سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
شهردار اردستان:

تعدادی سنگ نگاره در اردستان توسط مردم محلی کشف شد/ قدمت مشخص نیست

شهردار اردستان گفت: سنگ نگاره هایی در اردستان توسط مردم محلی کشف و تصاویر آن برای ما ارسال شده اما قدمت آن هنوز برای ما مشخص نیست.

به گزارش صبح اردستان، محسن حیدری در گفت و گو یی اظهار داشت: موضوع گردشگری و پرداختن به پتانسیل های آن در شهرستان اردستان مدنظر است که باید توسط مسئولان متولی نسبت به شناسایی و معرفی این آثار اقدام شود.

وی افزود: اردستان دارای ویژگی های بسیار زیادی از جمله مکان های گردشگری همچون قنات دو طبقه اردستان است که در یونسکو نیز ثبت شده و در عین حال مسجد جامع اردستان که اولین مسجد دو طبقه جهان اسلام و کاندیدای ثبت جهانی است و از نظر وسعت و هم قدمت جایگاه ویژه ای را دارد و قنات دو طبقه  این شهرستان نیز  یکی از عجیب ترین قنات های جهان دارای آب به شمار می رود.

شهردار اردستان گفت: پتانسیل های گردشگری اطراف و خود شهرستان تا کنون دیده نشده است، بر این اساس سعی کرده‌ایم ظرفیت‌های اردستان را شناسایی کنیم، به تازگی شهر زیر زمینی مهر اردشیر و موضوع سنگ نگاره ها در این شهرستان مطرح شده است که توسط افراد محلی شناسایی و تصاویر آن برای ما ارسال شده که باید قدمت آنها مشخص شود.

حیدری با بیان اینکه این سنگ نگاره‌ها توسط افراد محلی شناسایی و تصاویر آن برای ما ارسال شده که باید قدمت آنها مشخص شود، افزود: سنگ نگاره ها موارد مشابهی در سطح کشور دارند و این سنگ نگاره ها در نقاط مختلف کشور سابقه دو تا ۴۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح را دارد که ما هیچ قدمتی را برای سنگ نگاره های اردستان نمی توانیم منظور کنیم.

میراث فرهنگی قدمت سنگ نگاره های اردستان را مشخص کند

وی ابراز داشت: موضوعی که مشخص است اینکه سنگ نگاره ها که در سطح کشور وجود دارد که اکثر آنها دارای تصاویر بز کوهی هستند که در تمام کشور مشابه بوده است و فقط باید کارشناسان از میراث فرهنگی استان یا کشور با حضور در اردستان دقیقا مشخص کنند این سنگ نگاره ها چقدر قدمت دارد.

شهردار اردستان گفت: مجموعه زیبایی از  تصاویر بزکوهی بر روی سنگ نگاره ها در روستاهای رحیم آباد، دولت آباد و نیسیان اردستان کشف شده و وجود دارد اما کسی آنها را اعلام نکرده و فقط در کتابهای گذر تاریخ و بر بلندای بنیان ها به نویسندگی مهدی مشتاقی اردستانی به عینه مشخص است و حتی در ارتباط با بنای تاریخی دخمه خاموشان هم  در آن  مطالبی مطرح شده که همه اینها دلیل بر شناسایی این آثار در گذشته است.

موضوع سنگ نگاره ها در اردستان مغفول مانده است

حیدری با اشاره به اینکه مشخص نیست چرا موضوع سنگ نگاره ها در اردستان مغفول مانده و کسی حاضر به بازگویی آن نبوده است، تصریح داشت: ما پیگیر هستیم تا میراث فرهنگی استان در این ارتباط ورود پیدا کند و حداقل هویت آن را برایمان مشخص کند.

وی افزود: شهرستان اردستان یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران محسوب می شود که در دوره هخامنشی هم رونق داشته و حدود چهار هزار سال قبل دخمه خاموشانی با شش هکتار وسعت وجود داشته که نمونه آن در یزد نیز وجود دارد اما گویی انکار شده است.

تمام پتانسیل های گردشگری اردستان باید شناسایی شود

شهردار اردستان اعلام داشت: تمام پتانسیل های گردشگری در اردستان باید شناسایی شده و از دل خاک بیرون بیاید و برای رونق آن هم میراث فرهنگی و هم بخش دولتی و خصوصی ورود پیدا کنند، ما در اردستان به جای اثبات این پتانسیل ها باید قدمت آن را مشخص کنیم.

حیدری با بیان اینکه اقتصاد شهری برای شهرداری مهم است و در اردستان هم بر پایه گردشگری باید شکل بگیرد، افزود: اقتصاد شهری ما باید بر  مبنای مزیت‌های رقابتی گردشگری باشد، این شهرستان نسبت به شهرهای همجوار  پتانسیل های بسیاری دارد، دلیل اینکه تاکنون پتانسیل‌های گردشگری از جمله سنگ نگاره ها مغفول مانده انکار مسئولان است که باید دلیل این امر از خودشان پرسیده شود.

وی ادامه داد:  اگر بخواهیم صنعت گردشگری در اردستان شکل بگیرد صرفا نقطه هدف شهر اردستان نیست بلکه کل شهرستان باید مدنظر باشد تا بتوانیم گردشگر را در شهرستان ماندگار کنیم.

انتهای پیام / کد خبر31871

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار