پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
سکوت میلیاردر نفتی شکست/

بابک زنجانی زیر تیغ اعدام از چه کسانی نام برد؟/افکار عمومی در انتظار روشن شدن واقعیت

به نظر می رسد هنگامی که کار وی به جای باریک کشید و خود را در یک قدمی طناب دار مشاهده کرد، این اسامی را به زبان آورده است.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر”، بعد از کش مکش های زیادی که در جریان پرونده متهم نفتی به وجود آمد بالاخره در یازدهم مهر ماه سال جاری، اولین جلسه دادگاه فساد نفتی برگزار شد.

 

شاید یکی از مهم ترین علت هایی که باعث شده است روند رسیدگی به اتهامات این متهم نفتی طولانی شود، سرسختی وی در عدم افشای همدستان و یا مرتبطین خود بوده است.

 

در همین راستا امیرعباس سلطانی، نماینده مجلس گفته بود که وی در معرفی تعدای از نزدیکان وحامیانش مقاومت کرده و  زنجانی دراین زمینه همکاری درستی با قوه قضاییه نداشته است.

 

در نهایت پس از گذشت ۶۳۰ روز از بازداشت وی، بالاخره پرونده ۲۰۹ جلدی وی که حدود ۴ هزار صفحه را در بر می گرفت رو نمایی شد.

 

نماینده دادستان در دادگاه قرار مجرمیت بابک زنجانی متولد ۱۳۵۲ صادره از تهران را به شرح ذیل اعلام کرد:

۱ـ فساد فی الارض و اخلال در نظام اقتصادی کشور

۲ـ کلاهبرداری گسترده از شرکت ملی نفت ایران

۳ـ کلاهبرداری از بانک اف آی آی بی و جعل حواله بانکی به نام «ی»

۴ـ جعل حواله بانکی از بانک عرب ترک به بانک کنت به حساب آقای «ی»

۵ـ جعل حواله ارزی از بانک اف آی آی بی به بانک مسکن

۶ـ جعل چندین مورد حواله ارزی از بانک کنت به موسسه مالی توسعه

۷ـ جعل دستور انتقال بین بانکی از بانک اف آی آی بی به بانک اسلام

۸ـ جعل حواله نزد بانک مرکزی، جعل اسناد بانک و جعل مهر

۹ـ پولشویی به مبلغ ۱۹۶۷میلیون یورو و نشر اکاذیب

بابک زنجانی که تا این لحظه از افرادی نام نبرده بود، هنگامی که فساد فی الارض و اخلال در نظام اقتصادی را در کارنامه خود دید لب به سخن گشود و اسامی تعدادی را مطرح کرد؛ چرا که در غیر اینصورت بابک زنجانی باید می پذیرفت که گردن خود را به چوبه دار ببخشد.

پس از قرائت کیفر خواست بابک زنجانی طی سه جلسه در نهایت از اسامی که در طول دو سال گذشته از ذکر نام آنها خودداری کرده بود نام برده و در اولین صحبت خود اظهار داشت: بیژن زنگنه با بیان اینکه معلوم نیست من دارایی‌هایم را از کجا آورده‌ام جوسازی می‌کند و متاسفانه دادسرا هم فریب این اشخاص را می‌خورد و اقدامات من اخلال در اقتصاد با علم به ضربه زدن به نظام کشور عنوان می‌شود.

وی ادامه داد: آقایان در وزارت نفت و بانک مرکزی مدام ژست‌هایی را نزد رسانه‌ها می‌گیرند و می‌گویند ما آماده دریافت مطالبات هستیم، این ژست‌ها سیاسی است و اینکه می‌گویند در هر کشوری بانک دارند و می‌توانند مطالبات را وصول کنند یک دروغ است، چرا که اگر یک چنین توانایی وجود داشت پول‌های نفتی را وصول می‌کردید، بنابراین این ژست‌ها را برای کسی بگیرید که کشور را نمی‌شناسد نه من که کل دنیا دور زده‌ام.

وی از ملاقاتی که در تاریخ ۲ بهمن‌ماه سال ۹۲ با معاون اول قوه قضاییه و دادستان تهران داشت سخن گفت و افزود: حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای و جعفری دولت‌آبادی در همین سلول چند متری که یک گوشه‌اش توالت و یک گوشه‌اش تخت است به دیدن من آمدند و با من صحبت کردند و گفتند که «به نحوی این تسویه‌حساب‌ها را انجام بده و این سر و صداها را بخوابان». متأسفانه وزارت نفت به کارمندان خود هم رحم نمی‌کند و ناآگاهی های خود را به گردن آقای (ج) انداخته.

متهم پرونده فساد نفتی گفت: مسئول امور حقوقی وزارت نفت می‌گوید ب-ز یک سنت هم به حساب ما پول واریز نکرده است، آیا شما شماره حسابی داده‌اید که به آن پول واریز کنم؟

وی در جایی دیگر از دفاعیات خود گفت: اردیبهشت‌ماه سال ۹۲ وزیر نفت دستور می‌دهد تفاهمنامه‌ای بین شرکت HK و بانک مالزی منعقد شود و برای خروج از تحریم تلاش‌هایی صورت گیرد. در این تفاهمنامه قرار شد به من به عنوان ضامن قرارداد چک ارزی به مبلغ ۲ میلیارد و ۶۶ میلیون یورو بدهند و من نیز در قبال آن یک زمین معرفی کنم که زمین واقع در خیابان ایران زمین را معرفی کردم که در کارشناسی‌های صورت گرفته که یکی از کارشناسان آن یکی از وزرای قدیم کشور بود، این زمین یک هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان ارزیابی شد.

وی ادامه داد: من نیز با آقای م.ش تفاهمنامه‌ای امضا کردم تا او محموله‌های نفتی را به فروش برساند و بابت فروش درصد دریافت کند اما این امر مستلزم آن بود که مدارک بار را تحویل دهند که تا به امروز هیچ مدرکی از شرکت نفت و نیکو نگرفته‌ام.

متهم پرونده نفتی ادامه داد: با تغییر دولت وزیر نفت جدید اعلام کرد که تفاهمنامه وزیر قبلی اعتباری ندارد و از قوه قضائیه خواست که مرا ممنوع‌الخروج کند و دستگاه قضایی  در تاریخ ۹ دی سال ۹۲ مرا بازداشت کرد. در حالی که این کار خلاف قرارداد صورت گرفت و من ۵ ماه زودتر بازداشت شدم چون چکی که داده بودم مربوط به ۵ ماه آینده بود.

در جلسه بعدی دفاعیات بابک زنجانی اسامی دیگری نیز از سوی وی برده شد که در زیر به آنها اشاره می شود:

متهم نفتی در ادامه روند دفاعیات خود در پنجمین جلسه دادگاه گفت: قبل از تحریم من ۴ میلیارد یورو برای کمک به تأمین اجتماعی دادم و قرار شد در عوض این کمک یک شرکت بگیرم، زمانی که من تحریم شدم درست ۱۰ روز بعد از دادن پول به تامین اجتماعی بود.

وی افزود: همان موقع از امارات با وزیر تماس گرفتم و اعلام کردم که در تأمین اجتماعی ۴ میلیارد یورو پول دارم و چون ۱۵ روز بیشتر وقت نداشتم از او خواستم تا با تامین اجتماعی هماهنگ کند که از ۴ میلیارد یورو ۲ میلیارد را به جایی که وزارت نفت می‌خواهند حواله کنند و به من به اندازه ۲ میلیارد یورو شرکت دهند و علت این هم که به شرکت HK نگفتم این بود که آنها هم همان روز تحریم شده بودند.

متهم نفتی تصریح کرد: بعد از اینکه از امارات به ایران آمدم پیش مرتضوی رفتم و گفتم دستم به دامنت، ۲ میلیارد از مبلغ ۴ میلیارد یورو را به هرجا که بانک مرکزی می‌خواهد حواله کن، مرتضوی فیلمی را در مجلس پخش کرد و فردای آن بازداشت شد اما یک روز بعد آزاد شد. بعد از آن دیگر نتوانستم مرتضوی را پیدا کنم و هرچقدر زنگ می‌زدم جواب نمی‌داد.

ب-ز خاطرنشان کرد: در نهایت وزیر نفت با رئیس جمهور وقت صحبت کرد و مرتضوی را پیدا کردند، در یک جلسه مرتضوی گفت که چک‌ها را بدهید تا من کارها را انجام دهم، وزیر نفت گفت که چک‌ را به ما بدهید و ما نامه می‌زنیم به تامین اجتماعی و این کار انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در نهایت با هماهنگی بانک مرکزی و رئیس جمهور وقت، این کار انجام شد، بعد از انجام کار در حالی که یک روز بیشتر از مهلتم باقی نمانده بود پیش مرتضوی رفتم تا امضا کند اما او گفت که تا دیروز مدیرعامل بوده و حالا سرپرست است و دیگر کسی امضایش را قبول نمی‌کند.

موارد فوق اظهارات بابک زنجانی بود که در آنها اسامی برخی را عنوان کرده بود؛ به نظر می رسد هنگامی که کار وی به جای باریک کشید و خود را در یک قدمی طناب دار مشاهده کرد، این اسامی را به زبان آورده است.

در هر حال تا کنون بابک زنجانی دفاعیات قابل توجهی را از خود ارائه کرده است که باید منتظر ماند و دید که شواهد و مدارک پگونه اسرار وی را بر ملا کرده و پای چه کسانی را به همراه وی به دادگاه باز می کند؟

دانا

انتهای پیام / کد خبر13253

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار