جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نظام جمهوری اسلامی ایران نیاز به خانه احزاب ندارد

نماینده شهرستان اردستان در مجلس با بیان اینکه اکثر احزاب به مثابه گل آفتابگردان و به سمت قدرت رو دارند، گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران از نوع مردم‌سالاری دینی است، به همین خاطر نیازی به خانه احزاب ندارد.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر” به نقل از خبرگزاری فارس، احمد بخشایش اردستانی نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) در نطق میان‌ دستور خود در صحن علنی با بیان اینکه وجود خانه احزاب در کشور نیاز نیست، اظهار داشت: خانه احزاب بیشتر در کشورهای شرقی با سابقه استبدادی شکل گرفته احزاب در کشورهایی چون شوروی سابق به صورت ابزاری در جهت تحکیم پایه‌های حاکمیت عمل می‌کند و برای اتحاد و انسجام احزاب در چنین کشورهای مستبدی نیاز به خانه احزاب امری اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی نظامی نیمه ریاستی و نیمه پارلمانی و تکیه‌گاهش مردم است و هم نمایندگان مجلس و هم رئیس‌ جمهور توسط مردم انتخاب می‌شوند و هر دو نیز در برابر مردم مسئول هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی از نوع مردم‌سالاری دینی است و به همین خاطر است که می‌گوییم به خانه احزاب نیازی نیست.

بخشایش تصریح کرد: خانه احزاب دارای جایگاه صنفی است و هر صنفی باید مخارج آن را بپردازد، اما این وضعیت در مورد خانه احزاب ایران خاموش شده است و قانون محل تأمین مخارج و هزینه‌های خانه احزاب را مشخص نکرده، برهمین اساس است که در دولت اصلاحات خانه احزاب از لحاظ مکان و امکانات به معاونت سیاسی کشور وابستگی پیدا کرد.

وی ادامه داد: عنوان نماینده صنفی احزاب تلاش می‌کرد تا بسترساز ظرفیت قانون اساسی در بحث آزادی بیان تجمعات و اعتراضات باشد اما موفق نبود.

نماینده اردستان اضافه کرد: در جمهوری اسلامی ایران به طور معمول احزاب کوچک علاقمندند تا بر نردبان احزاب بزرگ تکیه بزنند و از طریق خانه احزاب بتوانند به تریبونی دست پیدا کرده و خود را مطرح کنند و به شهرت برسند و در نتیجه از طریق لابی‌های قدرت به آلاف و علوف برسند و به فساد اقتصادی و سیاسی دامن بزنند.

وی در ادامه عنوان کرد: فساد اقتصادی از بلایای پیش روی مقامات جمهوری اسلامی ایران است که اگر این احساس نزد مردم به وجود بیاید که فساد در لابه لای دستگاه مقننه، قضائیه و مجریه به وجود آمده و این دستگاه‌ها از شفافیت، پاسخگویی و علم‌محوری روز به روز به دور افتند، بحران اعتماد را در کشور به وجود می‌آورد.

عضو کمیسیون امنیت ملی در پایان یادآور شد: امروز نام ۲۳۰ حزب در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب به ثبت رسیده است که این احزاب به دلایل مختلف ناکارآمد هستند و اکثر آنها به مثابه گل آفتابگردان و به سمت قدرت رو دارند.

انتهای پیام / کد خبر6234

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار