پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
جوانان علیه قلیان/

سالانه ۵ میلیون قلیانی در دنیا می میرند/ ۳۵ هزار تن تنباکو سالانه در کشور دود می شود

باور بسیاری از خانوده ها بر این است که که دود حاصل از قلیان کم خطرتر از سیگار است در حالی که مواد سرطان زا و سمی دود قلیان دارای درصد بیشتری بوده و سبب سرطان و بیماری های قلبی و عروقی می شود.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان نگین کویر ، به نقل از صاحب نیوز متأسفانه بیشتر اوقات شاهدیم که مصرف قلیان به صورت خانوادگی رایج شده و پدر و مادر همراه با فرزندان نوجوان و جوان خود در مکان های تفریحی مانند پارک ها قلیان مصرف می کنند. استفاده از تنباکو و توتون با طعم میوه ها سرگرمی ثابت برخی خانواده ها در تفریحات شده است. خانوادگی شدن قلیان کشی علاوه بر اینکه سبب شروع عادت به نیکوتین در نوجوانان و جوانان می شود، تهدیدی برای سلامت آنان است. همچنین اعتیاد به مصرف دیگر مواد دخانی را هم فراهم می کند.

در گذشته‌ استعمال‌ مواد مخدر تنها مختص به‌ افراد مسن تر بود، طی‌ دو دهه‌ گذشته‌ سن‌ اعتیاد به‌ بیست‌ سالگی‌ رسید و امروزه‌ سن‌ گرایش‌ به‌ مواد مخدر و استعمال‌ آن‌ به‌ دوره‌ نوجوانی‌ رسیده‌ است‌. بسیاری از پسران و دختران در خانواده ها تجربه مصرف قلیان دارند و واقعیت درد آور این که اغلب اوقات این مصرف به صورت دسته جمعی با گروه همسالان و خانودگی انجام می شود.

در تجمع های گروهی که نوجوانان و جوانان در پارک ها، معابر، کوچه ها و هر محفلی که با  دوستان و همسالانشان دور هم هستند، می بینیم یا می شنویم که با اصرار د‌وستان و همسالان و حتّی علاقه شخصی خودشان، برای کنجکاوی یا برای کسب لذّت و خود‌نمایی در جمع آنان به کشیدن قلیان و سیگار و مواد مخدر های دیگری روی می آورند. نوجوانان و جوانان به دلیل داشتن ویژگی هایی همانند استقلال طلبی، کنجکاوی، هیجان خواهی، پیروی از گروه همسالان بیشتر در معرض خطر مصرف و استعمال دخانیات هستند. گاهی اوقات دور هم نشینی های نوجوانان و جوانان با گروه همسالان موجب مصرف بیشتر دخانیاتی مانند قلیان می شود. گرایش‌ به‌ سوی‌ مواد مخدر و استعمال‌ آن‌ تبعات‌ مختلف‌ و جبران ناپذیری‌ را به‌ دنبال‌ دارد که‌ می توان ‌به‌ ترک‌ تحصیل‌، گرایش‌ به‌ سمت‌ دوستان‌ ناباب‌، سرقت‌، نزاع‌های‌ خیابانی‌ و خانوادگی منجر شود. شور، نشاط، زیبایی، آرامش و تسکین درد از باورهای اشتباهی است که سبب گرایش نسل جوان به مصرف مواد می شود. شیوع‌ گسترده‌ مواد مخدر در جامعه‌ و به‌ تبع‌ آن‌ معتاد شدن‌ عده‌ زیادی‌ از افراد به ویژه‌ جوانان امروزه‌ به‌ صورت‌ یکی‌ از معضلات‌ تقریبا غیرقابل انکار است‌.

12

مبرهن است که مصرف دخانیات و بحران اعتیاد یکی از مسائل درد آور جامعه و از دغدغه ها و مشکلات روزمره زندگی و خانواده ها است. مصرف قلیان امروزه در چایخانه ها و مراکز تفریحی به عنوان یک سرگرمی نامناسب خانواده ها به ویژه در بین جوانان تبدیل شده است. سلامتی فرد در پنج بخش سلامت جسمی، روحی، اجتماعی، محیطی و معنوی تقسیم می شود. چنانچه اختلالی در یک بخش به وجود آید سلامتی تأمین نخواهد شد و خطراتی را به دنبال دارد. اعتیاد به مواد مخدر چالشی با دارای ابعاد گسترده ای است. در جامعه مصرف مواد منجر به بروز جرم های دیگری همانند سرقت، طلاق، انحرافات جنسی و اخلاقی می شود و بسیاری از زندانیان به نوعی با پدیده اعتیاد روبه رو هستند.

مصرف قلیان در بین جوانان یکی از نگرانی های جدّی والدین محسوب می شود، بررسی نشان می دهد که درصد بالایی از اشخاص به خصوص گروه سنی جوانان گرایش به مصرف قلیان دارند. جوانان به دلیل داشتن ویژگی های استقلال طلبی، کنجکاوی، هیجان خواهی، پیروی از گروه همسالان بیشتر در معرض خطر مصرف دخانیات هستند و جزء آسیب پذیر ترین گروههای سنی به شمار می روند. گسترش‌ انواع‌ مواد مخدر و در دسترس‌ بودن‌ و تغییر الگوی‌ شیوه های‌ مصرف‌ سبب‌ شده‌ که‌ عده‌ زیادی‌ ازجوانان‌ و نوجوانان‌ به‌ استعمال‌ این‌ مواد گرایش‌ پیدا کرده‌ و زمینه ساز بروز مشکلات‌ فراوان‌ برای‌ خود، خانواده‌ و جامعه است. واقعیت تلخ و درد آور این است که فرزندانی که در خانواده ها و گروه های فامیلی آنها مصرف دخانیات از جمله قلیان عادی است و با این باور که با مصرف قلیان تفریح می کنند، چه بسا در جمع دوستان و همسالان شان به مصرف سیگار روی آورند و فکر می کنند که با مصرف سیگار به آرامش کاذب می رسند و با پنهان کرد‌ن مشکل خود‌ از خانواد‌ه هر روز بیشتر از گذشته به ‌دوستان و همسالاشان که به نوعی به این درد پنهان گرفتارند روی می آورند و چه بسا این دور هم نشینی ها و محافل مرکز پخش مواد‌ مخد‌ر  هم شده و سرنوشت دردآوری را برای یک جوان در آینده رقم خواهد زد.

برآوردها نشان می دهند که دود ناشی از استعمال قلیان زیان بارتر و بیشتر از مصرف سیگار است و بر اساس نتایج بدست آمده پزشکی هر فرد مصرف کننده قلیان در هر وعده معادل ۸۰ تا یکصد نخ سیگار دود استنشاق می کند.
در مصرف یکبار قلیان مقادیر زیادی منو اکسید کربن، فلزات سنگین و ترکیبات شیمیایی سرطان زا و سمّی حاصل از احتراق زغال، مواد ایجاد کننده حرارت و نیز توتون استنشاق می شود که این ترکیبات در مقایسه با سیگار به مراتب بیشتر و اثرات سوء آن نیز برای مصرف کننده و افراد در معرض دود تحمیلی شدیدتر است.  قلیان تفریح خانوادگی است که جوانان را به گرداب بدبختی و اعتیاد می کشاند. ‏گزارش های سازمان جهانی ‏بهداشت حاکی از آن است که سالانه پنج میلیون نفر به دلیل مصرف قلیان می ‏میرند و آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت نیز ‏گویای آن است که ‏‏۱۵ درصد جوانان ۱۳ تا ۱۵ سال در کشور مصرف ‏کننده قلیان هستند و سالانه در مجموع ۳۵ هزار ‏تن تنباکو در کشور دود می شود.

13

اعتیاد به عنوان یک بیماری است، اما تبعات و مشکلات اجتماعی این پدیده باعث شده که به عنوان آسیب اجتماعی مطرح شود. عوامل متعددی ممکن است موجب بروز اعتیاد در فرد و یا افراد جامعه شود، آگاهی بخشیدن به خانواده ها و ایجاد تفریحات سالم برای فرزندان در کاهش این آسیب اجتماعی و سرگرمی بهتر جوانان فوق العاده موثر است.

بهتر است قلیان را از دریچه دیگری نگاه کنیم.

انتهای پیام / کد خبر15548

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار