شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
گزارش

کشتارگاه مجهز نیاز مردم اردستان است

با توجه به مستعمل شدن کشتارگاه اردستان باید به فکر کشتارگاه مجهزی بود که بتواند سه شهر اردستان، زواره و مهاباد را پوشش دهد.

صبح اردستان-حمید فرخی/ کشتارگاه ها در هر شهرستانی لازم و از ضروریاتی است که مردم روزانه به نوعی با آن سر و کار داشته و دارند که در همین زمینه تنها یک کشتارگاه دام های سبک و سنگین مشترک بین شهر اردستان و زواره در این شهرستان قراردارد.

کشتارگاه دام های سبک و سنگین اردستان که در کنار جاده اردستان به زواره و حدود هفت کیلومتری اردستان و زواره قرار دارد در سال ۱۳۶۸ توسط شهرداری اردستان ساخته و در حال حاضر توسط بخش خصوصی اداره می شود و دامپزشکی اردستان بر آن نظارت دارد.

کشتارگاهی که ۲۸ سال از ساخت آن گذشته در حال حاضر دچار فرسودگی شده و نیاز به تمیرات اساسی دارد هر چند مسائل بهداشتی و شرعی همچون ناظر شرعی و مسئول فنی وجود دارد اما همچنان در بعضی از موارد دچار کمبودهایی نیز است.

نبود بالا بر برقی برای دامهای سنگین مشکلاتی را برای قصابان به وجود آورده که مجبور به قطعه قطعه کردن دام بر روی زمین هستند که این خود موجب رعایت نکردن موارد بهداشتی می شود.

با بررسی های انجام شده مخزن پساب های فاضلاب  این کشتارگاه کوچک در بعضی اوقات پرآب شده و با بیرون زدن از جایگاه خود به اطراف پخش می شود که می تواند منشأ مریضی های متفاوتی باشد.

از دیگر کمبودهای این مجموعه نبود به تعداد خودرو حمل گوشت مناسب است که در بعضی مواقع با کمبود خودرو مواجه می شوند، زیرا در روزهای عادی تعداد ۲۰ رأس سبک و سنگین در کشتارگاه مشترک اردستان ذبح شده و به مغازه های قصابی انتقال می یابد.

با توجه به مستعمل شدن این کشتارگاه باید به فکر کشتارگاه مجهزی بود که بتواند سه شهر اردستان، زواره و مهاباد را پوشش دهد.

شورای شهر اردستان معتقد است اگر کشتارگاه جامع استانی ایجاد شود و کشتارها همگی در آن محل صورت گرفته و با بسته بندی های شیک درب مغازه ها تحویل شود بهتر بوده که این خود نیازمند زمان و همچنین بالا رفتن قیمت گوشت به طور یقین خواهد شد.

از مشکلات عدیده کشتارگاه نبود دفع اصولی پس آب بوده که با مرور زمان می تواند آب های پایین دست را آلوده کند که بسیار خطرناک خواهد بود.

موردی که به عینه مورد مشاهده هر رهگذری است، محل های عرضه گوشت بوده که در بعضی اوقات بصورت غیر بهداشتی عرضه شده و مردم هم در این زمینه هیچ مطالباتی از مسئولان نمی کنند تا حداقل به این وضع رسیدگی شود.

اما با خبر شدیم فرمانداری اردستان با قرار دادن دو میلیارد ریال برای تهیه اتاق پیش سرد این کشتارگاه قصد دارد با تزریق سه میلیارد ریال دیگر از بودجه تملک دارایی شهرداریها کار احداث ایجاد کشتارگاه بزرگی را با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد ریال آغاز کند که در حال حاضر کارهای مطالعاتی و اولیه آن در دست اقدام است.

انتهای پیام / کد خبر23732

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار