سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
یادداشت/

بسیجی باید در عرصه فرهنگی خود را تقویت کند

نخستین وظیفه بسیجی در این عصر کسب آگاهی از اهمیت نبرد فرهنگی و درک موقعیت خطیر فرهنگ بسیجی است و توجه به این‌که دشمن تمام تلاشش را برای نابودی این فرهنگ به کار گرفته است.

به گزارش صبح اردستان، مهدی مشتاقی/ مقام معظم رهبری فرمودند: «بسیج یعنی حضور بهترین،  بانشاط ترین و باایمان ترین نیروهای عظیم ملت در میدان هایی که برای منافع ملی، برای اهداف بالاکشورشان به آنها نیاز دارد، همیشه بهترین وخالص ترین، شرافتمندترین و پرافتخارترین انسانها این خصوصیات را دارند.

بسیج در یک کشور، معنایش آن زمره‌ای است که حاضرند این پرچم افتخار را بر دوش بکشند و برایش سرمایه گذاری کنند. چرا در تبلیغات جهانی و رادیوها به بسیج اهانت می شود؟ بسیج را که در خور تشویق و تعظیم و تحسین است مورد اهانت و بی مهری قرار می‌دهند؟ چون نقش بسیج را در حفظ استقلال ملی، در حفظ غرور ملی درحفظ افتخارات ملی، در تأمین منافع ملی، و بالاخره از همه در اعلاء پرچم اسلام و نظام جمهوری اسلامی می‌دانند.

 به جد با بسیج دشمنند، امّا دشمنی آنها فایده‌ای ندارد. نیروی عظیم بسیج، نیروی عظیم ملت ایران است. جوانان عزیز! پسران! دختران! قشرهای مختلف! عناصر مؤمن و شاداب و مبتکری که در این قالب بزرگ و مجموعه‏ی عظیم قرار گرفته‏اید! هرچه میتوانید کیفیت خودتان را بالا ببرید تا بتوانید بر روی فضای عمومی جامعه اثر بگذارید و جوانهای بیشتر و مجموعه‏های بیشتری را به آن مرکزیت اصولی و آرمانی نزدیک کنید. مجموعه‏های مردمی بسیج، باید فکرشان این باشد؛ مدیران و اداره کنندگان و سرپرستان بسیج هم باید همین را فکر کنند.» بسیجی هوشمند باید بیش از هرچیز به این مطلب بیاندیشد که امروز صحنه نبرد از میدان نبرد نظامی به عرصه فرهنگی انتقال یافته است. بسیجی باید متوجه باشد که نوک پیکان دشمن امروز متوجه عرصه فرهنگی است و اگر موفقیتی هر چند کم در این عرصه بدست آورد، برای او بزرگترین پیروزی خواهد بود.

 بنابراین نخستین وظیفه بسیجی در این عصر کسب آگاهی از اهمیت نبرد فرهنگی و درک موقعیت خطیر فرهنگ بسیجی است و توجه به این‌که دشمن تمام تلاشش را برای نابودی این فرهنگ به کار گرفته است.

 بسیجی باید در عرصه فرهنگی خود را تقویت کند و فعالیت‌های فرهنگی را هدف اصلی خویش قرار دهد، شبهه‌ها و تردید‌هایی که از سوی دلباختگان فرهنگ غرب القا می‌شود همه سوغات غرب است که بعد از رنسانس در اروپا مطرح شد و مورد بررسی و نقد اندیشمندان غربی نیز واقع شد اما‌روشنفکران جدید این شبهه‌ها را از زیر خاک درآورده و به عنوان ارمغانی برای نسل جوان عرضه می‌کنند.

 شبهه‌هایی همچون؛ تأویل متون دینی، نسبی بودن معرفت، سمبولیک بودن مفاهیم دینی، اسطوره‌ بودن مفاهیم دینی، اساطیری بودن زبان دین، از جمله شبهه‌هایی است که حدود سیصد چهارصد سال است که در اروپا مطرح شده و مورد نقد نیز قرار گرفته است، اما روشنفکران کشور از نو آن‌ها را طرح می‌کنند.

 هم اکنون بسیج به پشتوانه توکل به خدا و یاری امام زمان(عج) در حال خدمت صادقانه به کشور عزیز خود می‌باشد و طبق فرمایشات رهبر عزیز کشورمان که فرمودند: «باید روحیه بسیجی فراگیر بشود و بتواند بار سنگینی که بر دوش دارد که همان بار هدایت الهی و سعادت انسان‌هاست به سر منزل برساند و بسیج تمام شدنی نیست».

بسیج با تبیین به موقع فرمایشات رهبری معظم انقلاب می‌تواند برای مقابله با این توطئه وارد عمل شود؛ چراکه تنها راه شکست بن‌بست‌ها، توجه به فرمایشات ولایت فقیه به عنوان عامل وحدت‌بخش جامعه اسلامی است. پس از شکست و ناکامی استکبار در زمینه مسائل نظامی، تهاجم فرهنگی دشمن با سرعت فراوان توسعه یافته و با استفاده از متنوع‌ترین و جدیدترین ابزار در زمینه‌های مختلف مورد استفاده آنان قرار گرفت.

 از این رو برنامه‌های بسیج نیز با گرأیش کاملاً محسوس، به این سمت سوق داده شد و تلاش شد تا از تمام امکانات و توانایی‌های این مجموعه عظیم برأی مقابله با این تهاجم گسترده نهایت استفاده به عمل آید. برگزاری انواع مراسم و مناسبت‌های اسلامی، برگزاری یادواره‌های شهدا، تجلیل از ایثارگران و خانواده‌های آنان، جلب و جذب جوانان به سوی معنویت و  از جمله اقدامات مؤثری به شمار می‌روند که بسیج در این زمینه انجام داده است.

برگزاری انواع جشنواره‌ها و مسابقات فرهنگی، برگزاری انواع اردو‌های زیارتی، سیاحتی و بازدید از جبهه، برگزاری انواع مراسم عبادی، فرهنگی و سیاسی، فعالیت در زمینه‌های هنری مانند: فیلم، تئاتر، سرود، چاپ و نشر کتاب و نشریات و ده‌ها فعالیت دیگر همگی از مصادیق فعالیت در این زمینه می‌باشند.

برگزاری انواع کلاس‌ها و جلسات آموزشی و توجیهی در مورد مسائل عقیدتی، سیاسی و فرهنگی و پاسخ به شبهات و سئوالات بسیجیان و جوانان کشور، اعزام مبلغ و سخنران به مراکز آموزشی، دستگاه‌های دولتی و سایر مراکز تجمع نیز در ارتقای سطح فکری و فرهنگی جامعه بسیار مؤثر بوده و از بروز بسیاری از انحرافات فکری و اخلاقی جلوگیری نموده است.

نقش بسیج در امداد رسانی به مردم و مناطق بحران‌زده با توجه به شبکه گسترده رده‌های مقاومت بسیج، به عنوان قابل دسترس ترین نیروها، بسیار حائز اهمیت بوده است به طوری که پیوسته بسیجیان اولین کسانی بوده و هستند که هنگام بروز حوادث اعم از طبیعی مانند سیل و زلزله یا غیرطبیعی مثل بمباران‌ها و آتش‌سوزی‌ها در صحنه حاضر و به کمک مردم شتافته‌اند.

بارزترین عملکرد بسیج در همکاری با دولت‌ها در اجرأی طرح‌های ملی نظیر ریشه‌کنی فلج اطفال که با شرکت هزاران نفر از اعضای بسیج و بکارگیری رده‌های مقاومت اجرا شد قابل رؤیت است و اجرأی طرح‌های درختکاری که همه ساله اجرا می‌گردد، طرح نگهداری و توسعه مراتع، طرح بیمه روستاییان، طرح آموزش بهداشت خانواده، طرح آمارگیری اماکن مذهبی، مشارکت در طرح کویرزدایی و ده‌ها اقدام ارزنده دیگر می‌شود.

 

انتهای پیام / کد خبر19692

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار