استفاده ۷۳ درصدی کاربران اینترنت از شبکه های اجتماعی
نتایج تازه ترین نظر سنجی موسسه پژوهشی پیو نشان می دهد ۷۳ درصد از کاربران اینترنت در جهان در سال ۲۰۱۳ میلادی از شبکه های اجتماعی به ویژه فیس بوک استفاده کرده اند.
به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر” به نقل از وبلاگ نیوز، موسسه بین المللی تحقیقات و نظرسنجی پرینستون پیو این نظرسنجی را از هفتم اوت تا شانزدهم سپتامبر ۲۰۱۳ میلادی روی نمونه آماری یک هزار و ۸۰۱ کاربر ۱۸ سال به بالا انجام داده است. این نظرسنجی به زبان اسپانیولی و انگلیسی با پیش شماره تلفن ثابت (۹۰۱) و تلفن همراه با پیش شماره ۹۰۰ (شامل ۴۸۲ فرد که خط ثابت نداشتند) انجام گرفته است.
نظرسنجی پیو در مورد ۵ شبکه اجتماعی فیس بوک ،لینکدین، پینترست ، اینستاگرام و توییتر از کاربران صورت گرفته و گزارش نتایج آن در ماه جاری میلادی در پایگاه اینترنتی موسسه ی یاد شده منتشر شده است.
بر مبنای نتایج به دست آمده از این نظرسنجی در حالی که فیس بوک شبکه اجتماعی غالب در میان کاربران در سال ۲۰۱۳ بوده است، شمار قابل توجهی از کاربران نیز جذب دیگر شبکه های اجتماعی شده اند و حدود ۴۵ درصد کاربران از چندین شبکه اجتماعی استفاده می کنند.
فیس بوک با یک میلیارد و دویست میلیون کاربر فعال در هر ماه، به غول شبکه های اجتماعی تبدیل شده است. اما تعداد کاربرهای یک شبکه اجتماعی تنها عامل تعیین کننده ی میزان اهمیت آن نیست. با پیدایش هر شبکه اجتماعی با ویژگی ها و کارکردهای متفاوت، شماری از کاربران با علاقه های گوناگون جذب آنها می شوند.
پینترست، اینستاگرام و لینکدین از شبکه های جدید اجتماعی هستند که در سال ۲۰۱۳ با استفاده از نرم افزارهای تلفن همراه هوشمند (اپلیکیشن های موبایل) افزایش زیادی در جذب کاربر داشته اند.
در نظرسنجی های پیشین پیو نیز، فیس بوک هم چنان یکه تاز رقابت شبکه های اجتماعی بود. تعداد کاربران فیس بوک در همسنجی (مقایسه) با دیگر شبکه ها، با نرخ ۶۷ درصدی در پایان سال ۲۰۱۲ میلادی، ۴ درصد افزایش یافت و به ۷۱ درصد رسید.
بر پایه نتایج به دست آمده از تازه ترین نظر سنجی پیو، با این که فیس بوک از میزان محبوبیت بالایی در میان گروه های مختلف جامعه برخوردار است، دیگر سایت ها و شبکه های اجتماعی نیز مخاطبان و طرفداران خاص خود را پیدا کرده اند.
برای نمونه، پینترست برای خانم ها از جذابیت بالایی برخوردار است (احتمال استفاده خانم ها از پینترست چهار برابر بیشتر از آقایان است). لینکدین بیشتر مورد توجه دانش آموختگان دانشگاه و کاربرانی از خانواده های با درآمد بالا است.
توییتر و اینستاگرام بیشتر مورد علاقه نوجوانان، شهرنشینان و رنگین پوستان است و همین طور همپوشانی قابل توجهی میان کابران توییتر و اینستاگرام وجود دارد.
بر پایه ی نظرسنجی پیو، فیس بوک افزون بر آن که در جایگاه نخست متداول ترین شبکه ی اجتماعی از میان پنج شبکه ی مورد ارزیابی قرار دارد، بسیار هم سرگرم کننده است، به گونه یی که ۶۳ درصد کاربران فیس بوک دست کم روزی یک بار و ۴۰ درصد روزی چند بار به صفحه خود سر می زنند.
اینستاگرام و توییتر در همسنجی (مقایسه) با فیس بوک کاربران کمتری دارند اما آن ها هم به طور مرتب این سایت ها را پایش می کنند. حدود ۵۷ درصد کاربران اینستاگرام دست کم روزی یک بار و ۳۵ درصد هر روز چند بار این سایت را نگاه می کنند. در مورد توییتر ۴۶ درصد کاربران حداقل هر روز یک بار و ۲۹ درصد روزی چندین مرتبه به صفحه خود سرکشی می کنند.
۴۲ درصد کاربران آنلاین، مشترک ۲ یا چند شبکه اجتماعی هستند، در حالی که ۳۶ درصد پرسش شوندگان تنها از یکی از پنج شبکه اجتماعی مورد مطالعه در نظرسنجی پیو استفاده می کنند و ۲۲ درصد نیز از هیچ یک از آن ها استفاده نمی کنند.
۸۴ درصد کسانی که فقط از یک سایت استفاده می کنند فیس بوک تنها شبکه اجتماعی مورد بازدید آن ها است. اگرچه دیگر افرادی که تنها مشترک یک شبکه اجتماعی هستند انتخاب های دیگری به جز فیس بوک داشته اند که طبق آمار ۸ درصد لینکدین ، ۴ درصد پینترست و ۲درصد اینستاگرام یا توییتر را برگزیده اند.
فیس بوک محبوب ترین شبکه ی اجتماعی
نتایج نظرسنجی موسسه ی پیو نشان می دهد ۷۱ درصد مردم از فیس بوک استفاده می کنند و بر اساس یافته های این موسسه ی تحقیقی، در سال میلادی گذشته این شبکه اجتماعی در میان مردان رشدی چشم گیر داشته است.
در سال ۲۰۱۳ میلادی ۴۵ درصد از افراد ۶۵ سال به بالا جذب فیس بوک شده اند که ۱۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۲ رشد داشته است. با این وجود هنوز کاربران زن فیس بوک از مردان بیشتر است.
توییتر نیز ۱۸ درصد از افراد را جذب خود کرده که در مقایسه با سال ۲۰۱۲ میلادی ۲ درصد افزایش داشته است. بیشترین کاربران توییتر ۱۸ تا ۲۹ ساله هستند.
اینستاگرام نیز توانسته ۱۷ درصد از افراد را جذب خود کند که نسبت به سال ۲۰۱۲ ، چهار درصد افزایش داشته است. ۲ گروه خاص رشد ۴ درصدی اینستاگرام را رقم زده اند که گروه نخست افراد بین ۱۸ تا ۲۹ سال و گروه دوم کاربران آفریقایی آمریکایی تبار هستند. پیش بینی می شود روند رشد اینستاگرام ادامه دار باشد و این شبکه ی اجتماعی محبوبیت بیشتری نزد زنان نسبت به مردان به دست آورد.
۲۱ درصد از کاربران نیز از شبکه پینترست استفاده می کنند که بیشتر آنان، زن هستند. البته این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۱۲ میلادی فقط ۱۵ درصد از کاربران آنلاین را جذب خود کرد که ۶ درصد رشد برای این شبکه در سال ۲۰۱۳ به ثبت رسیده است.
همچنین ۲۲ درصد از لینکدین استفاده می کنند و این شبکه نسبت به دیگر شبکه های اجتماعی، حرفه ای تر و تخصصی تر است. به همین دلیل بیشتر مورد توجه افراد دانشگاهی و جامعه علمی است. نکته جالب در مورد لینکدین این است که کاربران مرد بیشتری نسبت به زنان دارد. این شبکه نیز نسبت به سال ۲۰۱۲ رشدی ۲ درصدی در تعداد کاربران خود داشته است.
لینکدین و توییتر کمترین میزان رشد را در میان شبکه های اجتماعی مورد تحقیق با ۲ درصد به ثبت رسانده اند و بیشترین رشد را در این زمینه پینترست داشته (۶ درصد) اما فیس بوک با رشد ۴ درصدی خود در سال ۲۰۱۳ هم محبوبترین شبکه اجتماعی بوده است.
از نتایج نظرسنجی پیو می توان به محبوبیت پینترست و اینستاگرام در سال ۲۰۱۴اشاره و آینده ی بهتر را برای این ۲ شبکه اجتماعی پیش بینی کرد. این نتایج هم چنین نشان می دهد که فیس بوک به شبکه محبوب کهنسالان بدل خواهد شد که این امر از خروج بیشتر قشر جوان از این شبکه و تمایل بیشتر به پینترست و اینستاگرام خبر می دهد.
نکته ی قابل اعتنا رشد روزافزون شبکه های اجتماعی در جهان و ایران و لزوم آشنایی کاربران با برخی آسیب های روانی، فرهنگی و اجتماعی و نیز ضرورت استفاده ی درست و هدفمند از این شبکه ها به ویژه از سوی جوانان است.
انتهای پیام / کد خبر3497