سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
صاحب‌نیوز از فعالیت معدنی در اردستان گزارش می‌دهد؛

معادن اردستان فرصتی بی‌نظیر برای اشتغال و رشد اقتصادی منطقه

بیش از ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم و دو هزار نفر به صورت غیرمستقیم در بخش معدن در شهرستان اردستان مشغول به کار هستند که در صورت حمایت از ایجاد واحدهای فراوری در این شهرستان می توان زمینه اشتغال هزاران نفر را فراهم کرد.

به گزارش صبح اردستان، به نقل از  صاحب نیوز؛ معادن ایران با بهره مندی از ذخایر غنی فلزی و غیرفلزی خدادادی در زمینه های مختلف، همواره مورد توجه کشورهای صنعتی بوده و مطالعات شرکت های اروپایی و غربی از دهه ۴۰ شمسی در کشورمان گویای این واقعیت است که ذخیره های گسترده مس، طلا، سنگ آهن، زغال سنگ، سرب و روی، سنگ های تزئینی و نما با ارزش میلیاردها دلار وجود دارد.

شهرستان اردستان هم پتانسیل بالایی در بخش معادن دارد به طوری که تا کنون ۱۱۰ معدن در این شهرستان شناسایی شده است که بخشی از آن ها هنوز فعالیت دارند اما امروز معدن کاران با مشکلات و چالش‌های مختلفی روبرو شده اند که نبود راهبرد معدنی، ضعف در اکتشاف ها و قوانین و شفاف نبودن عملکرد شورای عالی معادن به عنوان عمده‌ترین مشکلات این بخش محسوب می شود.

مهم ترین فعالیت های معدنی اردستان در زمینه های استخراج سرب، باریت، مس و مهم ترین مشکل معادن اردستان مزاحمت اهالی روستاها برای جلوگیری از فعالیت و نبود امکانات فرآوری در این شهرستان است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت اردستان با بیان اینکه عمده ذخایر معدنی شهرستان اردستان معادن فلزی، سنگ لاشه و تزئینی، مس و باریت است، اظهار کرد: ۷۵ پروانه بهره برداری و ۳۴ پروانه اکتشاف در حوزه معادن در این شهرستان صادر شده است.

محمد رضا باقری افزود: بیش از ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم و دو هزار نفر بصورت غیرمستقیم در بخش معدن در شهرستان اردستان مشغول به کار هستند و در صورت حمایت برای ایجاد واحدهای فراوری در این شهرستان می توان زمینه اشتغال هزاران نفر را فراهم کرد.

محسن سلامه زاده کارشناس صنعت و معدن با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر ۵۰۰میلیون تن ذخیره مس و یک میلیون تن ذخیره باریت در شهرستان اردستان وجود دارد، افزود: معادن شهرستان اگر در موضوع فرآوری وارد بشوند هم برای خود معادن بهتر است که از خام فروشی جلوگیری می شود و هم ارزش افزوده بالایی و اشتغال بیشتری را شاهد خواهیم بود.

*مشکلاتی که معدن کاران با آن دست و پنجه نرم می کنند

محسن قادری معدن دار با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت کار خوب است اما مشکل نقدینگی داریم، افزود: درخواست وام کرده ایم اما بیشتر از چهار ماه است پیگیری کرده ایم که تا کنون جوابی دریافت نشده است.

حجت اله جمشیدیان معدن دار دیگر با بیان اینکه برای انتقال شبکه برق به معدن حدود دو سال پیش، بیش از ۱۵میلیارد ریال هزینه برآورد کرده اند، خاطرنشان کرد: در صورتی که بخواهیم شبکه برق را اجرا کنیم با کمبود منابع مالی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل استفاده از موتورهای دیزلی با کمبود سوخت و گازوئیل مواجه هستیم، تصریح کرد: متاسفانه سوختی که نیاز داریم تامین نمی شود و عمدتا وسایل دیزلی ما از کار بیکار می شوند و مجبور هستیم صبر کنیم تا اول ماه بشود و نوبت سوخت ما برسد.

مسلم احمدی معدن دار دیگری نیز با بیان اینکه با مشکل تامین نیروی انسانی مواجه هستیم، گفت: قادر به جذب نیروهای بومی نیستیم و مجبوریم از شهرهای همجوار نیروهای مورد نیاز خود را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه در زمینه فروش محصولات هم با مشکل مواجهه هستیم، گفت: اکثر پیمانکاران به دنبال خرید جنس نامرغوب هستند و تولیدات ما به دلیل کیفیت بالا بیشتر به شهرهای دیگر کشور ارسال می شود.

مسعود توکلی زاده معدن داری در این زمینه گفت: با بیان اینکه ارتقاء درجه زیست محیطی منطقه مانع رشد اقتصادی شهرستان شده است، افزود: تبدیل کارشناسی نشده مناطقی که قابلیت کار اقتصادی را دارد به پناهگاه حیات وحش موجب شده تا رشد اقتصادی منطقه ضعیف باشد.

اما مسئولان بیکار ننشسته اند و قرار شده است برای شهرستان اردستان با راه اندازی خانه صنعت و معدن به مشکلات این قشر زحمت کش رسیدگی شود.

حمیدرضا تاملی فرماندار اردستان به پتانسیل های بالای معدنی شهرستان و قابلیت تبدیل آن به قطب معدنی و اقتصادی استان اشاره کرد و گفت: در این زمینه مکاتبه ای را با مقام عالی وزارت صنعت و معدن در خصوص اهمیت این حوزه و پرداخت به مباحث کارشناسی این بخش داشته ایم که خوشبختانه مواقت شد یک نفر کارشناس معدنی برای توجه به مباحث این بخش به شهرستان اردستان اختصاص داده شود و در حال حاضر فرایند اداری اجرایی این دستور در حال پی گیری است.

سالانه بیش از ۱۷۰ میلیون تن سنگ معدن در شهرستان اردستان استخراج می شود.

انتهای پیام / کد خبر31140

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار