سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
با حضور وزیر جهاد کشاورزی صورت گرفت؛

رونمایی و لیبل گذاری اولین تولیدات نهال گواهی شده کشور در اردستان

آیین رونمایی و لیبل گذاری از اولین تولیدات نهال گواهی شده در کشور با حضور وزیر جهاد کشاورزی در زواره اردستان برگزار شد.

به گزارش صبح اردستان، به نقل از صاحب نیوز؛ محمود حجتی وزیر کشاورزی عصر امروز در سفری به اردستان در محل دانشگاه پیام نور با فعالان بخش کشاورزی شهرستان اردستان دیدار کرد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: حل مشکل مرغداران با ایجاد یک شبکه تولید و توزیع مرغ در قالب یک زنجیره و بصورت اتحادیه حل خواهد شد و مصرف مرغ در ایران به ازای هر نفر ۲۸کیلوگرم بوده که در صورت ایجاد این زنجیره واسطه ها حذف خواهند شد.

یکی از مشکلات بخش کشاورزی وجود واسطه های زیاد از زمان تولید و عرضه به بازار است

حجتی با بیان اینکه از مشکلات بخش کشاورزی وجود واسطه های زیاد از زمان تولید و عرضه به بازار است، تصریح کرد: ایجاد یک زنجیره بین تولید کنندگان تا زمان عرضه به بازار دست واسطه ها را قطع خواهد کرد و این قابل حل است.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: افزایش قیمت مرغ در دستور کار قرار دارد و امروز قیمت مرغ افزایش داشته اما قیمت واقعی و تمام شده نیست و قیمت مرغ در ایران ارزانتر از تمام کشورهای جهان است.

وی خاطرنشان کرد: دولت سعی کرده نهاده ها را به ارزان ترین قیمت تامین کند و ارزانترین ارز را اختصاص داده و در جنگ اقتصادی که دشمن راه انداخته تامین ارز و جابجایی پول مشکلاتی را ایجاد کرد که حل شده است.

وزیر جهاد کشاورزی یادآوری کرد: پرداخت خسارت آنفلوانزا از طریق بیمه انجام شده و بهترین راه برای جلوگیری از شیوع بیماری ها مراقبت های بهداشتی است.

حجتی گفت: خشک سالی و سرمازدگی باعث وارد شدن خسارات زیادی به کشاورزان شد که با پی گیری های بعمل آمده بر اساس مصوبه دولت دو سال استهمال بازپرداخت وام های کشاورزی تصویب شده و اگر بانکی کوتاهی کرد باید برخورد شود خاطرنشان کرد:سود این دو سال بر عهده دولت است و قانون گذار تصویب کرده و اگر بخشنامه نرسیده و بانکی همکاری نمی کند در سطح شهرستان و استان با آن برخورد شود‌.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه  در کشور نزدیک ۱۱هزار میلیارد تومان خسارت سرما زدگی داشتیه ایم افزود: استفاده از بهینه آب را خواستاریم و باید گلخانه ها و کشت نشاعی توسعه یابد که در این زمینه کمتر در استان اصفهان کار شده است.

وی با بیان اینکه گیاهان دارویی ظرفیت خوبی برای توسعه اردستان است تصریح کرد: توسعه سنتی دامداری صرفه اقتصادی ندارد و باید از مراتع در جهت تولید گیاهان دارویی استفاده کرده که بازده اقتصادی زیادی دارد و روش ها باید تغییر کند.

حجتی خواستار حرکت به سمت کشت گیاهان مقاوم به کم آبی همچون گل محمدی و زعفران شد و گفت: شهرستان اردستان با توجه به اقلیم متفاوت ظرفیت بسیاری برای توسعه کشاورزی دارد.

شهرستان اردستان مقام اول تولید گوشت سفید در استان اصفهان را دارد

در ادامه این جلسه نماینده مردم شهرستان اردستان در مجلس با بیان اینکه شهرستان اردستان مقام اول تولید گوشت سفید در استان اصفهان را دارد خاطرنشان کرد: باید در جهت پرداخت تسهیلات با کارمزد پائین به مرغداران کمک شود.

حجت الاسلام سید صادق طباطبائی نژاد محور اصلی اشتغال شهرستان را کشاورزی و دامداری اعلام کرد و گفت: با توجه به محدودیت منابع آب شاهد نصب کنتورهای هوشمند و کاهش میزان پرونده بهره برداری از چاه ها بودیم که کاهش پروانه های بهره برداری به ضرر کشاورزان بوده و باید مدیریت شود.

رونمایی و لیبل گذاری اولین تولیدات نهال گواهی شده کشور در اردستان

با حضور وزیر جهاد کشاورزی مراسم رونمایی و لیبل گذاری از اولین تولیدات نهال گواهی شده در کشور در شرکت فجر چهارمیل زواره اردستان برگزار شد.

وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم با بیان اینکه حمایت از شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی در دستور این وزارتخانه قرار دارد اظهار داشت: در این راستا پروانه فعالیت این افراد و شرکتها مورد حمایت و تسهیلات در اختیار انها قرار خواهد گرفت

محمود حجتی افزود: مهمترین کار در حوزه حمایت از محصولات دانش بنیان در حوزه کشاورزی معرفی این فرایند و بازاریابی برای محصول نهایی است تا کشاورزان بتوانتند این محصول را مورد بهره بردای قرار بدهند

وی با بیان اینکه نخستین بار در کشور مرکز تحقیقاتی تولید نهال سالم مرکز چهارمیل زواره در شهرستان اردستان لیبل آبی تولید نهال را دریافت کرده است گفت: لیبل آبی از موسسه ثبت و گواهی نهال کشور به این شرکت اعطا شده تا نهال های تولید شده با اصالت و شناسنامه دار باشند.

گفتنی است برای راه اندازی این آزمایشگاه بیش از ۲۰میلیارد ریال هزینه شده است و دراین طرح پژوهشی نخستین بار نهال سالم واصیل دانه و هسته دار تولید شده است.

نهال های تولید شده در این مرکز پژوهشی شامل هلو، گیلاس،بادام، سیب،گلابی و آلو بوده که مقاوم به بیماری، آفات، شوری و خشکی خاک است.

همچنین در مراسم دیگری با حضور وزیر جهاد کشاورزی از رقم جدید ذرت با عنوان سورگوم در مساحت ۶۰ هکتار با استفاده از آبیاری نوین( تیپ ) رونمایی شد.

میزان تولید ذرت سورگوم با استفاده از همان میزان آب استفاده شده برای تولید ذرت معمولی دوبرابر است.

انتهای پیام / کد خبر30534

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار