چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

قنات دوطبقه اردستان ثبت جهانی می‌شوند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: ما به دنبال ثبت بین‌المللی قنات‌های اصفهان به صورت مجموعه ثبتی هستیم و سه قنات اصفهان در قالب یک مجموعه به ثبت بین‌المللی می‌رسند.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر” به نقل از خبرگزاری تسنیم، فریدون اللهیاری پیرامون پنجمین اثر ثبت بین‌المللی اصفهان اظهار کرد: در گذشته یک مجموعه اثر را به صورت ثبتی در یونسکو سازمان‌های بین‌المللی ثبت می‌کردیم اما محدودیت سهمیه در کشور برای ثبت وجود داشت و هر سال یک اثر را می‌توانستیم برای ثبت معرفی کنیم.

وی افزود: سازمان میراث فرهنگی به این سمت رفته که آثار را به صورت گروهی و مجموعه‌ای به ثبت برساند به طور مثال در ثبت باغ‌ موزه، ۹ باغ موزه در سطح کشور را در یک پرونده به ثبت بین‌المللی رساندیم که باغ‌موزه چهلستون و باغ موزه فین کاشان از استان اصفهان در این آثار هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: در بخش قنات‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی به دنبال این بوده که مجموعه ثبتی را داشته باشد که ۳ قنات از استان اصفهان معرفی شده و مطالعات آن در حال انجام بوده که قنات شاخص آن، قنات ۲ طبقه در اردستان، قنات شاهین‌شهر و قنات ۲۵۰۰ ساله میمه بوده که ثبت آن در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: با ثبت جهانی این قنات‌ها، در اصفهان می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که در واقع ۷ اثر ثبت بین‌المللی را دارا هستیم که در حال حاضر پرونده آن در حال آماده سازی بوده و سازمان میراث فرهنگی نیز با جدیت به دنبال آن است که این پرونده تکمیل شود و اکنون آخرین بخش مطالعاتی آن در حال انجام است.

انتهای پیام / کد خبر9411

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار