان گفت: از شهروندان خواهشمندیم که برای چهرشنبه سوری از بوته های زیست محیطی برای آتش سوزی استفاده ننمایند و و در روز طبیعت همراه با طبیعت و برای طبیعت به بیون رفته و انشالله تخریب صورت نگیرد.

انتهای پیام / کد خبر10604

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار