شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
گزارشی از اقدامات ناهنجار ۱۰۰ روزه وزارت ارشاد:

از دفن سگ‌های زرد تا حذف ممیزی و رفع فیلتر فیس بوک

عملکرد دولت در صد روز اخیر به خصوص در بخش فرهنگ همراه با اقدامات و هنجار شکنی‌هایی بود که با واکنش‌هایی مواجه شده است.

13920806000337_PhotoA

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر” به نقل از خبرگزاری فارس، سایت هم اندیشی نوشت: اکنون بیش از ۱۰۰ روز از کارنامه اجرایی دولت یازدهم می گذرد.دکتر روحانی در صد و یکمین روز فعالیت دولت ، با حضور در رسانه ملی به گزارش بخشی از فعالیتهای دولت در سه ماه گذشته پرداخت.

گزارشی که البته بسیاری عقیده داشتند؛ بیش از آنکه یک گزارش باشد یک انشاء و شبیه یک تریبون تبلیغاتی انتخاباتی بود.

البته آقای روحانی این را نیز گفت که وزرا به صورت اختصاصی گزارش عملکرد ۱۰۰روزه خود را به طور جداگانه ارائه خواهند داد.

اما نگاهی به عملکرد دولت، خصوصا در عرصه فرهنگ نشانگر برخی اقداماتی است که حتی بعضا با واکنش شدید علما و مراجع تقلید مواجه شده است.

نگاهی به عملکرد فرهنگی دولت در ۱۰۰ روز اخیر نکات حاشیه بسیاری را در اذهان متبادر می کند:

 

* حذف ممیزی قبل از چاپ

هنوز چند روزی از خشک شدن رای اعتماد نمایندگان به علی جنتی سپری نشده بود که وی اولین اظهار نظر جنجالی خود را درباره ممیزی کتاب مطرح کرد و خبر از حذف ممیزی قبل از چاپ داد.اما چندی بعد حرف خود دراین زمینه را اصلاح کرد و گفت: به تازگی چند نفر نامه سرگشاده ای نوشته اند درخصوص این که ممیزی از کتاب کاملا برداشته شود و اگر تخلفی صورت گیرد قوه قضاییه به آن رسیدگی کند، که پاسخ میدهم بر اساس قوانین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی نمی توانیم این کار را بکنیم

ماجرا از این قرار بود که وزیر ارشاد در گفتگویی با خبرنگاران خبر از حذف ممیزی قبل از چاپ کتاب داد واینکه نباید کتابی قبل از چاپ مورد ممیزی قرار بگیرد و اگر قرار است کتابی به دلایل مختلف چاپ نشود این اتفاق باید پس از نشر آن و در صورت وجود مصادیق مجرمانه توقیف گردد!

که البته وزیر سخن عجولانه خود را چندی بعد به نحوی که در فوق آمد پس گرفت!

 

* عدم حرمت پخش صدای زنان

علی جنتی در حاشیه رونمایی از نخستین و بزرگترین نهج‌البلاغه مطلا در تاریخ ۳۰ مهرماه در محل دفتر وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد، در پاسخ به پرسشی درباره افزایش تک‌خوان‌های زن و مغایرت آن با نظر بعضی مراجع گفت: طبق نظر مراجع اگر صدای تک‌خوان‌ها موجب مفسده نباشد ایرادی ندارد و برخی از مراجع در این باره چنین نظری دارند !

آیت‌الله مکارم شیرازی، از مراجع عظام تقلید در واکنش به این اظهارات وبا انتقاد از جسور شدن برخی افراد و بیان اظهارات تأمل برانگیز در خصوص درخواست صدور مجوز برای پخش صدای خوانندگان زن گفت: عده‌ای آمده‌اند و در مغالطه‌ای آشکار گفته‌اند که فقها دلیلی ندارند برای اینکه صدای زن نباید پخش شود و چرا علما و فقها می‌گویند خواننده زن نباشد؛ این طرز سخن‌گویی جسورانه سابقه ندارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی ابراز کرد: افرادی که جسور و مدعی شده‌اند که فقها دلیل خود را بر ممنوعیت پخش صدای خوانندگان زن بگویند، خبر ندارند که یک طلبه بیست سال درس می‌خواند تا به مرحله اول اجتهاد برسد‌ و یک مرجع تقلید نیز سی یا چهل سال باید تلاش کند تا به این مرحله برسد، حال یک خواننده و نوازنده بیاید و از خود فتوایی بدهد.

 

* حذف فیلترینگ

علی جنتی همچنین درروز ۲۴آبان و در حاشیه مراسم ختم مادر محمد علی نجفی خواستار حذف فیلترینگ از شبکه های اجتماعی شد و گفت: فیس‌بوک یک شبکه اجتماعی است و به نظرم از مصادیق مجرمانه به شمار نمی‌رود و کسانی که در آن هستند ارتباطات سالم و درستی دارند. بنده در فیس‌بوک حضور دارم و کسانی که با من در داخل و خارج کشور ارتباط دارند در این روزها بحث عاشورا و مسائل مختلف آن را مطرح می‌کنند.

این اظهارات جنتی در حالی مطرح شد که پیش از این چند تن دیگر از اعضا هیئت دولت از فعالیت رسمی خود در شبکه های اجتماعی خبر داده بودند.

 

* احتمال بازگشایی نشر موهن چشمه

سریال اقدامات فرهنگی وزرات ارشاد در ادامه به بازگشایی نشر موهن چشمه رسید !انتشاراتی که سابقه چاپ آثار موهن به ائمه اطهار (ع)و توهین به واقعه را در کارنامه داشت.

همچنین در کارنامه این انتشاراتی انبوهی از آثار با محتوای مبتذل جنسی به چشم می خورد.

خبر رفع توقیف و بازگشایی این انتشارات موهن با واکنش شدید فعالان فرهنگی و نمایندگان مجلس مواجه شد و علی جنتی را برای پاسخ به سوالات نمایندگان در باره اقدامات صورت گرفته راهی بهارستان کرد.

حجت الاسلام سالک در آن ایام در گفتگو با پایگاه هم اندیشی با بیان اینکه مسئله نشر چشمه فقط بخشی از اقدامات وزرات ارشاد است گفت: مسائل زیادی پیرامون این وزراتخانه مطرح است

 

* سگ های زرد

اما شاید آخرین اقدام فرهنگی! وزارت ارشاد تا به امروز انتقال و تدفین سگهای زرد در قطعه هنرمندان باشد!

ماجرا ازاین قرار بود که دو نفر از اعضا یک گروه موسیقی زیر زمینی از جوانان ایرانی مقیم آمریکا توسط یک عضو اخراجی همین گروه در آمریکا به قتل می رسند و در وزارت ارشاد تصمیم بر این می شود تا با هزینه این وزراتخانه به کشور انتقال و در قطعه هنرمندان دفن شوند!

 

* گروه سگهای زرد در آمریکا

علاقه به مسائل جنسی، مواد مخدر و اقدام علیه جمهوری اسلامی قسمتی از کارنامه سگ‌های زردی است که خانه سینما و وزارت ارشاد آنها را جزو فرهنگ ایران دانسته و حکم دفنشان در قطعه هنرمندان بهشت زهرا را درست می‌دانند.

گروه موسیقی سگهای زرد در فیلم ضد ایرانی کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد!

این گروه موسیقی همان دسته ای هستند که در فیلم ضد ایرانی کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد ساخته بهمن قبادی حضور داشتند.

گفتنی است هزینه انتقال و دفن آرش فرازمند، سروش فرازمند و علی اسکندریان از اعضا این گروه موسیقی که توسط یکی از اعضای اخراجی همین گروه یعنی «علی اکبر رفیعی به قتل رسیدند بیش از ۱۰۰میلیون تومان اعلام شده است.

این اقدامات از سوی وزارت ارشاد درحالی صورت می گیرد که رفع موانع از شبکه ها ماهواره ای ، صریح القلم کردن نویسندگان ممنوع القلم، توهین زنجیره ای روزنامه ها و رسانه های جریانی خاص به مقدسات و… تنها بخشی از اقدامات فرهنگی دولت در ۱۰۰روز اول کاری خود است.

انتهای پیام / کد خبر2099

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار