سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان:

آتش سوزی کاخ سرهنگ آباد اردستان به قصد تخریب اثر تاریخی بوده است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان، گفت: ایجاد آتش سوزی در کاخ سرهنگ آباد زواره اردستان به صورت عمدی و به قصد تخریب اثر تاریخی بوده است.

محمد رضا صدوقی در گفتگو با صاحب نیوز، اظهار کرد: آتش سوزی کاخ سرهنگ آباد زواره اردستان به صورت عمدی و به قصد تخریب اثر تاریخی بوده است.

وی افزود: صحنه جرم واقع شده در این اثر تاریخی به دستور مقام قضایی برهم زده نشد تا کارشناسان فعالیت خود را انجام دهند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: پیرو صورت جلسه ای که با حضور معاونت میراث فرهنگی کشور در شهرستان تنظیم شد، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان دو نفر نگهبان در محل کاخ تاریخی سرهنگ آباد مستقر کرده است.

صدوقی با بیان اینکه کارشناس رسمی دادگستری معتقد است که ایجاد آتش سوزی به صورت عمدی و به قصد تخریب اثر تاریخی بوده است، تصریح کرد: پرونده آتش سوزی در آگاهی شهرستان با فراخوانی دونفر مطلع در حال بررسی است.

وی تاکید کرد: طبق قانون هر فردی که در ضربه زدن به یک اثر تاریخی شناسایی شود به یک تا ۱۰ سال حبس و جبران خسارت محکوم می شود، لذا با نظر کارشناسان ۸۵ درصد سازه چوبی از بین رفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان خاطرنشان کرد: معاون میراث فرهنگی کشور دستور داده تا دو ماه موضوع حفاظت در دستور کار قرار گرفته و در تلاش هستیم که موضوع مالکیت کاخ سرهنگ آباد مشخص و سپس برای احیای آن پیگیریهای لازم صورت پذیرد.

صدوقی تصریح کرد: موضوع دوربین حفاظتی در بناهای عمومی یک کار هزینه و زمان بر است، اما در اسرع وقت بناهای تاریخی شهرستان را با توجه به اولویت آنها مجهز به دوربین مدار بسته خواهیم کرد.

کاخ سرهنگ آباد زواره اردستان یا شکارگاه سرهنگ‌آباد در روستایی به همین نام از توابع دهستان سفلای زوار، در ۷۶ کیلومتری شرق اردستان قرار دارد که در ۱۴ فروردین امسال توسط فرد یا افرادی به قصد تخریب مورد آتش سوزی واقع شده است.

انتهای پیام/صاحب نیوز

انتهای پیام / کد خبر29148

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار