جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
مشکل تاکسی رانی اردستان/

شهری که تاکسی مازاد دارد/ رانندگان دوشغله

اردستان- ۶۰ دستگاه تاکسی درداخل شهر اردستان فعالیت دارند اما همین تعداد نیز با توجه به شرایط جمعیتی شهر ، بیش از ظرفیت مسافربری آن تلقی می شود.

به گزارش صبح اردستان، به نقل از خبر گزاری مهر، گروه استان ها: رانندگان تاکسی شغلی پر تنش و دردسر ساز و پرمخاطره دارند، البته نباید از درآمد پایین این قشر چشم پوشی کرد چرا که این رانندگان درهوای بارانی، برفی و آفتابی برای امرار معاش سخت تلاش می کنند.

اما در میانه همه این گمانه زنی ها کافی است پای درد دل تاکسی داران نشست تا از سختی کارشان مطلع شد؛ شاید تصور شود رانندگان خطوط تاکسی با خریدن مجوز فعالیت در یک خط،  درآمد خوبی به دست می‌آورند و زندگی بی‌دغدغه‌ای دارند، در حالی که خود رانندگان اعتقاد دیگری جز این دارند.

عوامل متعددی از جمله تعدد تاکسیها  که برخی معتقدند بیش از نیاز شهر اردستان است موجب شده رانندگان تاکسی علیرغم سختی کار از درآمد پائین  برخوردار شده و همزمان با مشکلات متعددی دست به گریبان باشند

تعدد تاکسی در اردستان و درآمد پایین تاکسیرانی

عوامل متعددی از جمله تعدد تاکسیها  که برخی معتقدند بیش از نیاز شهر اردستان است موجب شده رانندگان تاکسی علیرغم سختی کار از درآمد پائین  برخوردار شده و همزمان با مشکلات متعددی دست به گریبان باشند.

این قشر علاوه بر درآمد پایین که کفایت مشکلات زندگی را نمی کند با مسایل دیگری نیز روبرو است که در گفت و گوبا تنی چند از رانندگان تاکسی در شهر اردستان نمود پیدا می کند.

 حجت الله فیروزی یکی از  این رانندگان خطی است و در ارتباط با مشکلات موجود به مهر می گوید: از تاکسی داران هیچ حمایتی نمی شود به نوعی که با وضعیت فعلی تورم و نبود مسافر فعلا نیمه فعال هستیم.

کاظم زاده یکی دیگر از تاکسی داران می گوید تمام خودرها به ویژه خودروهای گاز سوز سالی یکبار معاینه فنی دریافت می کنند که این موضوع برای تاکسی داران هر سه ماه یکبار انجام می شود و هزینه گزافی را بر دوش ما تحمیل می کند.

وی می افزاید: از طرفی نبود امکانات اولیه برای تایید خودروهای دوگانه سوز بر مشکلات این قشردر اردستان افزوده است.

سایت مخصوص بیمه رانندگان مسدود شده است

داورانی یکی از تاکسی داران با سابقه  نیز به مهر می گوید: یکی از مشکلاتی که گریبانگر بعضی از تاکسیداران است، نبود بیمه مخصوص این قشر است چراکه به دلیل ترافیک زیاد و پرداخت بدهی به دولت فعلا سایت مخصوص بیمه رانندگان مسدود شده و افراد بصورت آزاد بیمه خود را پرداخت می کنند.

تاکسی دار دیگری اعلام کرد که این حجم انبوه از تاکسی در اردستان گنجایش ندارد و بعضی کارمندان بازنشسته که خودرو تاکسی دریافت کرده اند فقط روزهای دوشنبه و پنجشنبه که بازار روز فعال است به خدمات دهی می پردازند و بقیه روزها کار نمی کنند.

به نظر می رسد تعدد تاکسی هایی که در سال های گذشته با رشد فزاینده ای روبرو بوده است در ایجاد مشکلات فوق برای تاکسی داران نقش اساسی داشته است.

بر این اساس مسئول واحد تاکسی رانی اردستان در ارتباط با مشکلات تاکسی داران در اردستان اظهار داشت: اردستان یک واحد تاکسی رانی دارد که زیر نظر شهرداری فعالیت  می کند.

مهدی گنجی افزود: در حال حاضر ۶۰ دستگاه تاکسی درداخل شهر اردستان فعالیت داشته و ۴۸ دستگاه هم به شکل بیرون شهری فعالیت دارند.

وی بیان داشت: این تعداد تاکسی با توجه به مهاجرت هایی که درچند سال گذشته صورت گرفته برای اردستان زیاد بوده و این شهرستان گنجایش این حجم از تاکسی را ندارد.

مسئول تاکسی رانی اردستان افزود: در سال ۱۳۸۷ تعداد ۵۰ دستگاه تاکسی سهمیه اردستان بوده که مردم استقبال کرده و آن را برای ۱۰ سال آینده مفید می دانستند که با توجه به مهاجرت ها و کم شدن مسافر و افزوده شدن تعدادی دیگر تاکسی به این ناوگان در حال حاضر این وضعیت را شاهد هستیم.

با توجه به اینکه شهر اردستان از شهرهای قدیمی و سنتی است بسیاری از افراد از وسیله نقلیه شخصی استفاده می کنند و با توجه به رشد منفی جمعیت نیمی از تاکسی داران بصورت نیمه فعال درآمده اندنیمی از تاکسی داران اردستان بصورت نیمه فعال درآمده اند

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه شهر اردستان از شهرهای قدیمی و سنتی است بسیاری از افراد از وسیله نقلیه شخصی استفاده می کنند و با توجه به رشد منفی جمعیت نیمی از تاکسی داران بصورت نیمه فعال درآمده اند.

گنجی همچنین تاکید کرد: کرایه تاکسی داران در ۱۰ ماه گذشته رشدی نداشته که با توجه به تورم بوجود آمده در جلسه ای که در هفته آینده برگزار می شود با تشکیل شورایی از بین خود رانندگان به مشکلات و کرایه آنان رسیدگی خواهد شد.

در این میان صحبت های شهروندان از تاکسی، تاکسی‌ران و تاکسی‌رانی در شهر اردستان نیز شنیدنی است به نوعی که برخی از عدم نظم و کورس بندی تاکسی ها گلایه داشتند و برخی نیز برخلاف ادعای زیاد بودن تاکسی برای جمعیت اردستان از نبود تاکسی در نقاط دورتر از مرکز شهر گلایه دارند.

یکی از شهروندان در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در ارددستان تاکسی ها اصلا کورس بندی نشده اند و هر تاکسیران به هر شکلی خواست برای خودش فعالیت دارد، بر این اساس گاهی خطوط تاکسیرانی پر از تاکسی بوده و زمانی هم یک دستگاه تاکسی گیر نمی آید که همه اینها از بی برنامگی ناشی می شود.

 کمبود تاکسی در نقاط دور از مرکز؛ مشکلی که مردم را کلافه کرده است

شهروند دیگری معتقد است که تاکسی ها فقط در مرکز شهر فعالیت دارند و در این ارتباط به مهر می گوید: برای ما که در شهرک های دور دست همچون مسکن مهر زندگی می کنیم تاکسی حضور فیزیکی ندارد و باید برای رسیدن به تاکسی چند کیلومتری را پیاده طی کنیم تا به ایستگاه تاکسی برسیم، تازه در این حالت نیز معلوم نیست تاکسی در کار باشد.

سخنگوی شورای شهر اردستان در ارتباط با این مشکلات مطرح شده در گفت و گو با خبرنگار مهر ، اظهار داشت: با و جود اینکه در حال حاضر اردستان ۵۸ تاکسی سالم درون شهری دارد که سرویس دهی را در سطح شهر انجام می دهند متاسفانه بدلیل اینکه برنامه منسجم و هماهنگی را برای خدمات رسانی نداشته ایم، بسیاری از شهرکهای ما فاقد سرویس مناسب هستند.

شهرک های امام حسن(ع)، هفت تیر و شهرک کاوه از خدمات کمتر تاکسیرانی برخوردار بوده اند، بر این اساس برنامه ریزی منظمی انجام خواهد شد تا با شیفت بندی تاکسی داران برنامه مدون و خدمات رسانی در تمام سطح شهرستان انجام شودشیفت بندی تاکسی داران اردستان در برنامه قرار گرفت

علیرضا شریف زاده با بیان اینکه شهرک های امام حسن(ع)، هفت تیر و شهرک کاوه از خدمات کمتری برخوردار بوده اند، افزود: و با توجه به جلسات متعددی که با حضور فرماندار شهرستان و پیگیری شهردار و شورای شهر اردستان داشته ایم برنامه ریزی منظمی انجام خواهد شد تا با شیفت بندی تاکسی داران برنامه مدون و خدمات رسانی را در تمام سطح شهرستان انجام دهیم.

شهردار اردستان نیز در این  ارتباط  گفت: تعداد تاکسی های واگذار شده در شهر اردستان به نسبت سطح شهر زیاد بوده اما با توجه به اینکه توازنی در واگذاری وجود نداشته است و  به نوعی بسیاری از این افراد دو شغله نیز هستند.

محسن حیدری افزود: تاکسی داران مشتاق بوده اند تا  بیشتر در مرکزیت شهر فعالیت کنند و از قسمتهای دیگر شهر فاصله گرفته اند و غافل شده اند.

وی تصریح کرد: تصمیم بر ساماندهی وجود داشته است و بر این اساس کورس بندی را در مرحله اول و سال ۹۶ انجام داده ایم تا افرادی که در شهرک های دور دست ساکن هستند بتوانند از خدمات ناوگان شهری استفاده ببرند.

حیدری همچنین تاکید کرد: در سال ۹۷ همان رویه و قیمتهای گذشته را ادامه داده ایم، اما با توجه به عدم استقبال توسط مردم از تاکسی صرفه اقتصادی برای تاکسی داران ندارد و واگذاری تاکسی های موجود  نسبت به سطح شهر زیاد بودده است.

الزام تاکسی داران به پوشش حواشی شهر  و یا  کاهش تعداد تاکسی، مسئله این است

شهردار اردستان اعلام کرد: مامی توانیم دو راه را داشته باشیم، یکی اینکه با تاکسی داران جلسه ای را تشکیل دهیم تا ملزم شوند حواشی شهر و شهرک ها را به صورت دوره ای خدمات دهی کنند و دوم اینکه از تعداد تاکسی های موجود کم کنیم تا صرفه اقتصادی برایشان داشته باشد.

وی با بیان اینکه خدمات عمومی در تاکسیرانی از اول مغفول واقع شده و ساماندهی آن نیاز به یک برنامه یک تا دو ساله را دارد، ابراز داشت: مهمترین گزینه ای که در هر کاری مهم است موضع اقتصادی آن است و بر این اساس در ارتباط با تاکسی و تاکسیرانی هر فردیمی خواهد خدمات رسانی درستی انجام دهد باید صرفه اقتصادی آن را هم در نظر بگیرد.

به نظر می رسد مشکلات تاکسی داران و همچنین معضلات مردم در ارتباط با تاکسی در اردستان بیشتر از اینکه با تعدد تاکسی ارتباط داشته باشد با عدم ساماندهی تاکسیرانی در این شهرستان ارتباط تام دارد، بر این اساس لازم است مسئولان شهر با برنامه ریزی صحیح بر اساس قوانین موجود در راستای رفع مشکلات به ویژه کمبود تاکسی در شهرک های اطراف و تمرکز تاکسی در نقاط مرکزی شهر، کورس بندی صحیح، در نظر گرفتن تسهیلات برای تاکسی داران و تصویب قیمت های ثابت و به صرفه برای تاکسی ران و شهروند اقدام کنند .

انتهای پیام / کد خبر31607

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار