یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
رئیس هواشناسی اردستان:

ایجاد کمربند سبزدر اردستان جهت جلوگیری از گردوخاک ها ضروری است

بهترین راهکار جهت جلوگیری از کانون گردوخاک ها در اردستان ایجادکمربند سبز می باشد تا بتوانیم باد ها را بشکنیم .

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان نگین کویر، رئیس هواشناسی اردستان اظهار کرد: بهترین راهکار جهت جلوگیری از کانون گردوخاک ها در اردستان  ایجادکمربند سبز می باشد تا بتوانیم باد ها را بشکنیم .

جواد رمضانپور در گفت وگو با نگین کویر گفت: بادهایی که از کشورهای همسایه می آید معمولا ضعیف است امابادهایی که کانون آن در کشور خودمان می باشدمعمولا سرعت زیاد دارد  ودر دو روز گذشته این بادها که با گردوخاک همراه بود باعث شد تا در اردستان دید ها به زیر ۵کیلومتر برسد.

وی افزودبا بیان اینکه معمولاًتابستان وزش گردوخاک را در منطقه اردستان داریم تصریح کرد: در دو روز گذشته بارش شمال در خنک شدن هوا موثر بوده است واین بارندگی همزمان شد با وزش باد در شمال شرق کشور که به سمت شهرستان ما آمد وعلت این گرد وخاک هم  به جهت وزش بادی است که از سمت شرق به طرف منطقه ما می آید.

رمضانپور تأکید کرد:  یک توده هواهمراه با گردوخاک هم از مرز عراق واردغرب کشور شده وتا مرز ایران هم خواهد آمد وشدت آن تا پنجشنبه خواهد بود ولی تا آخر هفته بصورت پایدار خواهد ماند.

 این مسئول گفت هرچند این گردوخاک به مرز غرب کشور رسیده ولی ما گردوخاک را در منطقه داریم چون توپو گرافی منطقه ما به شکلی است که اگر کوچکترین سیستمی وارد کشوربشود تاثیرات آن در مرکز خواهد بود وشهر ما به جهت اینکه از یک طرف به کویر واز طرف دیگر به کوهستان متصل است این تغییرات را سریع دریافت وبیشترین تأثیرات روی شهرستان ما خواهدبود.

رمضانپور با بیان اینکه به جهت خشکسالی در سالهای گذشته  وعدم پوشش گیاهی در اقلیم بیابان های منطقه با کوچکترین وزش باد گردوخاک ایجاد می شود تصریح کرد: تنها راهکار این است که باد را بشکنیم وآن هم با کاشت درخت های مثل اکالیپتوس که می طلبد با ادارات مرتبط این امر اجرایی  شود.

وی بیان کرد: ما ۱۲هزار کیلومتر وسعت منطقه شهرستان را داریم ولی کانونهایی که بیشتر  وزش باد داریم در جنوب غرب شهرستان وبادهای جنوبی  کوهستانی است ولی گردوخاک آن کمتر است ولی کانونهای شمال شرق منطقه حتما باید درختی که باعث بشود باد را بشکند کاشته شود وبه صرفه ترین درخت همان اکالیپتوسها هستند که در منطقه سیستان وبلوچستان هم جواب داده است.

رئیس هواشناسی اردستان تصریح کرد: بیشترین گرمایی که در چند روز گذشته ثبت شد ۴۱درجه می باشد ولی ماکسیمومی که اتفاق افتاده است در هفته سوم تیرماه ۴۳/۲بوده است.

رمضانپور سال زراعی امسال را  ۹۴/۳میلیمتر اعلام کرد و گفت نسبت به سال گذشته تقریباٌ ۳۰درصد تغییرات داشته ایم یعنی افزایش ولی نسبت به بلند مدت ۲۰درصد کاهش داشته ایم یعنی سال زراعی منطقه ما ۱۲۰میلیمتر که بارندگی داشته باشیم  نرمال منطقه خواهد بود وامسال یعنی اینکه ما در خشکسالی قرار داریم.

وی با بیان اینکه در یک دوره هفت ساله شهرستان اردستان  بیش از ۹۸درصد آن دچار خشکسالی ضعیف شده وتقریبا ۲تا ۳درصد هم خشکسالی متوسط بوده است تصریح کرد: پس الان ما در رنج خشکسالی قرار گرفته ایم  وباید با این وضعیت هم کنار آمد وحتما باید راهکاری پیدا کرد تا با بحران آب وخشکسالی برخوردی داشت تا این معضل برطرف شود.

رئیس هواشناسی اردستان اعلام کرد: با موافقت وتصویب بودجه توسط فرماندار اردستان در آینده ای نزدیک شاهد خرید دستگاه پایش گردوخاک خواهیم بود تا زمانی که ذرات گردو خاک و منو اکسید کربن وذرات نیتروژن در حد هشدار قرار می گیرد بتوانیم به همشهریان اطلاع رسانی نماییم.

انتهای پیام / کد خبر17013

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار