سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
صاحب نیوز گزارش می دهد؛

مجتمع فرهنگی درخشان اردستان و ۳۰ سال بلاتکلیفی

تنها مجتمع فرهنگی ۹ منظوره درخشان اردستان که سه دهه از شروع ساخت و نیمه کاره ماندن آن می گذرد، این روزها حال خوشی ندارد و در حال تخریب و از بین رفتن است.

به گزارش صبح اردستان، به نقل از صاحب نیوز؛ سابقه تاریخی هر کشور موجب شکل گیری فرهنگ آن جامعه می شود و فرهنگ هر جامعه نیز بر معماری آن جامعه تاثیر می گذارد و از مهمترین ویژگی های هنر معماری هم هدایتگری فرهنگی است.

یکی از مکان هایی که هنرمند در آن می تواند دغدغه های ذهنی خود را از مسائل گوناگون به شکل مفاهیم مختلف در قالب آثار هنری جهت تاثیرگذاری بیشتر بر روی افراد جامعه عرضه کند یک مرکز یا مجتمع فرهنگی و هنری بوده که اجتماع پذیر کردن این مراکز یکی از اصلی ترین مولفه های مهم و موثر در خلق فضاهای فرهنگی است و این امر در گرو توجه به انگاره های محیطی و اجتماعی مختلف خواهد بود.

به همین منظور پیگیر عدم ساخت تنها مجتمع فرهنگی ۹ منظوره درخشان اردستان شدیم که سه دهه از شروع ساخت و نیمه کاره ماندن آن گذشته و شهری که از پیشینه فرهنگی برخوردار بوده و جوانان آن باید از فضاهای فرهنگی استفاده کافی را ببرند، اما شاهدیم که این مجتمع در حال تخزیب و از بین رفتن است.

یک شهروند اردستانی که خود در کارهای فرهنگی و فیلمبرداری فعالیت دارد و آرزو می کند که بنده الان باید در چنین مجموعه هایی فعالیت داشتم، می گوید: زمانی که نوجوان بودم در این ساختمان کارگری می کردم و تا یادم هست به همین شکل باقی مانده است که در حال حاضر این مجتمع در تملک بانک قرار گرفته و به مرحله ای رسیده که در حال تخریب است و هیچ کس هم به فریاد آن نمی رسد.

یکی دیگر از اهالی اردستان که منزل مسکونی اش در کنار این مجتمع قرار گرفته است، می گوید: این مجموعه به خاطر فرسودگی موجب آسیب رساندن به منزل من شده و حدود ۲۰ روز آواره بوده ام.

شهروند اردستانی  و اهل همان محل می گوید: ۳۰ سال است از این مسیر عبور می کنیم و در تمامی این سال ها این مرکز به همین شکل باقی مانده و این ساختمان تبدیل به موزه و مکانی برای زندگی حیوانات شده است.

*مجتمع فرهنگی درخشان ۴۵۰۰ متر زیر بنا دارد

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اردستان در این زمینه به خبرنگار ما می گوید: این مجتمع شامل واحدهای تجاری از قبیل رستوران و چندباب مغازه، سالن سینما و آمفی تاتر،سالن برگزاری مجالس، واحدهای اداری، واحد آموزشی، نگارخانه و محل بازی های رایانه ای است.

فضل اله بصیرت همچنین از پیگیری های اداره ارشاد اسلامی اردستان مبنی بر بر طرف شدن مشکلات بانکی این مجموعه از طریق استان و حتی تهران شد که تا کنون نتیجه ای نداشته و در حال حاضر پیگیری های صورت گرفته تا سرمایه گذارانی بتوانند نسبت به رفع مشکل موجود اقدام کنند.

۳ میلیارد تومان برای تکمیل مجتمع نیاز است

مجری طرح نیز در این رابطه می گوید: این مجتمع در سال ۶۸ تک منظوره بود و در سال ۷۲ به مجتمع ۹ منظوره تبدیل شد؛ ۶۰درصد از عملیات احداث این مجتمع تمام شده بود که در سال ۷۶ وارد مشارکت مدنی با بانک ملت شدیم که در آن سال ۱۲۰ میلیون تومان از طریق تبصره سه تسهیلات جهت تکمیل این مجتمع در نظر گرفته شد که پس از پرداخت بخشی از تسهیلات نسبت به پرداخت متمم ان اقدام نکردند.

مهدی سلمانیان اردستانی با بیان اینکه بانک ملت در سال ۷۸ طرح را رها کرد و در صورتی که بانک عامل در آن زمان از این طرح حمایت می کرد با مبلغ ۸۰ میلیون تومان این طرح تکمیل می شد، ادامه می دهد: در حال حاضر با توجه به اینکه بانک عامل این مجموعه را توقیف کرده است بیش از ۴۰۰ میلیون تومان از تجهیزات موجود در ساختمان به سرقت رفته است و برای تکمیل ۱۵درصد باقی مانده هم به بیش از ۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مجری طرح با بیان اینکه برای اجرای این طرح تمام هستی خود را گذاشته ام، می افزاید: این مجتمع در سطح ایران بی نظیر است و مکاتبات زیادی برای حمایت صورت گرفته که هیچ کدام به نتیجه نرسیده است.

*اردستان از داشتن فضاهای فرهنگی کشور در سطح پایینی قرار دارد

فرماندار اردستان نیز با بیان اینکه شهرستان اردستان از لحاظ داشتن فضاهای فرهنگی متاسفانه از متوسط کشوری در سطح پائین تر قرار دارد و به همین لحاظ رفع مشکلات و تکمیل طرح مجتمع فرهنگی اردستان از ابتدا مورد توجه قرار گرفت، می گوید: حدود سه دهه از شروع این طرح می گذرد و هم اکنون به دلیل مشکلاتی که بین سرمایه گذار و بانک ایجاد شده است در مرحله پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد قرار دارد.

حمید رضا تاملی با بیان اینکه پیگیری هایی در این مدت انجام داده ایم و با دعوت از بخش خصوصی جهت تملک و ادامه کار اقداماتی صورت گرفته ادامه می دهد: اگر بانک عامل که پروژه را در تملک دارد و مجموعه سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراهی و کمک کنند می توانیم این پروژه را تکمیل کنیم.

شهرستان اردستان مجتمع فرهنگی چند منظوره ندارد و در صورت پایان ساخت و تجهیز این مجتمع علاوه بر استفاده مردم ۳۰ نفر در آن مشغول به کار می شوند.

انتهای پیام / کد خبر31181

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار