سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
معاون میراث فرهنگی کشور:

سه قنات ثبت جهانی در استان اصفهان قرار دارد

معاون میراث فرهنگی کشور، گفت: ۱۱ قنات در کشور ثبت جهانی شده که قنات دو طبقه اردستان یکی از آنها بوده و سه مورد از قناتهای ثبت جهانی در استان اصفهان قرار دارد.

به گزارش صبح اردستان، محمد حسن طالبیان در حاشیه بازدید از قنات دو طبقه اردستان در گفت و گو با صبح اردستان، اظهار کرد: ۱۲۰هزار قنات در کشور وجود دارد که بعضی از آنها سطحشان زیر زمینی است.

وی افزود: قناتی در زاج وجود دارد که حدود  بیش از ۸۲ کیلومتر طول دارد و از زیر شهر عبور می کند و فقط برای شرب استفاده می شود.

معاون میراث فرهنگی کشورگفت: قناتی در قصبه وجود دارد که مادر چاه آن بیش از ۳۰۰متر عمق داشته و از دوره هخامنشی است.

طالبیان با بیان اینکه ۱۱ قنات در کشور ثبت جهانی شده است، تصریح کرد: قنات دو طبقه اردستان یکی از آنها بوده که سه مورد از قناتهای ثبت جهانی در استان اصفهان است.

وی تاکید کرد: قناتی در فردوس وجود دارد که ۱۵مادر چاه داشته و در زمان بارندگی چشمه ها آن را پر آب می کنند و همه فردوس از آن بهره می برند.

معاون میراث فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: مردم در دو هزار و ۵۰۰ سال پیش قنوات را خلق کردند و آن هم با هوشمندی که آب آنها در فصول سال کم و زیاد نمی شود.

طالبیان تصریح کرد: قبل از انقلاب با پرداخت یارانه و حفر چاههای زیاد و پرعمق موجب شده آب قنوات کم شده یا بیشتر آنها خشک شود  و در حال حاضر ۳۷ هزار از این قنوات فعال و دارای آب است.

انتهای پیام / کد خبر29118

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار