جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اوباما:هیچ توافقی نمی تواند هویت اسرائیل را به خطر بیاندازد/ اشتاین مایر:ایران شایسته اعتماد نیست

رئیس جمهور آمریکا گفت که ایران و باقی منطقه باید بدانند که “اگر هر کس اسرائیل را آزار دهد، آمریکا در کنار اسرائیل خواهد بود.”

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر” به نقل از دولت اعتدال، بعد از صدور بیانیه مشترک ایران و ۵+۱ در لوزان سوئیس در روز پنجشنبه گذشته مبنی بر اینکه آنها به چارچوبی برای تنظیم جزئیات یک توافقنامه جامع دست یافته اند، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آن اعتراض کرد.بنیامین نتانیاهو آن تفاهم را تهدیدی برای موجودیت اسرائیل خواند و گفت هر گونه توافقی برای مهار برنامه اتمی ایران باید با شناسایی کشورش از سوی ایران همراه باشد.اوباما گفت که چنین شرطی “یک سوء داوری جدی است.”

باراک اوباما در مصاحبه ای با ان پی آر (رادیوی ملی آمریکا) گفت که این شرط مثل این است که آمریکا بگوید هیچ توافقی را امضا نخواهد کرد مگر آنکه رژیم ایران کاملا دگرگون شود.

وی گفت: “ما می خواهیم ایران سلاح های اتمی نداشته باشد دقیقا به این دلیل که نمی توانیم روی تغییر ماهیت رژیم ایران حساب کنیم.”

اوباما افزود: “اگر ایران ناگهان تغییر ماهیت می داد تا به آلمان یا سوئد یا فرانسه بدل شود، در آن صورت مباحثاتی که درباره زیرساخت های هسته ای آنها داشتیم فرق می کرد.”

سایت بی بی سی فارسی نوشت: اوباما روز دوشنبه سعی کرد درباره آثار توافق هسته ای با ایران به عمان اطمینان دهد.وی در تماسی تلفنی با سلطان قابوس گفت که آمریکا “برای برخورد با فعالیت های بی ثبات کننده ایران در منطقه با عمان و سایر شرکایش در منطقه کار خواهد کرد.”

رادیو فردا نیز نوشت: منتقدان مذاکرات هسته ای با ایران به اوباما انتقاد کرده اند که بیش از حد به ایران امتیاز داده است و امنیت اسرائیل را به خطر انداخته اما او در مصاحبه ای در روز شنبه با نیویورک تایمز شدیدا این مساله را رد کرد.

اوباما در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت: “اگر در نتیجه اقداماتی که من انجام داده ام، یا زیر نظر من، اسرائیل آسیب پذیرتر شود، این یک ناکامی از طرف من خواهد بود، یک ناکامی عمده در ریاست جمهوری من خواهد بود.اسرائیلی ها کاملا حق دارند نگران ایران باشند، کشوری که اسرائیل را تهدید به نابودی کرده، هولوکاست را انکار کرده، و اندیشه های زهرآگین ضدیهودی را بیان کرده است. مذاکرات جاری با ایران فرصتی است که یک بار دست می دهد.”

نتانیاهو روز یکشنبه به سی ان ان گفت: “حتی یک سانتریفوژ ایران هم نابود نمی شود. حتی یک مرکز هسته ای هم تعطیل نمی شود، از جمله تاسیسات زیرزمینی که آنها به طور غیرمجاز ساختند. هزاران سانتریفوژ خواهد چرخید و اورانیوم غنی خواهد کرد. این توافقی خیلی بد است.”

در این میان فرانک والتراشتان مایر وزیر امور خارجه آلمان گفت نمی‌توان به ایران در خصوص عمل به تعهدات هسته‌ای این کشور اعتماد کرد.

اشتان مایر در مقاله‌ای در روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ» نوشت: «به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای مخفی گذشته ایران، و همچنین اظهارات آتشین تندروهای ایران علیه اسرائیل، و نقش خطرناک این کشور در مناقشه‌های دیگر از سوریه تا عراق و یمن، این کشور شایسته اعتماد نیست.

وی افزود: «از این رو نمی‌توانیم فرض را بر این بگیریم که ایران قابل اعتماد است و به همین دلیل این نظام نظارتی بی‌سابقه در تاریخ را که قرار است ۲۵ سال طول بکشد علیه ایران اعمال کردیم.

انتهای پیام / کد خبر10800

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار