یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

هزینه های تشخیص و درمان دیابت و عوارض آن رایگان می شود

مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بر اساس دستورالعمل شماره شش برنامه تحول نظام سلامت، دیابت و عوارض آن جزو بیماری های ویژه و خاص قلمداد هزینه های تشخیص و درمان آن رایگان می شود.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر” به نقل از خبرگزاری ایرنا، دکتر مصطفی رضایی بمناسبت روز جهانی دیابت در جمع خبرنگاران در اصفهان افزود: این دستورالعمل بزودی ابلاغ خواهد شد و با ابلاغ آن همه خدمات تشخیصی و درمانی برای بیماران مبتلا به دیابت و عوارض آن در مراکز درمانی آموزشی و بیمارستانهای زیر پوشش دانشگاه های علوم پزشکی بصورت رایگان خواهد بود.

وی تصریح کرد: بیمارانی می توانند از این خدمات بهره مند شوند که در قالب نظام ارجاع دارای پرونده پزشکی باشند.

دستورالعمل شماره شش برنامه تحول نظام سلامت دربرگیرنده ضوابط و مقررات مربوطه برای حمایت مالی از بیماران صعب العلاج، خاص و نیازمند است.

بر اساس این دستورالعمل، بیماریهای هموفیلی، تالاسمی، ام اس، دیالیز خونی، دیالیز صفاقی، پیوند کلیه، کاشت حلزون، سرطان، سوختگی، بستری طولانی مدت در بخش های ویژه، بیماری های روانی، پیوند اعضا، پیوند مغز استخوان BMT، مسمومیت ها، اسکولیوز، صرع مقاوم به درمان، هپاتیت مقاوم به تالاسمی و هموفیلی و جراحی DBS برای بیماران پارکینسون و دیستونی جزو بیماری های ویژه قرار می گیرد.

بسته خدمتی برای این بیماران شامل خدمات تشخیصی درمانی، دارو، لوازم و تجهیزات مصرف پزشکی است.

رضایی گفت: همچنین امسال میزان کمک هزینه سالانه توانبخشی به بیماران دیابتی از ۵۰۰ به ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

مدیر امور بیمارستانی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: با اجرای برنامه تحول نظام سلامت و ابلاغ کتاب تعرفه ها، هزینه فرانشیز بیماران ( بطور عمومی) از ۳۰ به ۲۰ درصد و خدمات تشخیصی و طبی مانند آزمایشگاه ها از ۳۰ به ۱۵ درصد کاهش یافته است.

وی یکی از رسالت های معاونت درمان را طبقه بندی سطح ارجاع، تشخیص بموقع بیماری ها، درمان مناسب، کنترل عوارض، استقرار نظام سطح بندی، پرداخت بخشی از هزینه های درمان بیماران دیابتی و توسعه مراکز ارائه خدمات دانست و گفت: خدمات سطوح دو در بیمارستان های امین و فیض اصفهان و در بخش خصوصی در مراکز ثامن الائمه، پروین و موسسه خیریه دیابت ارائه می شود.

وی ادامه داد: خدمات سطح سه نیز در جهت کنترل عوارض دیابت در بیمارستان های امین، عیسی بن مریم، فیض و حضرت علی اصغر و نور(ع) ارائه می شود.

رضایی اظهار کرد: از مجموع بیماران دیابتی مراجعه کننده به این مراکز، ۱۰۰ درصد تحت مراقبت های چشم، ۵۳ درصد مراقبت های کلیه و ۳۵ درصد مراقبت های عصبی قرار می گیرند.

وی گفت: بر اساس آمار شش ماه دوم پارسال، شش درصد از بیماران دیابتی اصفهان مبتلا به بیماری های قلبی عروقی، چهار درصد کلیوی، ۲۸ درصد عصبی و ۲۲ درصد چشمی هستند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست، میزان شیوع دیابت نوع دو در کشور در سال ۹۲ را یک تا چهار درصد اعلام و اظهار کرد: این میزان در بین افراد کمتر از ۴۰ سال حدود ۰٫۶ درصد، بین ۴۰ تا ۶۰ سال پنج تا ۱۰ درصد و بالای ۶۰ سال بین ۰٫۸ تا ۰٫۳ درصد است.

دکتر جهانبین حسن خانی افزود: ۴٫۲۵ درصد از کل هزینه وزارت بهداشت برای سلامت در بخش دیابت هزینه می شود.

۲۳ آبان بعنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده است.

انتهای پیام / کد خبر9373

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار