سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
شهردار اردستان:

عجیب ترین شهر زیر زمینی دوره ساسانیان در اردستان شناسایی شد

شهردار اردستان گفت: در روزهای گذشته عجیب ترین شهر زیر زمینی دوره ساسانیان در اردستان شناسایی شد و پیش بینی می شود وسعت آن بیش از پنج کیلومتر باشد.

به گزارش صبح اردستان، محسن حیدری در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در روزهای گذشته یک شهر زیر زمینی در اردستان شناسایی شد که پیش بینی می شود وسعت آن بیش از پنج کیلومتر باشد و  با هفت محله قدیمی شهر اردستان اعم از محله های محال، ابالی، فهره، کبودان، راهمیان و مون و باب الرحی ارتباط دارد.

وی با بیان اینکه شهر زیر زمینی مهر اردشیر اردستان از جمله عجیب ترین شهرهای زیرزمینی دور ساسانیان است، ابراز  داشت: در ابتدا روی این محل یک آتشکده قرار داشته است و سپس مسجد جامع در این محل بنا شده است که قدمت آن به یک هزار سال می رسد.

شهردار اردستان با بیان اینکه پیش بینی می شود که شهر زیر زمینی اردستان نزدیک به سه هزار سال قدمت داشته باشد، بیان داشت: به گواه میراث فرهنگی استان این شهر زیرزمینی مربوط به دوره ساسانیان است که تاریخ بنای مسجد جامع اردستان هم آن را تایید می کند.

وی با بیان اینکه این شهر زیرزمینی با توجه به اطلاعات و همکاری افراد محلی با شهرداری اردستان شناسایی شده است، ابراز داشت: برخی نقاط این شهر زیر زمینی دارای دو و یا سه طبقه است و راه های متعددی نیز  از  درون منازل قدیمی به این شهر زیر زمینی وجود دارد.

شهر زیر زمینی اردستان ۳ هزار سال قدمت دارد

حیدری با اشاره به ضرورت بازسازی این شهر زیرزمینی به منظور تقویت گردشگری در اردستان بیان داشت: با فعال شدن شهر زیرزمینی و تردد روزانه گردشگران در اردستان شاهد اشتغال در شهر خواهیم بود.

وی با بیان اینکه  شهر زیر زمینی اردستان در نوع خود در کشور بی نظیر  است به نوعی که میراث فرهنگی استان  اصفهان طول  این شهر را ۴۰ متر اعلام داشته است، گفت: بازسازی این شهر زیر زمینی هزینه های میلیاردی در برخواهد داشت و بر این اساس از  افرادی که توانایی مالی برای کمک به بازسازی این شهر زیرزمینی درخواست داریم تا با همکاری میراث فرهنگی شهرستان و استان زمینه ساز آباد شدن این شهر زیر زمینی باشند.

حیدری با اشار به اینکه دفینه هایی در این شهر زیرزمینی  وجود داشته است که در طول زمان  به سرقت رفته است افزود: نقشه برداری محیطی و مجوزهای حفاری این شهر زیرزمینی در دست بررسی است تا در سال ۹۸ قسمتهایی از این مجموعه برای حضور گردشگران فعال شود.

انتهای پیام / کد خبر31840

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار