شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
روحانی در افتتاح بزرگترین خط راه‌آهن شهری:

برای توسعه و اشتغال مردم مذاکره کردیم/هیچ کشوری نمی‌گوید سر ایران کلاه رفت

رئیس‌جمهور گفت: یک کشور پیدا نمی‌شود که بگوید در مذاکرات سر ایران کلاه رفت، با مذاکرات جلوی تنش را گرفتیم و شورای امنیت مجبور به صدور قطعنامه برای حمایت از ایران شد.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر”، حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم افتتاح بزرگترین خط راه‌آهن شهری مترو در خاورمیانه، گفت: خوشحالم که در سالروز دفاع مقدس که بسیار برای ملت ایران پرافتخار بود و روزی که حرکت ملت در دفاع مقدس برای ما تاریخ‌ساز شد و راه و آینده را برای ما مشخص کرد شاهد این اتفاق هستیم.

وی ادامه داد: درود می‌فرستم به روان پاک شهیدان، جانبازان و ایثاگران و همه کسانی که در دفاع مقدس بودند و درود و سلام می‌فرستم به امام عزیز و بزرگوارمان که راه ایستادگی، مقاومت و راه عزت و سربلندی را به ملت ما آموخت که الحمدالله این راه با پرچم‌داری رهبر معظم انقلاب ادامه می‌یابد و ملت ما در همه صحنه‌ها با مقاومت و ایستادگی حماسه‌های بزرگ و عظیم آفریده است.

روحانی خاطرنشان کرد: در بخش صنعت و مدیریت شهری کار بزرگی شد و مترو که امروز شاهد هستیم، جا دارد تشکر کنیم از شورای شهر، شهردار و مدیرعامل مترو که با شیرینی کار و تلاش خودشان را توضیح دادند و از همه مهندسین و همه کارگران و ایثارگران و از همه کسانی که کمک می‌کنند از نمایندگان مجلس و از دولت تشکر می‌کنیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: از اولین روزی که درباره مترو صحبت کردیم در آغاز مجلس دوم بود و به سال ۶۳برمی‌گشت که در آن زمان  یکی از نمایندگان شهر تهران بودم و یکی از جلساتی که در مجلس برگزار شد همه ۳۰ نماینده تهران حضور داشتند و شاید بیش از همه آقای هاشمی نسبت به این قضیه مصر بود، یک دعوایی وجود داشت البته این دعوا در اصل مترو نبود بلکه دعوا بر سر این بود که بودجه مترو را از بودجه عمومی بدهیم یا خیر.

روحانی تصریح کرد: برخی می‌گفتند ما حق نداریم و مترو مال مردم تهران است چه ربطی دارد که از بودجه عمومی برای این امر هزینه کنیم بنابراین چنین بحثی مطرح بود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این بحث در مجلس اول نیز مطرح بود، خاطرنشان کرد: در آن مجلس تصمیم گرفتیم بحث متروی تهران را به طور جدی دنبال کنیم و آنجا سه چهار نفر انتخاب شدند و من هم جزء آن افراد بودم تا موضوع مترو را دنبال کنیم که الحمدالله کار شروع شد و قدم‌های خوبی برداشته شد.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز احساس می‌کنیم در کلانشهرها،‌تهران که جای خود دارد اما در کلانشهرها نمی‌توان حمل و نقل را روی زمین انجام داد اگر روی هوا برویم خیلی گران است کسی به دنبال آن در دنیا نرفته است و یا باید به زیر زمین برویم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه گسترش مترو را دنیا بیش از یک قرن پیش شروع کرده است، گفت: توسعه خط مترو موجب صرفه‌جویی، افزایش سرعت خواهد شد. البته این گسترش به این معنا نیست که روی زمین کار نکنیم. معنایش این است که بهترین، سریع‌ترین، باصرفه‌ترین و عادلانه‌ترین راه را برای حمل و نقل شهری به خصوص در کلانشهرها برگزینیم که اکنون بهترین راه مترو است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه توسعه مترو نیز به بهبود وضعیت محیط زیست کمک بسیاری می‌کند، تصریح کرد: یکی از معضلات ما محیط زیست است که توسعه مترو می‌تواند راهی برای جلوگیری از تخریب محیط زیست باشد.

روحانی افزود: موضوع امر به معروف و نهی از منکر که مرتبا از آن نام می‌بریم چیست؟ یکی از منکرات بسیار خطرناک آلودگی آب و خاک و هواست.

رئیس دولت یازدهم ادامه داد: خاک و هوا و فضایی که از دست می‌دهیم از یک طرف و همچنین این بیماری‌هایی که به وجود می‌آید منکر است. نهی از منکر هم یعنی تلاش برای از بین بردن این آلودگی‌ها و یکی از معروف‌ها هم سالم‌سازی هوا است.

روحانی با بیان اینکه بدون مترو وقت مردم در انجام امور کارها بسیار تلف می‌شود و همچنین ایجاد مترو و گسترش آن موجب صرفه‌جویی‌های فراوان خواهد شد، خاطرنشان کرد: بهره‌برداری صحیح و درست از عمر یک نوع برکت است، بنابراین مترو می‌تواند باعث استفاده بهتر از عمر انسان‌ها شود.

وی با بیان اینکه مترو در خارج کشور به عنوان یک کتابخانه هم نقش ایفا می‌کند و مردم در این مکان در زمان عبور و مرور اقدام به مطالعه کتاب می‌کنند، افزود: البته در ایران عادت به خواندن کتاب در داخل مترو و اتوبوس نداریم که در این میان از کارهای مهمی که باید انجام دهیم ایجاد یک سبک زندگی صحیح در مترو است.

وی با تأکید بر اینکه ایستگاه‌های مترو باید معرف معماری ایرانی و اسلامی ما باشند،‌افزود: باید این ایستگاه‌ها را به بهترین معماری ایرانی اسلامی تزئین کنیم تا هنگامی که خارجی‌ها به ایران سفر می‌کنند و به مترو سر می‌زنند شاهد معماری غنی و فرهنگ و تمدن اسلامی ما باشند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مترو برای ما مهم بوده و مترو شامل صنعت و اشتغال هم می‌شود، گفت: اینکه آقای قالیباف می‌گوید کمک کنیم تا صنعت مترو گسترش یابد کاملا حرف درستی است و بنده هم تأکید می‌کنم باید دست به دست هم دهیم و مترو را گسترش داده و حتی‌الامکان تلاش کنیم تا این هفت خط مترو که پیش‌بینی شده تکمیل شود.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: مترو برای ما صنعت، تکنولوژی و اشتغال می‌آورد و تنها به مقوله حمل و نقل خلاصه نمی‌شود.

روحانی با بیان اینکه در یکی از موضوعاتی که باید در انجام امور به آن توجه کنیم کسب رضایت مردم است و رضایت مردم هم دو معنا دارد، افزود: رضایت مردم در غرب به این معناست که آنها در پس این رضایت قدرت پیدا کرده و رأی جمع کنند. اما در اسلام ما رضایت مردم را می خواهیم البته نه به خاطر جمع کردن رأی که البته این موضوع هم اشکالی ندارد و حرام نیست اما ما رضایت مردم را موجب رضایت خداوند می‌دانیم و هنگامی که مردم را از انجام کاری خوشحال کردیم به این معناست که خداوند را خوشحال کرده‌ایم و در انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران اگر یک کار بزرگی انجام دهیم ادای دین به انقلاب کرده‌ایم.

روحانی تأکید کرد: هنگامی که مردم از جاهای مختلف یا خارجی‌ها که به تهران می‌آیند یک تهران تمیز، پیشرفته و توسعه یافته را مشاهده می‌کنند که در این میان اگر یک مقداری این بلندمرتبه‌ها کمتر و یا حساب شده‌تر می‌شد خیلی بهتر بود. البته روزنامه‌ها می‌گویند فضافروشی که من تعبیر درستش را بلد نیستم اما اگر یک مقداری در این مسئله مراعات می‌شد شهر زیباتر و قشنگتری می‌داشتیم. اینجا مرکز جمهوری اسلامی است و به این مسائل باید بیش از گذشته توجه شود.

وی با بیان اینکه ما از این پس گردشگران زیادی خواهیم داشت، گفت:‌ یکی از کارهایی که در این توافق هسته‌ای انجام گرفت و البته الان زمانش نرسیده که این توافق را باز کنیم و توضیح دهیم که انصافا کار بزرگی بود که ملت ما انجام داد. شوخی نیست که در دنیا کشوری که به تعبیر آنان در حال توسعه است با شش کشور دنیا پای یک میز مذاکره بنشیند و حقش را بگیرد.

روحانی ادامه داد: تأکید می‌کنم که ما در این مذاکرات حق‌مان را گرفتیم در همین ارتباط یکی از مذاکره‌کننده‌ها می‌گفت ما برای کلمه به کلمه جنگیدیم و راست هم می‌گفت. آنان برای کلمه به کلمه و ویرگول و نقطه در این توافق جنگیدند و ما که در جریان این مذاکرات همواره تمام تعهدات و متون را هر ساعت و هر لحظه دنبال می‌کردیم شک نداشته باشید که این مذاکرات یکی از مذاکرات افتخار‌آمیز تاریخ ملت ایران است.

وی با بیان اینکه اکنون در دنیا حتی یک کشور هم پیدا نمی‌شود که بگوید سر ایران در این مذاکرات کلاه رفته است، افزود: حتی کشورهایی هم که با ما بسیار دشمنی دارند مانند صهیونیست‌ها می‌گویند که ایران همه چیز را در این مذاکرات گرفته است.

روحانی با بیان اینکه کسی نیست در دنیا بگوید که ایران در این مذاکرات با قدرت ظاهر نشده است، اظهار داشت: ان‌شاءالله این توافق را قدم به قدم طی خواهیم کرد و تحریم‌ها برداشته می شوند.

رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه امسال هفتادمین سال از عمر سازمان ملل است،‌گفت: اولین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد ایران و پیرامون خروج نیروهای بیگانه از ایران بود که این قطعنامه‌ نسبتا حمایت از ایران را در بر داشت البته در طول عمر این سازمان قطعنامه‌های زیادی صادر شد و در آخر عمر این هفتاد سالگی هم قطعنامه ۲۲۳۱ که مربوط به ایران بود و نسبتا قطعنامه خوبی هم به شمار می‌رفت صادر شد.

وی ادامه داد: این قطعنامه ۶ قطعنامه دیگری که علیه ایران صادر شده بود را لغو می‌کند البته ممکن است به این قطعنامه ایراداتی داشته باشیم اما آنچه که مهم بوده این قطعنامه حقوق هسته‌ای ایران را به رسمیت می‌شناسد و سازمان ملل نیز بر آن تأکید دارد.

روحانی ادامه داد: تاکنون سابقه نداشته که سازمان ملل به کشوری بگوید شما حق غنی‌سازی دارید اما در این قطعنامه صراحتا غنی‌سازی ایران را به رسمیت شناخته و توافق را تأیید کرده و ۶ قطعنامه قبلی را که علیه ایران بوده را لغو می‌کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت این اقدام را با حمایت ملت به سرانجام رساند، افزود: ما غیر از نمایندگی مردم هیچ هستیم، دولت اگر نماینده مردم نباشد و رأی مردم در حمایت آن نباشد هیچ چیز نیست و ما هر چه داریم از مردم است.

روحانی گفت: ملت ما توانست در این مذاکرات نظرات خود را با فشار منطق به کرسی بنشاند و قطعنامه‌ها را لغو کند.

رئیس‌جمهور بیان کرد: ما در هشت سال دفاع مقدس در جنگ پیروز شدیم و در مذاکرات هسته‌ای بر جنگ پیروز شدیم و در این مذاکرات جلوی تنش و جنگ را گرفتیم زیرا ادامه آن وضعیت به جنگ منتهی می‌شد که جلویش را گرفتیم.

روحانی ادامه داد: یکی از کارهایی که انجام گرفت برای راحتی مردم، توسعه زندگی مردم و برای اشتغال مردم بود.

وی با اشاره به سخنان شهردار تهران تصریح کرد: اینکه وی بر صادرات خدمات فنی و مهندسی اشاره داشت بسیار نکته خوبی بود و این کار شدنی است و بنده از تمام مردم، جوانان و دانشگاهیان و از شورای شهر تهران و شهردار تهران و تمام کارگزارانی که در این مسیر تلاش دارند سپاسگزارم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بنده از طرف مردم به شما خدمتگزاران تبریک می‌گویم،‌گفت:‌ دولت هر کمکی لازم باشد انجام خواهد داد و ان‌شاءالله روز به روز شاهد پیشرفت و افزایش رفاه ملت ایران باشیم.

فارس

انتهای پیام / کد خبر12910

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار