شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
سرپرست دامپزشکی شهرستان اردستان:

نواقص کشتارگاه اردستان تا اردیبهشت برطرف می‌شود

سرپرست دامپزشکی شهرستان اردستان گفت: با ورود نهادهای مختلف و بازرسی‌های صورت گرفته نواقص کشتارگاه اردستان تا اردیبهشت برطرف می‌شود.

به گزارش صبح اردستان، سعید راعی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در   اردستان   اظهار داشت: شبکه دامپزشکی شهرستان اردستان در واحد نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی با منشأ دامی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان بهمن تعداد سه هزار و ۷۸۹ رأس دام سبک و ۶۰۳ رأس دام سنگین که در کشتارگاه شهرستان کشتار شده است مورد بازرسی بهداشتی قرار داده است.

وی افزود: با بازرسی‌های بهداشتی صورت گرفته از کشتارگاه دام سبک و سنگین شهرستان تعداد ۱۹ رأس دام سبک به علت مشکلات بیماری و آلودگی‌های انگلی و وجود بیماری‌های مشترک از چرخه مصرف انسان خارج شدند و تعداد یک‌هزار و ۳۲۶ مورد حذف اندرونی خوراکی شامل جگر، ریه، قلب و کلیه بوده که حاوی بیماری‌ها و انگل‌های مشترکی بودند که باعث وجود بیماری مهلک در انسان می‌شدند و از چرخه مصرف انسان حذف شدند.

سرپرست دامپزشکی شهرستان اردستان گفت: طرحی که دامپزشکی کشور در سال ۱۴۰۰ گذاشته بود و در دامپزشکی شهرستان اردستان هم اجرا می‌شود طرح تشدید نظارت نوروزی که از ۱۴ اسفند آغاز شده و تا ۱۴ اردیهشت ۱۴۰۱ و پایان ماه رمضان ادامه دارد و در قالب دو اکیپ سیار از مراکز عرضه گوشت قرمز، سفید و خودروهای حمل مواد خام دامی و کارخانه‌های صنعتی و به خصوص رستوران‌هایی که گوشت خود را برای مصرف عموم مردم تهیه می‌کنند انجام می‌شود.

وی ابراز داشت: با توجه به اینکه کارخانه بسته‌بندی صنعتی در شهرستان اردستان نداریم اما موادی که به صورت بسته‌بندی وارد این شهرستان می‌شود و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش می‌رسد نظارت مستقیم داریم تا صحت و سلامت تاییدیه دامپزشکی آن‌ها استعلام شود تا کد بهشتی آن‌ها مورد تایید قرار گیرد و صحت و سلامتشان بررسی شود.

راعی با بیان اینکه بعضاً خودروهای حمل گوشت همچون گوشت ماهی در شهرستان اردستان حضور پیدا می‌کنند، ابراز داشت: اینگونه موارد را تاکنون با آن‌ها برخورد داشتیم و اجازه توزیع نداده‌ایم و اولین موضوعی که به نظر می‌رسد لازم است همکاری خود مردم است که از اینگونه افراد دوره‌گردها خرید نکنند و با سامانه کشوری ۱۵۱۲ شبکه دامپزشکی تماس حاصل کنند چرا که اینگونه دوره‌گردها از افراد سودجویی هستند که مایع‌های منجمد را دیفراس کرده و به عنوان ماهی تازه عرضه می‌کنند که کیفیت لازم را ندارد.

سرپرست دامپزشکی شهرستان اردستان بیان کرد: با توجه به بازرسی‌های انجام شده از کشتارگاه دام اردستان نواقص در حال رفع است و با مساعدت نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و فرماندار شهرستان و ورود دستگاه قضایی بخش زواره نواقص تا اواسط اردیبهشت سال ۱۴۰۱ برطرف خواهد شد.

وی تاکید کرد: بیماری‌هایی که در حال حاضر در شهرستان اردستان شایع شده است بیماری آبله هست و دامدارهایی که اینگونه بیماری را مشاهده می‌کنند که علائم آن ایجاد تاول در دهان، بدن و قسمت پشت بدن است که باید با دامپزشکی موضوع را در میان بگذارند تا واکسیناسیون برای آن‌ها رایگان انجام شود و در مرغداری‌ها هم بیماری خاصی وجود ندارد و بیماری فوق حاد پرندگان که در استان اصفهان هم اصلاً وجود نداشت.

راعی در خصوص تولید گوشت سفید در شهرستان اردستان تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان بهمن ماه بیش از ۱۳ میلیون قطعه جوجه‌ریزی مرغ گوشتی انجام شده است و تعداد ۵۷۴ هزار قطعه جوجه‌ریزی جوجه یکروزه تخم گذار و همچنین تعداد ۴۴۹ هزار قطعه پولت سه ماهه تخم گذار انجام شده است.

به گزارش تسنیم؛ این خبرگزاری در گزارشی تحت عنوان “کشتارگاه دام اردستان؛ جایی که با جان مردم بازی می‌شود” به مشکلات کشتارگاه این شهرستان پرداخته شده بود.

انتهای پیام / کد خبر33465

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار