جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صالحی:

آغاز اجرای برجام با بیانیه مشترک، امروز یا فردا/ با تبادل سوخت با روس‌ها وارد باشگاه هسته‌ای می‌شویم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت:‌ اجرای برجام با صدور بیانیه مشترک جمهوری اسلامی ایران و ۱+۵ امروز یا فردا آغاز می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر”، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی با تبیین روند توافق هسته‌ای تا اجرای آن افزود: این روند پنج مرحله داشت که نخستین مرحله آن توافق در وین و سپس مرحله شورای امنیت بود که چند قطعنامه لغو و قطعنامه ۲۲۳۱ صادر شد.

وی گفت:‌ مراحل متعدد دیگری در پیش داشتیم تا به مرحله کنونی رسیدیم که امروز یا فردا مرحله تصویب برجام خواهد بود؛ به این مفهوم که اعلام خواهند کرد آن را تصویب می‌کنند و از این پس باید اقدامات عملیاتی برای اجرای آن را طی کنیم.

معاون رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد که امروز یا فردا اتحادیه اروپا اعلام کند که تحریم‌ها علیه کشورمان را لغو خواهد کرد.

صالحی افزود:‌ آمریکا نیز اعلام خواهد کرد که برخی از تحریم‌ها را لغو و برخی را نیز تعلیق می‌کند و این رسماً اعلام می‌شود، البته زمان اجرا را به وقت عملیاتی شدن برجام موکول می‌کنند که براساس آن ما باید قدم‌هایی در این باره برداریم.

وی گفت:‌ طبق مفاد برجام ما باید اقداماتی در نطنز انجام دهیم از جمله تعدادی از سانتریفیوژها را کاهش دهیم، همین طور در فردو و پس از آن در اراک باید مخزن مدنظر را در آوریم‌. این سه اقدام عمده‌ای است که علی الارض باید انجام دهیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما صالحی افزود: موضوع دیگر تبادل سوخت با روس‌هاست که انجام خواهیم داد؛ البته تقریباً عمده مراحلش را پشت سر گذاشته‌ایم و در ازای سوخت غنی شده، مواد اولیه اورانیوم طبیعی خواهیم گرفت که این گام و امتیاز بسیار بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد:‌ با این اقدامات عملاً وارد عرصه کلوپ هسته‌ای شده‌ایم؛ از این منظر که می‌توانیم فرآورده غنی شده اورانیوم را صادر و مابه ازای آن، مواد اولیه دریافت کنیم.

وی گفت: البته ابتدا حساب و کتاب ارزی‌اش مطرح بود، اما ترجیح دادیم که مواد اولیه بگیریم.

صالحی افزود:‌ پس از این مراحل، موارد دیگری هم هست که برای آن اکنون الزامی نیست تا وقتی که برجام اجرا شود، مانند صدور آب سنگین که یکی از موارد مدنظر برای برجام نیست و به پس از اجرای برجام موکول می‌شود.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به اینکه آیا اجرای تعهدات ما در چارچوب برجام ترتیبات زمانی دارد، گفت: اینطور نیست که ابتدا نطنز، بعد فردو و دیگر اقدامات باشد، اینها می‌تواند همزمان انجام شود.

وی افزود:‌ ما زمانی اقدامات علی الارض خود را آغاز می‌کنیم که رئیس جمهور دستور لازم را صادر کند، البته یکی دو روز پیش کتباً به ما اعلام شد که آمادگی لازم را داشته باشیم؛ گرچه ما خودمان را از قبل آماده و مقدمات لازم را فراهم کرده بودیم.

صالحی گفت: به عنوان نمونه انبارهای لازم ایجاد شده است تا وقتی سانتریفیوژها را جابجا می‌کنیم در جایی محافظت شوند که مشکلی برای آنها ایجاد نشود.

وی افزود: روز اقدام ما بستگی به دستور آقای روحانی دارد و ایشان نیز باید از برخی موضوعات اطمینان لازم را کسب کند و بعد دستور لازم را بدهد؛ به عنوان نمونه یکی از موضوعات مطرح این است که سندی بین ایران و ۱+۵ درباره رآکتور اراک به صورت رسمی امضا شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: رئیس جمهور منتظر است که این سند بین دو طرف امضا شود و اکنون اقدامات لازم انجام و صحبت‌های لازم شده است، دو سند اولیه در این باره صادر شده و سند سوم مانده است که کارشناسان ما در وین به این منظور حضور دارند.

صالحی ابراز امیدواری کرد:‌ در زمانی که کارشناسان در وین حضور دارند این سند را امضا کنند که اگر این مرحله طی شود شرایط لازم برای اقدامات ما فراهم خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به نقش آژانس در اجرای تعهدات مرتبط با برجام گفت: آژانس اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران طبق نقشه راه به همه تعهداتش عمل کرده است و ما منتظریم که نظر نهایی آژانس ۱۵ دسامبر امسال اعلام شود.

صالحی ابراز امیدواری کرد که پرونده مربوط به مطالعات ادعایی یا فعالیت‌های گذشته و حال ایران برای همیشه بسته شود.

وی گفت:‌ تاکنون قدمهای خوبی برداشته شده است و فکر می‌کنم در طول این هفته رئیس جمهور دستور اقدامات علی الارض در ایران را صادر کند، البته این برداشت من است و نمی‌خواهم پیشگویی کنم زیرا در نهایت رئیس جمهور باید دستور دهد.

معاون رئیس جمهور افزود:‌ به هر حال سازمان انرژی اتمی آماده است، اما تشخیص با رئیس جمهور است.

صالحی در پاسخ به پرسش دیگری درباره پایان دوره ۹۰ روزه برای اجرای برجام گفت:‌ امروز این دوره از این منظر تمام می‌شود که دو طرف برجام را تایید می‌کنند و روز تصویب نامیده شده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا اجرای برجام با تشریفات خاصی آغاز خواهد شد، اظهار داشت:‌ برجام با صدور بیانیه مشترک از دو طرف از امروز یا فردا آغاز می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسش دیگری درباره نقش آژانس در اجرای تعهدات کشورمان گفت:‌ آژانس در برخی امور به طور مستمر باید حضور داشته باشد مانند نقل و انتقال سانتریفیوژها که باید حساب و کتابش ثبت شود.

صالحی افزود: در نهایت ارزیابی نهایی آژانس زمانی انجام می‌شود که ما همه اقداماتمان را انجام داده باشیم و به ۱+۵ اعلام می‌کند که ایران طبق برجام اقداماتش را انجام داده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه روند اجرای تعهدات ما چقدر طول می کشد گفت:‌ امروز گزارشی در رسانه‌ها خواندم مبنی بر اینکه متخصصان آمریکایی برآورد کردند که این اقدام حداقل ۵ یا ۶ ماه طول می‌کشد و دیگران هم چنین برآوردی دارند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود:‌ این در حالی است که همکارانم به نحوی جهادگونه عمل می‌کنند تا این فرآیند را ۲ ماهه پایان دهیم.

منتظر دستور رئیس جمهور برای اجرای برجام هستیم 

رئیس سازمان انرژی اتمی با اعلام آمادگی کامل این سازمان برای اجرای تعهدات ایران در قبال برجام گفت: ما زمانی اقدامات علی الارض را در چارچوب برجام آغاز می کنیم  که رئیس جمهور دستور لازم را صادر کند البته کتباً، یکی دو روز پیش این موضوع را به ما اعلام کرده‌اند که ما آمادگی لازم را داشته باشیم.

صالحی افزود: امروز یا فردا اتحادیه اروپا هم بر اساس اعلامیه رسمی، تحریم ها علیه ایران را بر می دارد و آمریکا هم اعلام خواهد کرد برخی از تحریم ها را لغو و برخی دیگر را هم تعلیق می کند البته زمان اجرا را می گذارند به وقت عملیاتی کردن برجام که در این باره ما هم باید قدم هایی را برداریم.

صالحی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران طبق برجام باید اقداماتی را در نطنز، فردو و اراک انجام دهد که در این باره سازمان انرژی اتمی از آمادگی لازم برخوردار است.

وی درباره برنامه‌های پیش روی ایران و ۱+۵ برای اجرای برجام گفت: با توجه به اینکه روال قانونی در ایران طی شده و روال قانونی در کشورهای ۱+۵هم پیش از این طی شده بود، روز یکشنبه راس موعد ۹۰ روز را روز تصویب یا – Adoption Day – اعلام خواهیم کرد که در قالب «بیانیه مشترک» خواهد بود.

صالحی افزود: ارزیابی نهایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی زمانی انجام می‌شود که ایران تعهدات خود را انجام داده باشد و طی یک گزارش رسمی، آن را به ۱+۵ اعلام می‌کند. این کشورها نیز رسماً اعلام می‌کنند که تحریم‌ها لغو است، اما تاریخ اجرای خود را به روز ارائه گزارش آژانس موکول می‌کنند که عملیاتی شدن آن یکی دو ماه طول می‌کشد و خوشبختانه مشکلات زیادی باقی نمانده و ان‌شاءالله در اواخر آذر یا اوایل دی‌ماه شاهد به نتیجه رسیدن برجام خواهیم بود.

فارس

 

انتهای پیام / کد خبر13139

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار